Processies.

14 april 2022 - Zamora, Spanje

Processies

Volgens de berichten zou het vandaag regenen maar gelukkig in ons voordeel schijnt zelfs af en toe de zon. Als het regent gaat de processie niet door. Gisteravond regende het dus hopelijk zien we ze vanavond langskomen.

We beklimmen vandaag de kerktoren en kijken ver over de stad uit. We maken een grote stadswandeling. Ook aan de buitenkant van de stad is al veel te zien. Er zijn veel Spanjaarden vrij wat goed te merken is. Veel gezinnen / stellen bezoeken de stad.
De kathedraal bestaat uit een oude en nieuwe kathedraal. Meestal werden ze gewoon afgebroken en werd er een nieuwe gebouwd maar in deze stad hebben ze de kathedralen met elkaar verbonden. Als we ze bezoeken is het wel een erg lang bezoek, nu immers twee😅  De kerk staat vol met spullen voor de processies. We spreken met een jonge Spaanse vrouw die uit Salamanca komt. Ze legt diverse dingen uit en vraagt of we de stad mooi vinden. Ze vertelt dat ze enorm blij zijn dat ze dit weer kunnen vieren. Door corona was het twee jaar lang niet mogelijk. Ze legt uit dat het echt een traditie is die een grote saamhorigheid schept.  Als we doorlopen komt ze niet veel later ons achterna met een dik boek over de goede week  in Salamanca. Voor ons als cadeau, super lief! We durven niet te weigeren maar tegelijkertijd denken we  ook wel meteen:” Hoe moet dit mee?” Het weegt zeker twee kilo. We bekijken het boek in onze hotelkamer. Het geeft een beeld over de traditie door de jaren heen met veel foto’s. We geven het door aan onze Canadese vrienden. Ook zij kunnen het niet meenemen maar ook nog  wel van genieten. Samen met hun ga ik in de avond luisteren naar een koor in de kathedraal. Jan blijft thuis. Achteraf de beste keuze😉 Het koor zag er mooi uit met een rozet in de kleuren van de Oekraïne. Helaas klonk het niet zoals we hadden verwacht. Het was tenenkrommend en regelmatig echt vals. Dapper hebben we het uitgezeten. We vonden het te zielig om weg te lopen. Vandaag zien we onze Canadese vrienden voor het laatst, zij  nemen een andere route. Het was gezellig zo samen.

Eenmaal buiten waren de straten goed vol, de processie was begonnen.  Het was 21:15. Vanuit de hotelkamer hebben we goed zicht, dus ik ga terug naar Jan. Rond 22:30 is het ineens doodstil  op straat en jawel hoor de processie komt langs. Ruim 80!! mensen dragen een houten kruis, waaronder ook een aantal kinderen. Ze dragen allemaal de puntmutspakken met sandalen.  Daarna komt de fanfare en wordt er en baar gedragen met een beeld van Jezus. Langs de kant staat het vol met mensen maar iedereen is muisstil. Behoorlijk indrukwekkend om te zien. Het is ruim  middennacht als ik de fanfare nog hoor spelen. Dit is echt een barre tocht.

Dinsdag 12 april

Als we vertrekken is de wereld klein, het is goed mistig. Vandaag fietsen we een saaie route.  Gelukkig fleuren de gele velden de route wat op.
De zon komt er langzaam doorheen wanneer we uit een bar komen waar we koffie hebben gedronken. Buiten wachten twee agenten ons op. Caminocontrole geven ze aan. Ondertussen dat de een onze paspoorten checkt staan we te praten met zijn collega. Hij blijkt een aantal jaren geleden met het korps de Nijmeegse vierdaagse te hebben gelopen. Na een gezellig gesprekje wensen ze ons een mooie tocht en rijden verder op zoek naar caminogangers.

We eindigen vandaag in Zamora. In mijn gedachte een kleine plaats. Maar het tegendeel is waar. Een groot kasteel doemt op met een nu al zo’n bekende Romeinse brug. De eigenaar van onze slaapplek legt uit dat er vanavond twee processies zijn. De eerste is een traditionele waar ze rode puntmutsen op hebben. Om middernacht start dé processie die echt van hier is. Je kunt alleen maar meelopen als je het stokje hebt doorgekregen van je familie. Er lopen rond de 250 mensen mee. We twijfelen om te gaan kijken . Morgen hebben we niet zo’n lange tocht. Ik zeg de eigenaar dat we eerst wel even gaan slapen. De glimlach is groot:” in Spanje beginnen we dan net met de avond lacht hij.” Als we wakker worden hoor ik veel kabaal, best gehorig hier denk ik nog. Zodra we de deur uitstappen zien we dat het plein overvol is. Logisch dat we lawaai hoorden😉

Rondom ons zien we de processie met de rode puntmutsen, muziek en paarden lopen. Aan de buitenkanten staan als levend schild de rode puntmutsen met kaarsen. Er doorheen lopen de anderen. Er doen 3500 mensen mee aan deze tocht. Ondenkbaar bij ons denken we. Het is moeilijk om een plekje te veroveren om te eten, dus gewapend met bijna al onze kleren eten we buiten. Ook daar is het wachten op een tafeltje. En ja dan is het zover we wandelen met de stroom mee richting de brug. Hier staat / zit iedereen ruim een uur te wachten op de tocht. Het is al 01:00 als de stoet arriveert. Het wordt doodstil en met ratels kondigen ze zich aan. De mensen zijn gekleed in de kleding van de ouderwetse schaapherders. Na een lange poos komen ook de dragers eraan. Regelmatig staat de stoet stil. Dit is wel zeer indrukwekkend om te zien. Kijk maar bij de filmpjes voor een beeld te vormen. Goh we worden helemaal ondergedompeld in alle processies😉Het is al ruim 01:45 als we in bed liggen😱Gelukkig morgen niet zo ver!

Liefs van ons Jan en Marlies

PS er is een foto van een kist in de kerk. Op deze kist staat een afbeelding van dezelfde persoon die in dd kist ligt. De mensen eromheen hebben hun handen voor hun oren. Iemand een idee wat dit betekent?

1. Ton en Marianne Tieman:
    14 april 2022
    Heel bijzonder weer om dat mee te kunnen maken.
  2. BERT van der roest:
    Leuk groetjes Bert 👍
  3. Piet en Tineke:
    14 april 2022
    Jullie zijn wel precies op het goede moment in Spanje!
  4. Ruud Borst:
    14 april 2022
    Weer een schitterend verhaal terwijl ik het lees staat de tv aan met de passion. Heb geen antwoord op je vraag.