Yes, we fietsen weer:)

16 augustus 2016 - Pakse, Laos

Yes, we fietsen weer:)
Gisteren per boot ons heerlijke plekje verlaten en teruggekomen in ons 'zaza' hotel:) We krijgen een hartelijk ontvangst en een andere kamer. Het ruikt hier niet zo fris en we zien dat er in de wc pot een scheur zit. De reden gevonden dus klaar. Zo wordt je na al die weken hier. Grappig ook onze normen verschuiven. We trekken de kamerdeur dicht en gaan lekker eten:)
Vandaag reizen we per bus richting Pakse en stappen eerder uit om de rest te fietsen. We willen nog een tempel bezoeken die oorspronkelijk van Cambodja was. Hij wordt als erg mooi beschreven en nu we toch in de buurt zijn.
De bus is een ervaring op zich. Onze fietsen worden op het dak vastgezet en onze tassen op de laatste bank door de raampjes naar binnen geschoven. Eenmaal in de bus kijken we onze ogen uit. Het dak hangt vol met ventilatoren, voorin de bus staat een mega speaker en daarnaast hangt een tv. Er wordt karaoke versies van Laotiaanse muziek gedraaid. De banken zitten op de meeste plekken los en op de plek waar het noodluik zit ligt een stuk karton. Heerlijk om te zitten en te kijken naar deze film. Het klapstuk komt nog. Niet veel later stoppen we. De chauffeur zegt iets en de helft van de bus gaat naar buiten. Ze lopen allemaal het grasveld op. Een kort moment denken we nog dat ze gaan werken maar niets is minder waar. Het is een plasstop:) Naast de bus staan allemaal dozen op een auto die het dak op moeten dus het duurt wel even voor de bus verder rijdt... O dat betekende het :) Niemand die hier zucht zoals bij ons in de rij bij AH als het te lang duurt. Iedereen vindt het heel gewoon en wacht gewoon even. Dit moment moeten we vasthouden, is wel een leermoment voor ons hectische leven in Nederland.
Op onze Tom Tom ziet Jan dat we onze stop voorbij rijden maar gelukkig stopt hij nadat we het vragen. We houden van fietsen, vinden het heerlijk om weer te mogen, dus die paar kilometers terug maken niet zoveel uit. Bij het uitstappen geeft Jan de tassen aan en loopt terug. Oei hij vergeet even het luik en trapt dwars door het luik heen. Hij valt wel 50 cm naar beneden. Gelukkig mankeert hij niks en wanneer hij het karton wil terugleggen gebaren omstanders dat dat niet hoeft:) Geweldig toch, zo'n buservaring.
We rijden niet veel later op de mooiste weg die we tot nu toe hebben gehad. Hij is net klaar dus nog prachtig asfalt, dat schiet wel op. Onderweg zien we buffels heerlijk badderen. Wat zijn ze altijd leuk. De bevolking laat hier geen hond uit, maar buffels. Regelmatig komen we ouderen of kinderen tegen die met de buffel aan een stuk touw lopen.
We bekijken het tempelcomplex, het is inderdaad heel erg mooi. Op de foto's verbaas je je vast net als wij hoe sommige muren kunnen blijven staan.
We zien ook een prachtige stenen olifant offerplek die van meerdere kanten een gezicht heeft en komt uit de 13e eeuw.
Daarna rijden we naar Pakse waar we vannacht slapen. We slapen in prachtig hotel aan de Mekong. Onze laatste overnachting in Laos. We nemen het ervan en laten ons weer lekker masseren. Het is een Laotiaanse massage en we moeten een speciale broek en shirt aantrekken. Het is de beste massage die ik ooit heb gehad. Hij pakt wel spieren waarvan ik af en toe dacht: " Oei, die voel ik." En ik wist niet dat ik zo lenig was:) Nu voel ik mij als herboren:)
Jan ook, al verwacht hij morgen een blauwe plek in zijn been:)
Liefs Jan en Marlies

1. Tineke Hafkamp:
    16 augustus 2016
    Jullie proeven het 'echte' leven van Laos wel zeg! Geweldig zo'n busrit ook..... Even een vraag over de blauwe billen/plekken van Jan: "Geeft zijn broek misschien af?" Wij genieten op afstand mee. Groeten van Piet en Tineke