Laatste stuk Ardennen:)

5 augustus 2018 - Montmédy, Frankrijk

Laatste stuk Ardennen:)
Heerlijk bijgetankt stappen we vandaag weer op de fiets. We rijden rond half negen weg. Het parcours geeft aan dat het flinke klimpartijen worden maar het is nog koel.
Misschien door de koelte of onze instelling maar het valt ons reuze mee. Zeker wel klimmen maar we hebben de wind in de rug en voor we het weten staan we voor een enorm kloostercomplex in Orval. Helaas mogen we tijdens onze bezichtiging de kerk niet bezoeken. Dit is alleen mogelijk als je het van tevoren aanmeldt.
Het kloostercomplex is enorm en bevat ook heel wat ruïnes. Het is vaak door de Fransen verwoest. Er zijn ook nieuwe abdijgebouwen geplaatst. Het staat bekent om zijn trappistenbier Orval. Iedereen neemt hiervan nog een doosje mee. Voor ons is dat tot verdriet van Jan niet mogelijk.
Iets verderop zit een restaurant waar we wat drinken. Gelukkig kan Jan hier toch een Orval biertje proeven.
Wanneer we weer vertrekken ben ik heel benieuwd. We hebben nog wat klimmetjes te gaan. Bij mij gaat één biertje al in de benen zitten maar Jan zweet het er waarschijnlijk gewoon snel weer uit want ik merk niet dat hij langzamer fietst:)
We komen al vroeg in de middag aan in Montmedy. Even twijfelen we, rijden we verder, we hebben nog puf genoeg.
We blijven en zetten de tent vlot op. Heerlijk hoor mijn boek komt zo wel uit:) Als we de camping oprijden worden we bijna direct opgevangen door een Nederlandse fietster. We hebben het niet geteld maar ze komt elk ongeveer elk kwartier voorbij richting wc’s/ praatje. Het werkt op onze lachspieren en durven elkaar amper meer aan te kijken als ze weer langs komt. Ze vindt ons vast een vrolijk stel.
‘s Avonds duiken we nog even het plaatsje in. Onze andere fietsburen komen we daar ook weer tegen en drinken gezellig wat. Ze komen uit Zutphen en fietsen langs de Maas.
Vlakbij de camping is een grote vesting wat aan Naarden doet denken. Het vergt vanuit het stadje wat klimwerk om daar te komen maar is zeker de moeite waard.
Voor morgen was ik iets te snel met een leuk adres te boeken; zwembad, boomgaard. Alleen een klein rekenfoutje in km gemaakt. Geen idee of we het gaan halen  hopelijk weer wind mee. Zo niet annuleren we het:) Viva la France, Viva la vie!
Liefs van ons
Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    6 augustus 2018
    Viva Marlies, viva Jan! Bonne jour et une bonne voyage!
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    6 augustus 2018
    hoi wat boffen jullie met het weer mooie foto's jan aan het bier haha fijne fietsdag morgen liefs vanons xxx
  3. Margot Reeuwijk:
    7 augustus 2018
    Veel pl lieve mensen ziet er gezellig. Uit liefs van ons 😘😘