De mooiste etappe!

17 augustus 2018 - Saint-Ambroix, Frankrijk

Als we opstaan schijnt de zon al volop, toch zijn de voorspellingen ongunstig. Vanaf begin van de middag wordt onweer en regen voorspeld.
Vandaag hebben we een afdaling van 40 km!! Eerst klimmen we nog een stukje en ja hoor daar is de afdaling.
Het lijkt wel voorjaar, ik zie zoveel lichtgroene kleuren. De weg gaat eerst door de bossen maar steeds vaker zien we de hoogte waar we op zitten. Regelmatig stoppen we en kijken we onze ogen uit.
Helaas slaat het weer om. We zien de donkere wolken komen wanneer  we op de helft zijn. En net wanneer we op een bankje een broodje eten begint het te onweren. We vluchten, zoals velen met ons een café in en wachten tot de bui over is. Wanneer het minder wordt stappen we toch maar op, regenjassen aan en gaan:)
Hier zien we weer ander landschap, het is ruiger en de rivier ( Ardèche) zien we  naast ons. Af en toe klimmen we een stukje maar dat is te verwaarlozen, wat een gave afdaling. Het lijkt op zo’n kronkelweg  met afgronden.
Eenmaal beneden rijden we het toeristische dorp Vans binnen. Het regent nog steeds en we krijgen een groot applaus van een groep jongeren:)
We drinken hier wat en beslissen wat we doen. Door al dat dalen zijn we niet moe, wel nat. Buienradar geeft aan dat het zo droog wordt dus besluiten we door te fietsen zoals eigenlijk het plan was. Hum, de regen stopt pas als we de camping oprijden:( We mogen niet mopperen hoor, we  hebben nog amper regen gehad en toch verveelt het snel.
De camping ligt midden in een wat grotere plaats. Gelukkig want we zijn best moe. Nu hoeven we alleen maar op het terras het diner te consumeren.
Onze natte kleding hebben we op een wastrek bij de douches en wc gezet. In ieder geval hebben we dan nog een kans dat het droog wordt. Hopelijk vindt niemand dat erg. Op de camping staan veel huisjes dus die zullen in deze ruimte niet komen.
De trend  op deze camping zijn ‘Steffords’ ( ‘vechthonden’) niet echt het ras waar ik gek op ben.
Jammer, want tegenwoordig heb ik vaak op de camping een vriendin ( leuke buurhond) maar dit ras loop ik liever voor om. Terwijl ze misschien hartstikke lief zijn hoor.
We hebben nu een dilemma doorfietsen of nog een stuk met de trein. We slapen er nog een nachtje over.