Salamanca

12 april 2022 - Salamanca, Spanje

Salamanca

Het is zondag. Op zo’n dag als vandaag voelt het alsof we als zondagskind geboren zijn. Wat een geluksvogels zijn wij. We leven in een vrij land, kunnen genieten zonder over de eerste levensbehoefte na te denken en hebben alles wat je hart maar wensen kan. Iets wat niet vanzelfsprekend is, zeker niet in deze tijd.

Na een heerlijk ontbijt fietsen we de berg tegemoet. Vanuit de verte zie ik al dat dit een aardige klim gaat worden. We hebben al best veel bergen samen beklommen en toch ben ik toch iets zenuwachtig merk ik. Kom ik wel boven? Wanneer ik eenmaal klim zit ik alleen maar te stralen. Heerlijk om alles steeds kleiner te zien worden als je om je heen kijkt. We dalen eerst en stijgen dan naar 800 meter. Best een aardige hoogte maar natuurlijk kan het nog hoger😉 Eenmaal boven wijst het pad ons als vanzelf naar de alternatieve route. Ook vandaag weer door een mooi dal. Het is vandaag zonnig maar de dauw zit nog op vele plekken op het gras wat een het landschap een diepere kleur geeft.

Het is palmzondag. In Nederland zullen enkele gelovige naar de kerk gaan maar hier tijd voor grote processies op tv en we zien kerkgangers met palmtakken. De processies zien er in onze ogen heel bijzonder uit. We zien mensen op de foto’s die in de stad hangen met puntmutsen op, het blijkt om boetedoening te gaan. Het lijkt bijna op de Klu Klux Klan voor ons en voelt daarom vreemd maar ja zo is hier de traditie. Het is bedoelt om zo anoniem te zijn nog dichter bij de hemel te komen.

Vandaag heeft Jan er voordeel bij dat hij af en toe achterom moet kijken ( er zit meestal wat ruimte tussen ons) Doordat hij omkijkt  zien we de sneeuw op de bergtoppen. Het lijkt zo dichtbij…

We rijden door de plaats Los Santos, tja met onze Santosfietsen natuurlijk een fotomomentje. Na weer een stevige klim duikt er een kunstpark op met kunstwerken van graniet. Alweer een fotomoment. Mijn mobiel ontploft gewoon van alle foto’s. Eerst het overweldigende Thailand maar nu weer deze natuur en cultuurschoon. Mocht je een mooie route met de auto willen rijden in Spanje neem wegnr  630. De weg is 813 km lang en gaat van noord naar Zuid Spanje maar begint in het noodwesten. Regelmatig rijden we deze zeer rustige weg die ons voert langs oude plaatsen.

Maandag 11 april

We kunnen pas om 9:00 ontbijten dus we doen lekker rustig aan. Het is bijna tien uur als we wegfietsen. Prachtig weer en wind in de rug dus wat wil je nog meer. Al vrij snel klimmen we naar 1100 meter, wat een mooi uitzicht geeft. Niet veel later zien we varkens genieten van een grote modderpoel. Als we eraan komen vluchten ze weg dus tijd voor de drone. Net op dat moment komen er drie iets oudere ruiters aan. Markante koppen en voor ik iets vraag schiet ik ze al op de foto. Ze zijn zo mooi! Gelukkig zeggen ze er niks van. We zien hoe ze de koeien van de ene wei naar de andere drijven. Het gaat super soepel zelfs als Jan met de drone eroverheen overvliegt.

De rest van de route hebben we het idee dat we elektrisch rijden. We vliegen over de lange afdaling. Onderweg ligt een dood konijn op de weg. 100 meter voor Jan het passeert vliegen drie steenarenden op. Ik passeer  de plek iets later en zie één van de vogels in het weiland redelijk dicht langs de kant  zitten. Wauw wat een enorme vogel en die snavel, Ik stop en wil een foto maken maar helaas als ik afstap vliegt hij weg.

Totaal niet vermoeid komen we nog vroeg aan in Salamanca. De verwachtingen zijn hoog gespannen. We zijn nu al een aantal Spanjaarden tegen gekomen die enorm enthousiast over deze plaats zijn. Als we aankomen fietsen snappen we ook waarom. Het is inderdaad ‘het Spaanse goud’ zoals ze zeggen kijk maar naar de foto’s. We blijven morgen nog een dag hier. Vandaag bezoeken we de oude universiteit. Het is de eerste universiteit van Europa uit 1218. Als we voor de ingang van het gebouw staan zien we de Spanjaarden naar boven kijken. Ze zijn op zoek naar dé kikker. Het is een beeld wat verstopt zit tussen de beelden. Ook wij speuren… en met wat hulp vinden we hem. Is het een kikker?? Hij lijkt naar ons idee niet echt op een kikker. Binnen zien we de een naar de andere ruimte waar je ogen te kort komt. Kijk maar naar de foto’s. De mooiste ruimte vinden we de bibliotheek. Wat een boeken!

We bezoeken ook nog een ‘schelpenhuis’. De buitenkant staat vol met het Santiagoteken de schelp. Het gebouw doet nu dienst als bibliotheek. We kijken binnen even rond maar zijn verbaasd over hoe  klein de bibliotheek is. Hier staan amper boeken.

Gek is het.. Als we fietsen kunnen we dit uren volhouden maar zo slenteren door de stad is enorm vermoeiend.

Vanavond komt de processie als het goed is langs ons hotel. We kijken wel vanuit onze kamer naar dit schouwspel want in de avond gaat het regenen. Gaat het door zitten we eerste rang en droog.🤩

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Aly van Beek:
    12 april 2022
    Even zeggen dat ik iedere ochtend zo geniet van je verhaal en de foto,s Marlies.
    Je schrijft zo leuk ,bedankt en liefs en veel plezier van Aly
  2. Ton en Marianne Tieman:
    12 april 2022
    Het verhaal en de foto’s zijn weer prachtig.
  3. Rosemary:
    Wat een prachtige route! 🏰
    En ja, we vergeten vaak hoe goed we het hebben.
    Groetjes 🌹
  4. Ton:
    12 april 2022
    Wat een prachtige stad hè Salamanca. Ik kan niet wachten om alle foto’s en natuurlijk alle drone filmpjes te zien!!!! Met al jullie verhalen. Want we lezen natuurlijk nog niet de helft van wat jullie allemaal meemaken. Gelukkig mogen we een deel van wat jullie meemaken meelezen en hierdoor ook mee genieten. Zo te zien op de foto’s wordt het weer bij jullie ook wat beter. Hier in Nederland in ieder geval nu weer wel.😉☀️ Nog heel veel plezier daar in die prachtige stad.
  5. Marjan:
    12 april 2022
    Fantastische landschappen en foto's...ohhhh wat zal jullie huis straks "klein" zijn. Zo fijn dat jullie na corona weer zo goed zijn opgeknapt! Liefs
  6. Anca van de lande-van Roomen:
    12 april 2022
    Jeetje wat een geweldig verhaal weer en erg mooie foto's jullie genieten wel he hier nu ook heerlijk weer op naar het volgende avontuur xXx liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  7. Suze:
    12 april 2022
    Mooi verhaal weer en inderdaad het lijkt zo gewoon om zo te mogen genieten! Veel plezier nog.
  8. Carwin Gijsing:
    12 april 2022
    Prachtig Marlies, de temperatuur zal nu wel beter zijn om te fietsen dan in de zomer, want het kan flink heet worden in Salamanca
  9. BERT van der roest:
    Geweldig groetjes Bert 👍 🔆
  10. Judith:
    13 april 2022
    Die fietsbenen van jullie brengen jullie naar mooie plekken, weer zo'n mooie etappe! Dit is echt genieten hè? En heerlijk dat jullie nog buiten het seizoen door Spanje fietsen :)
    groeten van Peter en Judith