Poros

10 mei 2024 - Athene, Griekenland

Poros

Woensdag 8 mei

Vandaag niet op de fiets. Dat is afkicken dus dat doen we langzaam😉We fietsen  naar de kant van de haven  en vanuit daar volgen we een wandelroute door het stadje. De stad is tegen een rots aangebouwd en we vragen ons af hoe je je boodschappen naar boven krijgt. Hier geen AH service aan huis,  maar trappen op en aflopen met alles wat je koopt. En bedenk wel geen trede is gelijk. We zien wel een auto rijden die wat witgoed spullen bezorgd, maar er moeten alsnog heel wat trappen gelopen worden door diegene die het brengt. De hoofdweg komt ook niet overal. Als je slecht ter been bent kun je hier niet (meer) wonen, maar ook met een bedrijf als dat van ons zou je hier niet vrolijk worden. Een onmogelijke taak vandaar is het vast dat we geen dakramen zien🤣 Het is wel super leuk om al die kleine witte huisjes met rode daken te zien en bij veel huizen geurt een prachtige bougainvillea in allerlei kleuren. De route kent veel hoogteverschillen maar gelukkig staan er tekens en bordjes om de goede weg te vinden. We wandelen helemaal naar de top waar een piepklein kerkje staat. Eenmaal terug in bij de havenkant is het een heel stuk rustiger dan de dag ervoor. De meeste Grieken zijn weer terug naar huis zo te merken.

Het is vandaag helaas niet echt strandweer, want het trekt steeds meer dicht, maar de temperatuur is prima. We eten vanavond bij een gezellig tentje aan het water. We hebben tot nu toe elke keer wat anders gegeten. Veel vis maar ze hebben ook veel en lekkere groente gerechten. Wat kun je hier gevarieerd  eten. Wel nemen we er meestal een salade bij.

Donderdag 9 mei

Vandaag een reisdag. Jan gaat in de ochtend nog even kijken bij de Russian bay. We dachten eerst dat het een legerplaats was, maar dit is volgens google in de zomer een schitterende strandplek. Nu een verlaten strand. Het is de plek waar de Russen de Turken verjaagd hebben en hier in Poros als eerst aan land kwamen. Vandaar dat ze de baai naar de Russen hebben vernoemd. En ik, ik heb nog even uitgeslapen en daarna de verhalen gehoord en de foto’s bekeken😉 Eerst klimmen we nog even met de fiets omhoog naar het klooster. Hier is het gewenst gepaste kleding te dragen en ik leen een omslagrok. De mis is al geweest want anders mochten wij, als andersgelovigen,  niet eens naar binnen lezen we.  Ook deze kerk is weer vol afbeeldingen met iconen en we zien buiten vrouwen ( zusters?) anjers steken in een lijst als versiering om de afbeelding van god? Alle gelovige mensen die binnenkomen drukken hun neus er tegenaan en slaan diverse malen een kruisteken. Allemaal net iets anders dan wij gewend zijn.

De tijd vliegt voorbij en voor we het weten is het tijd om op de ferry te stappen naar Athene. De boot doet diverse eilanden aan en zit goed vol. Net als Athene zelf, de enorme hoogbouw en de gele taxi’s, de trolley en gewone bussen, maar ook het razende verkeer valt meteen op. Het is even zoeken maar we storten ons er gewoon in. Onderweg kopen we meteen de spullen bij de bouwmarkt om de fietsen weer goed te verpakken voor de terugweg.  En dan warempel steekt  dan de Akropolis ineens boven de stad uit. Morgen gaan we het bezoeken. Zin in😃

1. Petty:
    10 mei 2024
    Nog even volop genieten van jullie verhalen🙏🏻🎉😎
    Helaas zit het er bijna op, maar het is hier ondertussen ook mooi weer geworden 👍😎 dus jullie kunnen je kleurtje ook hier bij houden hoor!
    Geniet nog even en een goede terug reis 🙏🏻😉💋
  2. Piet en Tineke Hafkamp:
    10 mei 2024
    Een mooi verhaal weer, Marlies! En natuurlijk ook prachtige foto’s.
    Dankjewel dat we mee mogen genieten van jullie sportieve tocht.
    Laat Athene op je inwerken en voor later een veilige thuisreis gewenst.
    Groeten uit een zonnige Kortenhoef van Piet en Tineke.
  3. Lianne Luijks:
    10 mei 2024
    Prachtig weer. Alweer. En genieten. Tot zo in SIJS.
  4. Ton en Marianne Tieman:
    11 mei 2024
    We hebben weer genoten van jullie avonturen. Welkom thuis
  5. Monique:
    12 mei 2024