Santiago

22 april 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Santiago

Met nog 80 km te gaan heb ik het idee dat ik alles goed moet opnemen wat ik zie. Hebben we een keer een nare dag dan kunnen we uit oneindig veel mooie beelden uit onze reis putten.

Vandaag de laatste bergen, geurende eucalyptusbomen maar ook de natuur die hier al zo ver is. Bloeiende seringen, goudsbloemen, goudenregen en nog veel meer. We kunnen dubbel genieten,” straks in Nederland zien we het weer😉 De route wordt steeds drukker met verkeer naarmate we dichter bij Santiago komen. Gelukkig houden de Spanjaarden op de weg keurig afstand. Voordat we de oude stad bereiken moeten we nog stevig klimmen en dan ineens staan we op het plein bij de kathedraal. Yes!!! We hebben de route zonder kleerscheuren volbracht en wat hebben we genoten van de tocht.

In de avond ontmoeten we Henk en Marguérite. Ook zij hebben vandaag hun camino (Portugese)volbracht. Henk en ik hebben elkaar ontmoet tijdens onze camino in 2014. Nog altijd hebben we contact gehouden met een groep mensen. Hoe bijzonder is het om elkaar hier weer te treffen met partners.We gaan eerst naar de kathedraal om de mis bij te wonen. Helaas zwaaien ze niet met het enorme wierookvat. Daarna eten en kletsen we tot laat. Het is echt super gezellig zo met elkaar.

Vrijdag 22 april

Vandaag een dag dat we terugblikken en kijken naar de verschillen. We zijn echt vier maanden samen weg geweest en cultuur, natuur en zoveel meer opgesnoven en ruim 3750 km gefietst. In hoeveel hotels/ pensions zullen we geslapen hebben? We hebben twee totaal verschillende landen ervaren waarbij bij beiden zoveel moois te zien en te proeven was.

De altijd Thaise glimlach wint het toch echt van de aardige, maar ook weleens norse of onvriendelijke Spanjaard. Het verschil in lawaai is het grootst. Bij alles maakt de Spanjaard lawaai. Schoteltjes met kopjes klaarzetten gaat met veel lawaai. De schoteltjes worden bijna op de bar gegooid. We kunnen elkaar amper verstaan😂       Ook als ze praten zijn de verschillen groot. De volumeknop bij de Spanjaard staat altijd op hard en razendsnel. De Thai daarin tegen praat wel snel maar is altijd heel stil, rustig en gelijkmatig. Nou ja, behalve de dames. Die hebben vaak een schelle stem.           Qua natuur genieten we elke keer van het schone Spanje met nagenoeg geen afval langs de weg.

Thailand wint het weer van de mooie ontmoetingen langs de weg en de gastvrijheid van de mensen waarmee ze ons alles lieten zien. Het onbekende qua eten, dieren, natuur en cultuur  was in Thailand overweldigend en zullen we nooit meer vergeten. In dit land was onze verwondering het grootst.

Kortom we hebben vier onuitwisbare supermooie maanden samen gehad waar we echt heel dankbaar voor zijn dat het mogelijk was. We kijken nu al uit naar het fotoboek om alles keer op keer weer terug te beleven.

Wel hebben wel onze vliegtickets omgeboekt. Het weer is hier omgeslagen, het is koud en er wordt een week lang regen verwacht. Dus we vliegen zaterdag aan het eind van de middag naar huis. Kunnen we op ons gemak acclimatiseren voordat we de dagelijkse bezigheden weer oppakken. Jullie  bedankt voor de interesse in het blog en jullie reacties. Voor de laatste keer héél veel liefs van ons

Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    22 april 2022
    Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie: 3750 km fietsen! Veel dank dat we mochten meegenieten van jullie prachtige verhalen en mooie foto’s.
    Even rustig ‘afkicken’ van die alles en thuis heerlijk terug in de kring van je familie.
    Lieve groet van Piet en Tineke
  2. Jos:
    22 april 2022
    Wat leuk km jullie reis op deze manier mee te maken, heb er van genoten bedankt en tot ziens I’d sijsjesberg 💦
  3. Audrey:
    22 april 2022
    Ook wij hebben het fantastisch gevonden. Bedankt voor het mee beleven. Goede thuisreis
  4. Ton en Marianne:
    22 april 2022
    Wat een mooie herinneringen hebben jullie gemaakt. En wat was het leuk en verrassend om met jullie "mee te reizen". Het zal best weer even wennen zijn bij thuiskomst. Goed om die week rust te pakken. Voor zaterdag en goede vlucht gewenst en welkom thuis. 💕
  5. Hanneke:
    22 april 2022
    Was mooi Marlies. Wat schrijf je toch leuk. Alsof ik er bij ben als ik het lees, met oog voor details.
  6. Thea Smeele:
    22 april 2022
    Hartelijk dank voor de vele brieven zo noem ik het maar. Ik heb genoten voor mij het onbekende Thailand. Spanje heel veel bekends. Wij waren in het H jaar in Santiago de Costello.Toen werd het Wierook vat diverse keren per dag door de kerk gezwaaid. Be dankt Marlies en Jan
  7. Marjan:
    22 april 2022
    Dankjewel Marlies voor het mogen meebeleven van jullie mooie reis. Ik maar ook Peter hebben genoten van al jullie mooie ervaringen, foto's en meer. We komen graag nog eens om samen door dat fotoboek te gaan bladeren.
    Zal ook wel weer even wennen zijn in Huiizen. Liefs van ons en vast een goede vlucht zaterdag♡♡♡♡
  8. Ton:
    22 april 2022
    Hoi luitjes, wat een prachtige reis hebben jullie achter de rug. En aan alles komt een eind. Zo ook jullie reis. Maar het is wel een reis om nooit meer te vergeten lijkt mij. Dank voor alle prachtige, spannende, vrolijke en avontuurlijke verhalen. Een heel goede terugreis gewenst en ik hoop jullie gauw te zien en te mogen luisteren naar de rest van de verhalen en de foto’s en filmpjes (drone) te zien. Liefs, Ton
  9. Carla:
    Lieve Jan en Marlies .
    Een mooi avontuur om nog lang van na te genieten en op terug te kijken.
    Goede reis zaterdag en welkom thuis xxxx
  10. Tineke en Ton:
    Dag Jan en Marlies,
    Wat gaat de tijd snel!
    Wat hebben we genoten van jullie mooie verhalen, heel veel dank daarvoor!
    We wensen jullie een goede terug reis en hopen elkaar gauw te zien en te spreken!
    Liefs, Ton en Tineke😘
  11. BERT van der roest:
    22 april 2022
    Ja Maar het gaat ook weer voor bij jammer genoeg alleen de herringen die blijven altijd bij goede reis naar huis groetjes
  12. Agnes Smeele:
    22 april 2022
    Wat één fantastische reis hebben jullie gemaakt. Dat zal wel een héél dik fotoboek worden. Heerlijk om met jullie mee te reizen!
    Wel thuis en lekker nagenieten maar.
  13. Mieke Sturkenboom:
    22 april 2022
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt.Bedankt voor je prachtige reisverhalen.Ik heb ervan genoten! Je schrijft zo leuk! Goede vlucht terug!
  14. Marike Banken:
    Prachtig!! Wel thuis!
  15. Marike Banken:
    Prachtig!! Wel thuis!
  16. Anca van de lande-van Roomen:
    22 april 2022
    Ja aan alles komt een einde fijn dat jullie het zo fijn hebben gehad veilig terug huis Welkom Thuis erg mooie foto's weer fijn dat ik zo meegenoten heb met jullie geweldige reis tot GAUW liefs van ANCA xXx love you
  17. Elly:
    22 april 2022
    Dankjewel Marlies dat wij deze fantastische reis in jouw verhalen mee konden beleven.
    Nog 1 nachtje slapen en dan ben je weer bij je andere dierbaren. Succes met het verwerken van alle mooie foto's en bij het acclimatiseren thuis.
  18. Susanne Mulder:
    22 april 2022
    Hele leuke verhalen, heb er erg van genoten. Wat een mooie prestatie zoveel kilometer gefietst👌Fijne terugreis
  19. Henny Smeets:
    22 april 2022
    Wat een reacties! Wat moeten we nu we geen reisverhalen meer van jullie krijgen?. Zelf op reis gaan.. welkom straks in Nederland.
  20. Leonie van Dort:
    22 april 2022
    Bedankt voor de leuke verhalen en goede reis terug. Tot gauw!
  21. Stella:
    22 april 2022
    marlies dank voor de mooie reisverhalen ik ga het missen ik wens jullie een mooie thuis komst liefs Stella
  22. Suze:
    22 april 2022
    Dank voor het meebeleven van jullie prachtige reis, heb genoten van jouw mooi beschreven verhalen Marlies! Goede vlucht naar huis.
  23. Jeannette:
    22 april 2022
    Het was erg leuk om jullie verhaal te lezen. Over een paar maanden hoop ik ook bij de kathedraal te staan 😊 goede reis en wel thuis🌺
  24. Maria:
    23 april 2022
    Marlies en Jan, jullie bedankt voor het inkijkje in deze prachtige reis. Ik heb ervan genoten en keek elke dag weer uit naar een nieuw verhaal.
    Goede reis en weer lekker genieten van de kleine man.
  25. Rosemary:
    23 april 2022
    Wat een avontuur was het, om nooit te vergeten.
    Goede reis! Tot snel!
  26. Angela:
    23 april 2022
    Geweldig om je eindpunt te bereiken. Heel bijzonder. Jullie hebben prachtige herinneringen gemaakt om op terug te kijken. Een goede terugreis en fijn je na de meivakantie weer te zien. Groet Angela
  27. Astrid:
    23 april 2022
    Dank voor het ‘ meereizen’. Wat heb ik genoten van de reisverslagen. Ik wens jullie nog heel veel mooie fiets jaren samen en kijk nu al uit naar de volgende reisblogs. Lieve groeten, Astrid.
  28. Petty:
    23 april 2022
    Zo jammer, hopelijk gaan jullie weer snel op reis, zodat we weer mee mogen genieten 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🤣
    Deze reis zit nog wel een tijd in je hoofd, en andere lichaams delen, en dat neemt niemand je meer af 😎😉 welkom in het vlakke nederland, waar je ook mooie fiets tripjes kunt maken, maar belangrijker bij de kleine man! Tot snel, veel liefs Pet.
  29. Kate den Otter Noon:
    24 april 2022
    Wat een prachtig verhaal en adventuur hebben jullie gehad . Zo bijzonder . Aan alles komt een einde , maar de herinneringen blijven . Ik wens je een fijne thuiskomt. Zal wel wennen zijn . All my love x
  30. Marie-Jose:
    24 april 2022
    Wat is het een mooie reis geweest, leuk om mee te lezen. Geniet van de herinneringen
  31. Judith:
    24 april 2022
    jaaa, dan ben je opnieuw in Santiago @Marlies en kun je Jan deelgenoot maken van je eerdere ervaring :)
    Hoe leuk en oneindig bijzonder is dat jullie er nu met z'n tweeën zijn, na 4 onvergetelijke maanden!
    Geniet na ...
    veel liefs
  32. Rom Guttinger:
    Welkom thuis.
    Als ik dit schrijf slapen jullie alweer in je eigen bed.
    Ik vind je verslagen mooi en boeiend om te lezen. En niet te vergeten de foto's en video's van Jan.
    Wat een tocht door twee compleet verschillende landen hebben jullie gemaakt.
    Geniet er nog lang van na.
    Tot in de Sijs.

Groet, Rom
  33. Froukje voortallen:
    25 april 2022
    Lieve avonturiers, dank voor alle mooie verhalen. Leuk om dat allemaal mee te beleven ik heb ervan genoten en tot ziens in deSijs.
  34. Arlette:
    26 april 2022
    De mooie verhalen zijn een mooi boek geworden.
    Zo mooi beeldend geschreven .
    Ik heb genoten.

Lieve groet….Arlette Uijthoven
  35. Judith:
    27 april 2022
    Lieve Jan en. Marlies, jullie zijn alweer thuis en misschien alweer een beetje gewend.
    We hebben meegereisd via jouw blog, en dat was een mooie thuis-reis.
    Groeten van ons