Storm.

6 mei 2024 - Tolo, Griekenland

Storm.

Zaterdag 4 mei

We hebben vandaag een storm als tegenwind. Na een korte nacht in een krakend bed gaan we na het ontbijt op pad. De wind is net een natuurlijke rem als ik naar beneden ga. Vandaag zien we veel fietsers met bepakking ons tegemoet komen. Ze gaan lekker vlug met de wind in de rug. De route is mooi langs de zee maar het is helaas erg druk vandaag op de weg en opletten geblazen door de windvlagen. Toch komen we er uiteindelijk wel😅

We eindigen vandaag in Nauplion. Het is een grote oude vestingstad wat vroeger de hoofdstad was. Er zijn maar liefst 3 vestingen van hooggelegen tot zelfs een in het water. We logeren midden in de stad op inderdaad een toplocatie. We lopen door de stad en vragen in de kerk hoelaat de mis begint. Om 23:00 begint de mis welke niet een uurtje zal duren daarna de processie. Ook al hebben we even gelegen, we zijn moe van deze pittige dag. Eerst maar dodenherdenking volgen. Gelukkig wordt die niet verstoord.  We twijfelen of we opnieuw de stad ingaan, hiervoor waren we hier. Toch wint de wind de slaap het, we zijn echt moe. Om 00:00 worden we wakker van de klokken die luiden en het schieten van  carbid. Tenminste zo klinkt het. Niet veel later zien we onder ons in de straat de mensen met kaarsen voorbij komen. Ze komen van alle kanten en duidelijk op weg naar de familie. Nu heb ik spijt dat ik toch niet was gegaan, maar ja gelukkig werden we wakker en hebben we toch wat gezien.

Zondag 5 mei 1 e paasdag/bevrijdingsdag

Het is terug in de tijd, het is weer 1e paasdag😉 Wat slapen we weer prachtig en lekker in dit oude gebouw. Wat heeft het dikke muren. Gelukkig is er een bakker open. Veel winkels maar helaas zijn ook de 3 kastelen dicht. We maken wel de klim naar boven naar het kasteel. Uiteindelijk 800 treden omhoog en omlaag om van het uitzicht te genieten. Jan heeft nergens last van maar als we beneden zijn heb ik trillende benen. Fietsen gaat beter😉We lunchen in een park en ik kom weer een beetje bij. Vandaag gaan we naar een kustplaatsje hier 10 km verderop.

Overal zien we mensen samenkomen en een lam aan het spit hangen. Als we bij de haven kijken mogen we over 2 uur terugkomen om een stukje te proeven. We eten hier elke dag Griekse gerechten en proberen alles uit alleen dit slaan we even over..We eten laat in de middag in het plaatsje waar we nu zijn, Tolo. Er klinkt Griekse muziek uit de speakers en het terras zit vol. Families eten uitgebreid samen een heel menu met onder andere lam en wat over is nemen ze mee naar huis. Op de menukaart zien we het staan lam €50 kg. Ze vieren hier ook twee dagen Pasen maar we hoorden dat de meeste mensen vanavond weer terugkeren naar Athene.

Vandaag vinden we weer een lot uit de loterij, een hotel aan het strand. We lezen wat en zien ineens ook hier weer zo’n Judaspop hangen. In de middag horen we een enorm getoeter van auto’s en motoren. We horen later dat ze doen alsof ze Judas hebben opgepakt. In de avond eten we langs het strand. Het strand wordt steeds voller om het spektakel te bekijken. Muziek en lichtshow ondersteunen dit en op het water varen vele boten met lichtfakkels rond. De spanning wordt opgevoerd en als het bijna donker is wordt Judas in brand gestoken. Vast ondenkbaar in Nederland, maar hier kan dat gewoon. Als afsluiting komt er een prachtige vuurwerkshow. Een massaal applaus volgt en dan trekt iedereen weer weg, etenstijd voor de Grieken. Bijzonder om dit hier zo mee te maken. Wat een verschil in beleven.

Liefs van ons, Jan en Marlies

1. Henny:
    6 mei 2024
    Maar eens op het tabblad kaart geklikt en doorgeklikt. Leuk om ook op deze manier jullie route te zien. Heerlijk zo sportief samen op pad!
  2. Petty:
    6 mei 2024
    Mooi verhaal weer 🙏🏻 hoeveel kilometers hebben jullie nu al in de benen?? 😬 gelukkig ook genoeg tijd om te genieten. Have fun 👍🎉
  3. Ton en Marianne Tieman:
    6 mei 2024
    Geweldige momenten weer en zo leuk beschreven. Eén groot plezier om jullie te volgen.
  4. Suze:
    6 mei 2024
    Mooi verhaal weer, en heel bijzonder om het Griekse paasfeest te vieren, ooit op Kreta meegemaakt. Wij hadden ook veel moeite met de lammetjes aan het spit( niet gegeten). Veel plezier verder.

Jouw reactie