Warm bad.

21 april 2022 - Rodeiro, Spanje

Warm bad.

Vandaag een korte route naar Ourense met meer dalen dan klimmen. Voor de knieën wel fijn want die hebben gisteren hard moeten werken.

Als we bij de plaats aankomen blijkt het eindpunt van de route niet bij de kerk te zijn maar al aan de andere kant van de brug. Met andere woorden, we zijn te ver en al in het nieuwe gedeelte. Onderweg is er wat mis gegaan met het opladen van de accupack en dus houden we hier maar meteen een verplichte stop. Er is even een twijfel bij ons of we doorfietsen ,morgen hebben we een pittige klim en tegenwind…. Na het bord spaghetti is de keuze snel gemaakt, ik plof en wil niet meer 25 km fietsen. We zoeken de alberque in de stad op. Voor het eerst wordt onze temperatuur gemeten, dat is lang geleden. In Thailand was dit standaard. We slapen op een zaal met 16 bedden en 1 wc/ douche. Geen idee hoeveel er nog bijkomen maar er zijn nu al 8 bedden bezet.

We hebben gezien dat je met een treintje naar de warmwaterbronnen kunt gaan. Daar is Ourense bekend om. Weer eens wat anders dan door een oude stad lopen. Het is lang geleden dat we met zo’n treintje zijn geweest, ik gok ooit in de dierentuin met de kids toen ze nog klein waren.

De bronnen zijn gratis maar de drukte valt mee. Je mag een uur lang in twee baden van  40 en 41C. Dit is natuurlijk hét ultieme uitje voor Jan. Een heerlijk groot warm bad. En natuurlijk prima voor alle spieren. Jan vroeg nog een cerveza  toen hij in het water lag, maar helaas dat was er niet😉 Heerlijk loom lopen we terug. Nu zijn bijna alle bedden bezet. Ik hoor al om mij heen dat er heel wat vroege vogels zijn die om 6 uur opstaan.

Woensdag 20 april

Ongelofelijk zo stil als iedereen was. Amper snurkers. Het is nog vroeg als iemand het grote licht aandoet, pas net zeven uur geweest. Er blijken nog maar vijf andere mensen te zijn. De rest is al aan de wandel. We zitten vandaag dus al vroeg aan het ontbijt. De andere ‘langslapers’ zijn nog vier andere fietsers. Een jong stel op elektrische mountainbikes en een stel dames die op gewone mountainbikes rijden.

Vandaag de echt laatste stevige lange klimmen. De route is niet spectaculair of hebben we te grote wensen gekregen? Op de route zien we vandaag wel veel grote blaffende honden, maar gelukkig achter een hek.

In Spanje is het mondkapje vanaf vandaag binnen niet meer verplicht. We merken dat veel mensen het hier niet mee eens zijn. Binnen en buiten zien we de meeste mensen nog gewoon met mondkapje op lopen. Geen idee of het uit angst of gewoonte is. Lijkt mij toch een bevrijding na al die tijd.

Het weer gaat hier veranderen en we merken dat de tegenwind onderweg al aanwakkert. Nu zijn we toch wel blij met het vroege opstaan want we komen mooi op tijd aan bij de overnachtingsplek. We kiezen vandaag voor een kamer apart in de alberque. Het bed is klein ik gok 1.90 lang bij 1.30?
Wat een fijne plek is dit. Super vriendelijke mensen. We ontmoeten wandelaars die een winter camino lopen. De route komt hier samen. Je kunt goed merken dag ze hier helemaal op de wandelaars zijn ingesteld. We krijgen heerlijk eten en drinken voorgeschoteld  en twijfelen bijna over de rekening. Wat een warm bad.

De andere fietsers slapen hier ook. Drie keer raden wie het eerst binnen waren? Juist wij, de oudste van het  stel😉

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Thea Smeele:
    21 april 2022
    Ach Marlies jullie zijn toch niet oud,zo’n sportief stel.
  2. Marike Banken:
    21 april 2022
    Lieve Marlies en Jan,
    Ik vind het bijna jammer dat jullie er bijna zijn. Ik heb maandenlang genoten van de verhalen en foto's. Prachtig, wat een mooie reis hebben jullie gemaakt en wat een herinneringen. Ga nog lekker voor de laatste dagen, fijn dat ik kon mee genieten. Alle liefs,
    Marike