Links rijden.

17 augustus 2016 - Tambon Khong Chiam, Thailand

Links rijden.
Vandaag verlaten we Laos en gaan naar Thailand. Het waait behoorlijk hard, ik schat windkracht 6 en we hebben hem helaas bijna de hele weg ( 70 km) tegen. Dat vergt veel kracht, zeker wanneer het vals plat is. Dus ergens halverwege klappen we onze stoeltjes uit en tukkel ik een klein beetje weg.
Het fruit is hier heerlijk, wat je ook koopt smaakt goed. We hebben ook een soort poffertjes van rijst ontdekt. Ze zijn gevuld met groente en smaken heerlijk. Beide puzzelen we lekker als lunch weg. In de kleinste dorpjes zie je wel een paar marktkraampjes staan waar je dit kunt scoren voor een appel en een ei.
Bij de grens tekenen ze ons paspoort af als teken dat we het land verlaten en checken we in bij de Thaise grens. Vanwege de gebeurtenissen zouden de controles verscherpt zijn, maar het valt erg mee. Waarschijnlijk wel in Bangkok.
Tja en dan is het even wennen. We moeten links rijden. Net wanneer ik er een beetje aan gewend ben zie ik een auto met een Laotisch kenteken spookrijden..... Hopelijk blijft ons dat bespaard, maar ik heb al gemerkt dat het best lastig is om rechtsaf te slaan. Ook met oversteken merk je hoe links, rechts, links kijken  er bij ons ingebakken zit.
Het landschap verandert meteen zodra je Thailand binnen rijdt. Weg zijn de rijstvelden, hiervoor in de plaats zijn bossen gekomen. Ook de huizen zijn meteen anders. Ze zijn van steen en zien er modern uit. Zelfs de Mekong kruist dit plaatsje en heeft twee kleuren. Een rivier uit Thailand ( de Mun) voegt zich hier samen met de Mekong. Deze rivier heeft helder water terwijl de Mekong grijsachtig is. Niet veel later vermengt het water zich al tot één kleur.
We vinden een guesthouse met een leuk huisje waar we twee nachten verblijven. Er staat een giga koelkast in:) Hier zijn zelfs in het plaatsje 'grote' supermarkten waar ze alles keurig gesorteerd en geprijsd hebben staan. Wat een verschil weer in veel dingen. Je merkt dat dit land totaal andere normen hanteert.
Morgen hebben we een tocht naar een natuurpark waar we lekker kunnen wandelen en je prachtige vergezichten schijnt te hebben over de Mekong.
We eten weer heerlijk vanavond:) Wat een verfijnde keuken. We bestellen vaak iets vegetarisch op onze reis en komen allerlei groentes tegen die we niet in Nederland kennen. Toch krijgen we hier weer bloemkool tussen de groenten, import van Nederland? De reis loopt bijna op zijn eind. Misschien is de bloemkool om ons vast voor te bereiden op de terugreis. Nu nog even niet denken aan het hectische leven thuis en nog eventjes lekker genieten:)
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    17 augustus 2016
    Ooh links rijden is geen probleem voor Jan onder het rijden kan hij bellen en appen tegelijk heb ik vernomen uit betrouwbare bron het is net je zegt Marlies de tijd vliegt en wat een avonturen hebben jullie beleefd dus chaos verlaat laos dus op naar Thailand veel plezier tot lieve familie xx
  2. Carla:
    17 augustus 2016
    Ha die luitjes.
    Het schiet op zeg. Een mooi avontuur tot nu toe. Nu in Thailand en nog lekker maar even genieten van de laatste dagen.
    Mooie foto's .
    Groetjes Carla
  3. Mieke Pieket Weeserik:
    18 augustus 2016
    Geniet inderdaad nog even.... voordat je het weet zit je weer in het "gewone" leven