Pueblo de Sanabria

16 april 2022 - Puebla de Sanabria, Spanje

Pueblo de Sanabria

Vroeg opstaan is er na zo laat naar bed gaan niet bij😉Op ons gemakje ontbijten we bij de plaatselijke bar. Een vast dagelijks tafereel geworden. We bestellen toast met jam, koffie en verse jus d’ oranje. Een mooie start van de dag toch?
Het is nog niet eens tien uur in de ochtend, maar we zien alweer mensen aankomen lopen en zich achter de dranghekken opstellen voor de volgende processie. Wij zijn al genoeg ondergedompeld en gaan naar het kasteel. Ook daar zien we al mensen klaar zitten. Ja hoor, naast het kasteel is een kathedraal, vast het einde van de processie…We lopen over de resten van het kasteel en beklimmen de torens. Vanuit hier hebben we een prachtig uitzicht over de stad en kunnen we goed zien hoe onze fietsroute was. Als we terugkomen bij de fietsen is het goed druk geworden en geen ontkomen meer aan voor ons. We kunnen er niet meer doorheen. De processie is in aantocht. Het is wachten tot de stoet voorbij is. Vandaag lopen er alleen vrouwen mee. Ze zien er prachtig uit en ook uitgeslapen. Verbazingwekkend, want na de processie van vannacht was het knetterdruk in de kroegen en ik gok dat er tot laat is gefeest en vast ook door deze dames.

Overnachtingsplekken vinden is in deze dagen een heel groot probleem. De zilverroute splitst zich op deze etappe en eigenlijk willen we de route nemen die gaat via Portugal. Behoorlijk heuvelachtig maar helaas met minder overnachtingsplekken en dus niets te vinden. Vandaag rijden we 10km om, maar gelukkig een plek.We zijn al heel blij dát we  iets hebben gevonden.

Vandaag slapen we weer in een alberque met nog 3 anderen. Een leuke barkeeper Paco die ook de alberque runt. Gelukkig kunnen we ook in de avond bij hem eten want het dorpje is klein. Het is dat we nu (tijdelijk) immuun zijn voor corona, anders zouden we denk ik minder snel kiezen voor een alberque. Je slaapt toch met elkaar in één ruimte en zonder mondkapje. Zou er gek uitzien als dat verplicht was tijdens het slapen🤣

Vrijdag 15 april

Als we om 7:30 wakker worden zijn er al twee mensen vertrokken. Wauw, ik vond ons al vroeg.  Vandaag fietsen we een lange tocht waarbij we de 100 km aantikken, maar we hoeven niet buiten te slapen of op karton.De Spanjaarden zijn deze dagen vrij dus we waren allang blij met een slaapplek op de route.

Geen idee in hoeveel hotels we al hebben geslapen. We boffen echt want dit was een van de twee hotels waar nog plek was. Het hotel ligt prachtig gelegen, we kijken zo uit op de bergen en een leuke plaats; Pueblo de Sanabria.

Zaterdag 16 april

We blijven nog een nachtje om hier in het mooie stadje rond te kijken. Het plaatsje is schilderachtig mooi. Ook hier bezoeken we het kasteel en een klein museum met reuze poppen. Ze worden gebruikt tijdens een feest in september.

Jan fietst nog even naar een meer om mer de drone te vliegen. Ik deel de tijd even anders in. Voor mij tijd om te lekker te lezen😉
Morgen gaan we over de bergen naar onze laatste Spaanse provincie van deze tocht, Galicië. Volgens de route zit het venijn in de staart dus ik gok dat we nog wel wat klimmetjes krijgen. De wegenkaarten liegen er niet om. Henny is zo lief geweest om ze allemaal in te scannen en te sturen, aangezien deze route zo onverwachts op ons pad kwam. Super blij zijn we daarmee. Zo zijn we beter voorbereid op welke klim er gaat komen. Voor onze kuitspieren zijn deze klimmen perfect, die blijven groeien😉

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Petty:
    16 april 2022
    Heerlijk weer om te lezen, zulke prachtige schattige dorpjes, krijg kippenvel bij het zien van de Camino schelp 😎🙏🏻, en het mooie vooruitzicht om door Galicie te fietsen 🙏🏻🎉 bij koffie of wijntje altijd een kleine lekkernij 🎉🎉🎉 zeer gastvrije bevolking 👍 hele fijne pasen, en veilige klim kilometers 🚴🏼‍♂️🤣😉💋💋
  2. Thea Smeele:
    16 april 2022
    Weer een mooi verhaal,hoe ver zijn jullie wanneer het einddoel.ik wens jullie fijne Paasdagen. En nog vele mooie fiets dagen.Wat hebben jullie veel gezien.Nog lang nagenieten als jullie de foto’s zitten te bekijken. 😍 liefs Tante Thea.
  3. Henny:
    16 april 2022
    Ik begrijp dat dit "de" mooiste tijd is voor de Zilverroute, omdat je zoveel van de cultuur [geloof] mee krijgt. Het is fijn, dat je soms in een mooi en bijzonder plaatstje een nachtje extra kan blijven. Nog een stukje naar Santiago
  4. Ton:
    21 april 2022
    Wat een prachtige foto’s weer😍.
    Wat een schitterende omgeving daar. Wat kan het leven toch mooi zijn🤩. Geniet nog maar lekker❤️