Kefallonia

26 april 2024 - Vartholomió, Griekenland

Kefallonia

Woensdag 24 april

We eten vanavond in de haven waar we uitkijken op de boten. Hier raak je nooit op uitgekeken. Het aantal katten wat zich verzamelt bij de tafel naast ons neemt telkens toe. Wat zijn er in dit land veel katten en honden. We zien niet alleen de toeristen maar ook de plaatselijke bevolking de katten voeren dus ze komen niks te kort.

Vannacht heb ik iets minder geslapen. We slapen onder een laken en deken. Het slaapt anders dan dat we normaal met dekbedden gewend zijn. Midden in de nacht word ik wakker van de kou. Jan niet hoor, die ligt heerlijk opgerold in de dekens😉

Als we in de ochtend koffiedrinken komen er twee fietsers langs met wel een heel bekend boekje op het stuur. We maken kennis en Marian en Albert, ze reizen 3 maanden per elektrische fiets en wij fietsen een stukje dezelfde route. Wat een heerlijk vooruitzicht voor hen, mmm dat hadden wij 2 jaar geleden ook. We gaan samen de boot op naar Kefalonia en spreken, omdat we in dezelfde plaats eindigen, af om vanavond samen te eten.

Wat een sublieme tocht vandaag. Blauwe lucht en dan de mooiste kustlijn zien die je kunt voorstellen. Diepgroen/ blauw water waar je oog constant naartoe getrokken wordt. We stappen heel vaak af om nog een foto te maken.

Halverwege zien we een bord dat de weg is afgesloten naar een plaatsje. Onze route gaat langs deze weg en dus rijden we toch maar door. Na een aantal km zien we dat de weg volledig is afgesloten. Grote graafmachines zijn bezig om stenen langs de kant van de weg van de muur weg te hakken.

We hebben weer geluk. De man laat ons erlangs gaan en maakt zelfs eerst het pad met grote stukken steen nog even wat meer gelijk. Oei, als we terug hadden moeten gaan..

Daarna dalen we kilometers af naar ons eindpunt. Dat is wel heel erg lekker fietsen.

Vanavond slapen we weer in een havenplaatsje. Wanneer we het tijd vinden om te stoppen strijken we neer op een terras en zoeken een slaapplek in een hotel of appartement. Vandaag vinden we op internet een hotel wat er goed uitziet. Als we aankomen bij het hotel verbaas ik mij over de hoeveelheid huurfietsen die er staan. Ineens zie ik merken als Gazelle en Batavus staan en ja hoor de eigenaar is een stel waarvan hij een Nederlander is. Er is meteen een klik wat een leuk ondernemend stel.

We staan nog onze spullen af te laden als Marian en Albert ook aankomen fietsen. Niks afgesproken en toch hetzelfde hotel, wat een toeval.

Eerst maar douchen en kleding wassen.

Vandaag zag ik bij het douchen dat we weer in herhaling waren gevallen😱Twee dagen geleden sprak een Nederlander ons aan in het Duits. Hij had een weddenschap met het gezelschap waar hij mee was. Hij dacht dat we Duitsers waren. In de avond ging bij mij een lampje branden. We hadden de hele dag rondgefietst als ANWB setje. Zelfde blauwe kleur t-shirt aan en nagenoeg dezelfde broek.

Donderdag 25 april

Vandaag vertrekken we op tijd. In de middag willen we weer met de boot over. Elke dag geniet ik weer van de geur van de witte bloesem van de sinaasappelbomen. Waar je ook fietst zie je ze met een aantal bij elkaar staan. Ik weet niet hoe ik de geur kan omschrijven maar het is een heerlijk frisse geur.

Als we een poosje fietsen halen we een jonge vrouw in. Van de andere Nederlanders weten we dat het een Française is. We passeren elkaar en maken een praatje. Ze heeft volle bepakking maar kampeert dan ook. Wat ontzettend dapper om dit alleen te doen. Respect hoor.

We reizen eerst apart maar al snel blijkt dat we hetzelfde tempo fietsen en rijden we met elkaar op.

Samen gaan we de ferry op. Een giga schip waar alle comfort waar je maar aan kunt denken aanwezig is. Lift, roltrappen, winkel etc.

Aan het ‘vaste land’ willen we nog wat doorfietsen en dan ergens overnachten. Morgen willen we Olympia bekijken en het is goed om er op tijd te zijn. Hopelijk valt ook daar de drukte mee. Lucyl is leuk gezelschap en we vragen of ze met ons mee wil in het appartement. Het is groot genoeg.

Kortom heerlijk samen gekookt en gegeten. Zo is elke dag weer anders en mooi. Dat maakt het reizen per fiets zo speciaal. We zijn echt geluksvogels om dit samen te kunnen/ mogen doen.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Mieke Sturkenboom:
    Wat een beleving weer!
  2. Bert van Aggelen:
    26 april 2024
    Mooi verhaal weer. Het leuke van die haventjes is, dat ze de mosselen zo uit een leefnet uit het water halen.
  3. Thea Smeele:
    26 april 2024
    Ja dat vind ik ook dat je samen nog zo veel kunt doen. Geniet er maar extra van.
  4. Audrey:
    26 april 2024
    Het ziet er geweldig uit. Wauw
  5. Petty:
    26 april 2024
    Weer een giga verslag 🙏🏻 jullie genieten vol op 😎 wij genieten een beetje mee, enhum vergeet niet de katten ook een beetje te voeren 🤣🤣🤣🤣 veel veilige kilometers 😉
  6. Roelie:
    26 april 2024
    Heerlijke verhalen weer! Ik geniet mee!
  7. Rosemary:
    26 april 2024
    Prachtig Kefalonia! Heerlijk eiland. Geniet van al het moois en diversiteit van griekenland.
  8. Ton en Marianne Tieman:
    26 april 2024
    Wat leuk ook dat jullie onderweg steeds weer nieuwe contacten opdoen en gezellig met elkaar kunnen eten en babbelen.
  9. Carla:
    26 april 2024
    Mooi verhaal wederom en prachtige foto’s , geniet !!
  10. Henk lansink:
    26 april 2024
    Leuk om jullie weer te volgen
  11. Judith:
    Tof!