Laos

2 augustus 2016 - Na Hin, Laos

Laos

Laos, tot nu toe had ik geen idee wat ik mijzelf bij dit land moest bedenken. Laos grenst aan Cambodja, Vietnam, Thailand Myanmar en China. Een land wat tot 1976 niet bezocht kon worden door toeristen. Ook een land wat het zwaarst van alle landen in de wereld is getroffen geweest door oorlogen, terwijl ze zelf er niets mee te maken hadden. Er zijn meer bommen in Laos gevallen in de 60 / 70 jaren dan in de hele 2e WO in Europa. Voornamelijk door de VS. Je moet je zeker in het zuiden van Laos ook niet buiten de paden begeven, er liggen nog heel veel  bommen.
Vandaag komen we tijdens onze tocht bij een brug waarbij we boten zien liggen. Ze noemen dit Bomb Boats. Het zijn boten die gemaakt zijn van ontmantelde bommen. Zijn ze toch nog ergens goed voor.
Een derde van de bevolking in Laos leeft onder de armoede grens. Toch is het hét land van het onthaasten en de relaxstand. Dit valt je ook onmiddellijk op. Het land straalt, mede door de prachtige natuur, rust uit. Alles is groen en kleurrijk. De huizen zijn in mooie kleuren geschilderd of staan op palen.
We fietsen een schitterende route met een zeer pittige klim van 3 km lang tot 12%. Super trots zijn we dat het gelukt is. Het scheelt zoveel als de temperatuur ( max 30*) goed is en dat is hier nu prima.
Onderweg zien we veel kinderen spelen langs de kant van de weg. Wat hebben ze leuke koppies. Je zou ze zo allemaal meenemen. Wanneer we langs een school fietsen en ik een heleboel keer 'hello' hoor slaat mijn hart over. Het liefst zou ik op de rem willen trappen en even om een hoekje willen kijken. Misschien een andere keer..:)
Tijdens het koffiedrinken zie ik een vrouw aan de overkant een soort poffertjes maken. Ik maak foto's en dacht dat het voor haar eigen kinderen was. Even later zie ik dat ze ze verkoopt. Natuurlijk willen we het ook proeven...mmm ze waren vlot weg:)
We arriveren al vroeg in ons guesthouse. Dit is echt het Zwitserleven gevoel. We zitten op een veranda te genieten van de loslopende koeien die langs lopen en kletsen met twee Ned. backpackers. Heerlijk om weer even Nederlands te kletsen. Ook zien we een Ier die gek is van fietsen, maar rijdt op een in onze ogen onmogelijke fiets. Toch neemt hij heel wat heuvels. Morgen blijven we nog een nachtje hier slapen en maken een uitstapje naar een grot en een strandje.
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    2 augustus 2016
    Hoi jan en Marlies leuk verhaal weer jullie maken een hoop mee fijn dat alles goed gaat we smullen van elk ver haal jan je hoed staat je goed tessa komt naar Nederland leuk he veel fiets plezier morgen goede reis liefs van ons xxx
  2. Rom Guttinger:
    Hey, Zwitserlevengevoel, vakantiegevoel.
    Eindelijk! Geniet er van. En ons met jullie leuke verhalen en mooi foto's.

Rom
  3. Froukje:
    2 augustus 2016
    Wat een bijzonder land dat Laos.Goed om dat allemaal te lezen en dat ze poffertjes maken!
    En dat jullie zo goed kunnen fietsen, mijn petje af ben benieuwd naar verdere verhalen.
    Liefs voor jullie beiden van Froukje