Laatste etappes

8 mei 2024 - P贸ros, Griekenland

Laatste etappes馃槹

Maandag 6 mei

Het was weer een slow start bij ons. Als we denken dat het een kort ritje is dan hebben we altijd alle tijd. Even nog een koffietje, maar ach dat is ook vakantie. Ik heb spierpijn in mijn kuiten van het traplopen馃槄en Jan die heeft nergens last van, hij is dit ook wel gewend met zijn werk.

Vandaag fietsen we naar Epidaurus. Hier is een beroemd theater waar vroeger maar liefst meer dan 12.000 mensen konden genieten van een voorstelling. Indrukwekkend om te zien en vooral te horen hoe enorm goed de akoestiek hier is. Als je op de middenstip gaat staan en klapt of iets zegt kun je het haarscherp op de achterste rij horen. Onderweg bedacht ik wat ik zou gaan zingen maar eenmaal daar toch maar niet gedaan馃ぃ We luisteren mee als een gids vertelt waardoor de akoestiek zo goed is. Het schijnt dat door de poreuze stenen het geluid geabsorbeerd wordt en het geluid hierdoor weer wordt teruggegeven. Bedenk dan dat iemand dit de 4e eeuw voor Christus heeft bedacht.Een stuk verder zien we ook nog een stadion waar vroeger olympische spelen werden gehouden en nu nog steeds door scholen uit de buurt atletiek wedstrijden worden gehouden.聽De rest van de opgravingen is raden wat het was en kijken op het bord. Hier zijn wij, vast cultuurbarbaren, het gauw zat.聽We fietsen weer verder en dalen heel veel af naar natuurlijk weer een kustplaatsje. Dat wordt morgen vast klimmen. Hier vanavond life muziek wat we eerst van dichtbij en later vanaf ons balkon volgen.聽

Dinsdag 7 mei

Vandaag is de laatste etappe die we gaan fietsen. In deze plaats is ook een amfitheater maar een fractie van wat we hebben gezien. Ook bezoeken we graven die in een rots zijn uitgehakt. Helaas is het afgesloten voor publiek.Jan ziet een rustig weggetje op de GPS wat ons naar de grote weg leidt. Het vergt pittig klimwerk en mijn kilometerteller geeft aan dat ik niks doe馃槄 We lopen sommige stukken maar daarna zit het echte klimwerk erop. Ook het laatste stuk blijven we de kust volgen. Wat was het een af en toe pittige maar super mooie route om te fietsen.

Als we aankomen bij de boot naar het eiland Poros kunnen we meteen mee. Nog geen minuut later vaart hij weg met zelfs een ambulance aan boort die na de overtocht met zwaailichten vertrekt.聽 Dit eiland is een geliefde plek voor de 3 miljoen mensen in Athene om de stad te ontvluchten. Vandaag is iedereen ook nog vrij en het is best druk op het eiland. Poros bestaat uit twee delen; Sfaira ( met een haven) en Kalavria ( met een groot wandelgebied en strandjes) . We strijken neer op een terras vlakbij de haven en zien gigantische boten voorbij komen. Armoede kennen ze niet zo te zien. Zie filmpje. We verblijven aan de andere kant van het eiland in een hotel. We slapen hier twee nachten en gaan hier wandelen en fietsen. Donderdagmiddag vertrekken we met de boot naar Athene.

Liefs van ons Jan en Marlies

Foto鈥檚

1. Carla:
    8 mei 2024
    Het fietsen zit erop, nu lekker wat relaxen op Poros en dan op naar huis . Geniet nog even en goede reis naar huis over een aantal dagen , groetjes
  2. Henny:
    8 mei 2024
    Bijzonder om dit te mogen meemaken. Cultuur en natuur plus heel sportief bezigzijn en dat heerlijk in de meivakantie. Je accu is weer opgeladen.
  3. Anneke:
    8 mei 2024
    Wat vliegt het weer voorbij zo'n vakantie. Veel mooie herinneringen rijker! Goede terugreis!
  4. Judith:
    Heel mooie route!
    Afwisselend; dat hebben we via jouw foto鈥檚 en verhalen allemaal mogen meemaken 馃榿
    cultuur, landschap, ervaringen
    Nog even genieten van de zon en vrijheid !
  5. Paul:
    9 mei 2024
    Jammer dat julliereis er al weer op zit. Het was zoals altijd weer leuk om de reis en jullie belevenissen te volgen.
  6. Amy:
    9 mei 2024
    Zo een mooie vakantie! Genoten van de foto鈥檚 en verhalen. Goede reis terug alvast! X

Jouw reactie