De trommelboulevard.

19 augustus 2016 - Tambon Pathum, Thailand

De trommelboulevard.
Vandaag onze laatste tocht van de route:( Het is een mooie route die gelukkig ons ook weer langs rijstvelden brengt. Ze zijn zo mooi groen echt een genot om naar te kijken en het verveelt niet.
Wanneer we wegrijden is het zwaar bewolkt en af en toe krijgen we een bui op ons kop. Meestal kort maar hevig en daarna drogen we weer snel op.
Het is heerlijk fietsweer en we rijden vlot, tijd voor koffie.
Het is hier normaal dat je zelf je drinken uit de koelkast pakt. In het begin bleven we nog zitten wachten maar nu als doorgewinterde 'aziegangers' doen we alsof we thuis zijn. We drinken hier blikjes ijskoffie en het smaakt heerlijk in deze warmte.
Eenmaal weer op pad komen we niet langs een meubelboulevard maar hier een trommelboulevard. De een na de andere grote winkel verkoopt enorme trommels en gongs voor in een tempel of thuis. Één winkel is kennelijk niet genoeg we spotten er minstens 10 op een rij. Daarnaast is de werkplaats dus je ziet meteen het proces.
Wanneer we verder rijden wilde ik dat ik een trommel had gekocht. Dan had ik het geluid van Jan kunnen overstemmen. Jan rijdt voor mij en speelt voor de Chinees die met zijn koptelefoon op zingt bij Ik hou van Holland:( Geloof mij, het klinkt verschrikkelijk en nu ben ik blij dat de mensen hier niet aan ons kunnen zien dat we uit Holland komen want anders zou je je doodschamen. Jan hoort niks en fiets rustig door met zijn oortjes in!
Even later knijp ik de rem in. Naast mij een soort tafereeltje wat je bij ons in een molen ziet. Er zitten twee mannen op een stoel die rijst onder een stamper scheppen. Een vrouw gooit de rijst in een bak waar de rijst gescheiden wordt van het vlies. Daarna gooit ze het bij de mannen in de bak. Hoelang dat proces duurt weet ik niet maar je zou het werk maar de hele dag moeten doen. We mogen de rijst proeven en zelfs ongekookt smaakt hij heerlijk. Helaas is het onmogelijk om een zak mee te nemen:)
We passeren diverse scholen op de route en in Thailand hebben ze gewoon school. Op veel scholen zien we buiten op het hek 'welcome' staan, dus we rijden het terrein maar eens op.
Binnen een seconde staat de klas buiten naar ons te kijken en hoor ik:" bereng" roepen. Ik kan mij herinneren dat Thijs dat woord hoorde in Cambodja en buitenlander betekende, hier duidelijk ook.
We zien een wat oudere meester in de klas maar al vrij snel komt er  een juffrouw aangelopen. Ze neemt alle tijd voor ons en de kinderen blijven geboeid luisteren. De kinderen zitten met 20 kinderen in een klas. Iets ouder meubilair dan bij ons maar de schooltijden zijn ongeveer gelijk. Alle kinderen krijgen in Thailand gratis onderwijs, een schooluniform en schoolboeken.
Ze proberen hun beste Engels op ons uit en vragen hoe we heten. De juf vertaalt alles telkens voor de kinderen zodat ze betrokken luisteren. Wauw mijn hart stroomt meteen sneller bij dit bezoek. Wat ontzettend leuk om mee te maken. Gelukkig willen de kinderen wel met mij op de foto:)
Vol energie fietsen we later verder. In tegenstelling met Laos is de gemiddelde leeftijd van de mensen die we tegenkomen een stuk hoger. We zien veel oudere mensen lopen en bij veel kun je wel raden wat voor beroep ze hebben gehad. Lopen echt helemaal voorover gebogen, totaal vergroeid. Ze hebben mooie gezichten om naar te kijken. Al die lijnen die vertellen dat ze al een heel leven hebben geleefd. Ziet er altijd zo mooi uit bij een ander:)
En dan naderen we de laatste kilometers van de route. Er heerst geen triomf eerder weemoed. Er komt een eind aan deze mooie reis. Sorry het klinkt zo heel ondankbaar, maar het was zo fijn!
Morgen hebben we nog een dag en gaan we naar de dierentuin, fietsen inpakken etc
Zondag vliegen we en maandag arriveren we al heel vroeg in de ochtend op Schiphol. Dan willen we het laatste stukje van de reis per fiets afleggen, het schijnt immers bij jullie goed weer te zijn:)
Voor de feitenjagers
Eenmaal thuis verwachten we ruim over de 1500 km te zitten. Gelukkig geen lekke banden, lichamelijke of fietsproblemen gehad.
Iedereen bedankt voor het meelezen en de leuke reacties. We hadden niet verwacht dat jullie het zouden volhouden:)
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Marjolein:
    19 augustus 2016
    Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. Genoten van de verhalen. Veilige vlucht terug hopelijk is het weer maandag nog lekker voor jullie laatste etappe
  2. Anneke:
    19 augustus 2016
    Wat een prachtig verhaal weer! Zo leuk om te lezen hoe jullie genieten.
    Goede reis zondag en succes met de laatste kilometers maandag!
  3. Tineke Hafkamp:
    19 augustus 2016
    Geniet vooral van die laatste uren in Azië. Dat het jullie met weemoed vervult, kan ik me voorstellen:zoveel bijzondere ontmoetingen en landschappen! Een veilige thuisreis gewenst, bedankt voor de prachtige verhalen en foto's. Het stemt ons ook weemoedig om ze te missen. Hartelijke groeten van Piet en Tineke.
    Op naar volgend jaar! Indonesië of China een idee??
  4. Marjan:
    19 augustus 2016
    Mooie verhalen weer. Het is met recht een belevenis om zo rond te reizen. Jullie durven en doen dat! Wij kunnen er dan lekker van meegenieten. Veilige en goed reis naar Nederland. Liefs Marjan
  5. Carla:
    19 augustus 2016
    Fijn dat jullie het zo mooi en goed hebben gehad. Misschien tijd voor een sabbatical jaar ?? Wie weet. Nu maar eerst nog even genieten van de laatste dagen en een goede terugreis.
    Ik hoop jullie snel weer te zien, tot over een paar dagen, groetjes xx
  6. Agnes Smeele:
    19 augustus 2016
    Je hoeft echt niet te bedanken voor het meelezen! Ik kijk elke dag uit naar je verhalen. Ik bedank jou ervoor. Zo gaan we hier in Nederland ook een beetje mee op vakantie. Jullie weemoed kan ik goed begrijpen. Een goede thuisreis en tot de volgende vakantie.
  7. Anca van de lande-van Roomen:
    19 augustus 2016
    Hoi stoere wereld verkenners wat is de tijd snel gegaan wat een mooi verhaal weer geweldig morgen nog maar de dierentuin veel plezier een hele veilige terug reis liefs van ons xxx
  8. Rom Guttinger:
    Hoi Marlies en Jan,

Dat is me toch een mooi afsluiting van een mooie reis.
    Het was geen probleem in het meelezen en reageren vol te houden. Ik heb grote bewondering voor jullie doorzettingsvermogen om deze vakantiereis volgens plan tot uitvoer te brengen.
    Een goede thuisreis en tot ziens bij de foto's.

Groet, Rom
  9. Maria:
    20 augustus 2016
    Het was een genot om je verhalen te mogen lezen Marilies, dank je wel.
    Ik keek er elke dag naar uit, vaak nog gauw voor het slapen gaan in bed het laatste verhaal gelezen. Kon ik lekker gaan slapen met de mooie beelden van jouw verhaal in mijn hoofd.
    Goede reis en nog een lekker fietstochtje, misschien langs de Nederlandse molens?
    liefs, Maria
  10. Marijke Roos:
    20 augustus 2016
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. Ook een prachtig verslag. Je zult wel weer moeten "landen" na zo'n belevenis
  11. Suze:
    Hoi Marlies en Jan,
    Ik heb genoten van jullie verhalen. Wat een belevenissen tijdens jullie reis, prachtig om mee te mogen "reizen".
    Ik wens jullie een goede terugreis.
    Groetjes Suze
  12. Paul:
    20 augustus 2016
    Wat hebben jullie het leuk, geweldig, fantastisch en fijn gehad. We hebben elke morgen kunnen genieten van je nieuwe verhaal en foto's. Bedankt ervoor. Nog een paar uurtjes en dan een hopelijk veilige reis terug! Tot gauw.
  13. Marja Broks:
    20 augustus 2016
    Wat goed dat het onderwijs in Thailand gratis is,. Krijgen de kinderen een (start) kans. Op de foto ziet de klas er, zover ik kan zien, ook goed uit. Leuk hoor, juf Marlies tussen de kinderen (niet om je op ideeën te brengen....).
    Je hebt weer mooie en leuke foto's gemaakt. Moest Jan vaak stoppen? Bedankt voor het mee mogen reizen en beleven van jullie prachtige reis. Jullie komen met een koffer vol herinneringen terug.
  14. Froukje:
    20 augustus 2016
    Hallo Jan en Marlies, wat een aardig verhaal over de school en over de rijst, morgen nog een fijne dag gewenst en een voorspoedige terugreis en bedankt voor al je reisverslagen, het is net of je er een beetje bij bent. Tot spoedig ziens, groeten van Froukje
  15. Mieke Pieket Weeserik:
    21 augustus 2016
    Geniet nog even en goede reis terug !!!
    Het was heerlijk om de verhalen te lezen.
  16. Paul:
    21 augustus 2016
    Wat een leuke verslagen. Ja jullie zullen dit allemaal zeker missen. We begrijpen dat het gek voelt om weg te gaan. Maar wees gerust er zijn een hoop mensen hier die naar jullie en de verhalen uitkijken!
    We horen ze graag, goede terugreis!