Perfuma Pagode

24 juli 2016 - Mỹ Đức, Vietnam

Perfuma Pagode
Ondanks een heel hard matras worden we uitgerust wakker. Misschien werkt die spijkerharde aanpak wel het beste voor Jan. Ik zal het onthouden voor thuis.
Onderweg kopen we ons fruit ontbijt en vinden we broodjes:) We zijn er nu ook achter hoe het heet. Mijn respect voor Sona was al groot maar groeit hier met de dag. Het is zo moeilijk voor ons om de woorden uit deze taal te onthouden en ook nog eens goed uit te spreken. Omgekeerd zal het voor haar hetzelfde zijn geweest. Hoeveel keer we al niet hebben gekeken wat dank je wel is:(  'Cam on ban' de accenten op de letters heeft deze i phone niet. Probeer het maar te onthouden en kijk of je het na een uur nog weet.
We hebben veel bekijks en wekken regelmatig een glimlach om de lippen van de mensen die ons zien voorbij komen. Kinderen roepen 'hello' en duiken dan snel weer weg terwijl anderen juist naast ons blijven rijden en uitgebreid naar ons kijken. Waarschijnlijk voelt een bekende Nederlander dit ook zo:)
Het gebied is niet toeristisch en vanmorgen op een markt kwam er tot twee keer toe een vrouw naar mij toe die er op aandrong om een shirt aan te doen met lange mouwen. Tegelijkertijd wreef ze over mijn huid. Bruin zijn is hier niet cool, iedereen zit totaal ingepakt. Wij houden het toch maar bij onze T-shirts met korte mouwen want puffen anders echt van de hitte. Het is hier goed warm, we schatten 35C* misschien wel warmer.
Na ons ontbijt zien we ineens dat we vlak voor een kerk zitten. Die hebben we hier nog niet gezien en nemen een kijkje. Meteen wemelt het van de kids om ons heen en komt er een jongen uit een achterliggend huis aangelopen. Hij spreekt goed Engels en we krijgen een rondleiding door de kerk. Iedereen wil je graag van alles vertellen en laten zien alleen is de taal vaak een groot struikelblok.
Aan het eind van de ochtend komen we aan bij dorp waar de pagode is. We nemen een hotelletje en al snel gaan we met een roeiboot met roeister op pad. Het is een tocht van een uur door een natuurgebied met veel mooie bloeiende Lotusplanten en kalksteengebergtes en op de terugtocht blijkt met IJsvogels. We zien er zelfs vier! ( zie foto!!!) Ik ben helemaal blij.
We ontmoeten een Vietnamees stel die een enkel woordje Engels kunnen en we lunchen samen voordat we de kabelbaan ingaan.
Ze gaan echt om te bidden tot Boeddha en hebben offerbloemen en fruit mee. De pagode is in een schitterende grot en is heel bijzonder om te zien.
Even een straatje om in de avond leidt tot wat drinken bij een winkeltje. Terwijl we zitten blijkt het ook een kapper te zijn en een tankstation:) Knippen en scheren graag. Tot slot duikt hij Jan zijn oor in met een lampje. We verwachtte dat hij het wilde gaan wegbranden maar hij haalde zijn ontbijt uit Jan zijn oren. In plaats dat Jan zoals normaal aan mijn vraagt:"Wat zeg je?" zal het vanaf nu zijn:" Hé joh praat even wat zachter!" Kijk maar naar de foto:)
Liefs van ons Jan en Marlies
 Quan Son Lake  -Lang Yen 30 km

1. Anca van de lande-van Roomen:
    24 juli 2016
    Hoi stoere fam wat een verhaal weer wat zullen jullie mooie dingen zien jammer van de vergeten handdoeken maar zijn daar vast te koop fijn dat alles O goed gaat marlies die hoed die je op had staat je erg goed of je daar geboren bent ha ha de foto's zijn ook erg mooi op naar de volgende fietstocht fijn dat het weer zo goed is hier ook prima goede reis liefs van ons xxx
  2. Rom Guttinger:
    25 juli 2016
    Hoi Marlies en Jan,

Mooie reisverhalen. En dit is nog maar het begin. Wat een ervaringen met andere gewoontes dan we zelf hebben. En dan die taal. Ik benieuwd met hoeveel Vietnamese en laoistiche woorden terugkomen.
    Veel plezier met het vervolg van de tocht.

Groet, Rom
  3. Kate Den Otter Noon:
    25 juli 2016
    Ziet er gewelgdig uit.ik geniet van jullie reis verhal.
  4. Froukje:
    30 juli 2016
    Lieve Marlies en Jan, ik geniet van jullie verhalen, wat maak je veel mee,wat leuk trouwens dat de mensen jullie zo apart vinden. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen en ik wens jullie nog veel mooie dingen toe . Groeten van Froukje