Halong Bay

22 juli 2016 - tp. Hạ Long, Vietnam

Halong Bay
Vandaag staat Halong Bay op het programma. Een tweedaagse tocht over het water waar we varen én slapen op een boot. Je ziet hier grote uit kalksteen bestaande rotsformaties die uit het water ophoog rijzen.
Halong Bay is 115 km van het hotel verwijderd. De tocht met de bus duurt alleen iets langer dan over de Nederlandse wegen. De Vietnamezen rijden rustig, gemiddeld 40 km per uur, maak vaak zorgt het wegdek ervoor dat we veel langzamer moeten rijden. Hier en daar is de weg opgebroken of is het wegdek zo slecht dat we aardig door elkaar schudden. Meestal word ik kotsmisselijk maar nu wint de slaap het. Waar ik zit of lig slaap ik:) Kan ik toch eindelijk ook eens zeggen dat ik een jet lag heb gehad.
Onderweg hebben we een stop waar we door een centrum lopen waar iedereen graag een graantje meepikt van de toeristen. Je ziet meisjes achter de naaimachine aan het werk, een plek waar kunst en kitsch en kleding volop te koop is en natuurlijk van alles op het gebied van eten. Links erin lopen rechts eruit :)
Bij de haven stappen we op een mooie boot en maken kennis met de andere gasten. We krijgen een uitgebreide lunch en eten samen met een familie uit Australië met twee leuke kinderen van zes en zeven. Ze lusten alles en er komt geen eind aan alle gerechten. Tijdens deze dagen vormen we een kleine familie. Er zijn verschillende nationaliteiten op de boot Italianen, Australiërs Nederlanders, mensen uit Nieuw Zeeland maar toch wint het gezin mijn meeste sympathie. De kinderen worden overladen met complimenten van hun ouders, ze worden zo positief benadert dat mijn hart smelt.
De rotsformaties zijn indrukwekkend en er komt geen eind aan. Klopt ook wel want het zijn er iets minder dan 2000 hebben we ons laten vertellen.Zo ook niet aan al mijn foto's. Elke keer pak ik het toestel weer in de hoop dat ik dé mooiste foto maak:)
Er is een heel programma op de boot en onze gids geeft ons om 18.00 kookles. Wij, Jan ook:) maken Springrolls en ze smaken heerlijk. Net als in Cambodja is ook hier eten erg belangrijk en wordt er veel aandacht besteed. Tijdens het eten zie ik het Australische meisje weggaan en terugkomen in haar mooiste jurk. We hebben het over karaoke gehad en ze heeft zich alvast voorbereid :) Ze heeft haar eigen liedje bedacht en zingt het voor ons, smelt❤️Dat er niet veel mensen meer zitten maakt voor haar niks uit.
We slapen in een baai waar veel boten voor anker liggen. De tweede dag staan we op met regen. Het zijn buien maar de temperatuur daarna is een stuk aangenamer. Het avontuur gaat verder en we komen bij een grot die we bezichtigen. Aan de rotsformaties kun je het verschil in getij goed zien. In de winter is zelfs wel 4 meter.
Vanmiddag na de lunch gaan we terug naar het hotel waar we nog een nacht slapen voor we op de fiets stappen.
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Suze:
    22 juli 2016
    Wat een schitterende tocht, en mooi verhaal. Succes op de fiets!
  2. Tineke Hafkamp:
    22 juli 2016
    Dank voor dit verhaal. We genieten mee.
  3. Rom Guttinger:
    Beste Jan en Marlies,

Ja, dit zijn mooie foto's van een alom wereldberoemd gebied. Mooi toch dat je dit met eigen ogen hebt kunnen zien.
    Zo te lezen gaan jullie al helemaal op in het Oost-Aziatische leven. Geniet er van en een goede start van jullie fietsreis.

Groet, Rom
  4. Carla:
    22 juli 2016
    Lekker vakantie vieren zo in het begin :) straks begint het echte werk, hoewel Jan zijn loempia vast lekker heeft gesmaakt ( knap werk van hem, ik denk dat hij Sona mag helpen bij thuiskomst ).
    Fijne tijd en mooi begin gewenst van de fietsreis, groetjes en zet hem op in rustig tempo en pas goed op elkaar zodat we niet ECHT chaos en Laos krijgen