Zweedse les

18 juli 2019 - Näsum, Zweden

Gisteravond wilden we net naar bed gaan toen er een alarmknopje ging branden van de accu. Koelkast uit en tja wat nu. ..Nog maar een keer de beschrijving gelezen en ja hoor de fout gevonden... knopje in de verkeerde stand gehad. Auto maar even laten draaien want anders kun je niet eens de wc doorspoelen:)

Nog lang niet alles gaat vlekkeloos maar ach zo na een kleine week hebben we al heel wat geleerd.

Van Thijs krijgen we via de app ‘s ochtends Zweedse les. Kijk maar bij Google translate hoe je:” hoe gaat het? uitspreekt. Het is net mama appelsap geweldig, ik vergeet deze zin nooit meer:)

We rijden vlot weg, op weg naar het eiland Oland, maar zoals meestal bij onze planning loopt alles weer anders. We stoppen bij een leuke badplaats  voor een kopje koffie als we recht tegenover het strand de een na de ander volwassenen in ochtendjas zien voorbij komen richting het strand. De zee is spiegelglad en nodigt erg uit voor een duik. Er zwemt bijna niemand wat wel een veeg teken is. Sommige proberen het water uit maar helemaal door  lukt niet iedereen. Nu komt onze slechte camper wijsheid van pas. Al een aantal keren hebben we koud gedoucht. (Sinds vandaag weten we hoe we warm kunnen douchen)

In tegenstelling tot de Zweedse watjes duiken we er zo in en zwemmen een stukje heen en weer:) Regelmatig roepen we: je bent een held, topper” naar elkaar (van de hp reclame).

We hebben in totaal nog niet eens 150 km gereden als we een prachtige camperplek ontdekken aan een enorm mee,Ivösjön.

Je kunt op deze camperplek zelfs een bootje huren, er is stroom en een mooi grasveldje. Het enige wat je hoeft te doen is gepast geld voorzien van het kenteken in een soort brievenbus doen. Heerlijk dit vertrouwen.

Binnen 15  min staan we en is de wielerkleding aan. De fietstocht is af en toe best pittig glooiend en zelfs zonder bepakking,  maar zeer de moeite waard. Al is de fietsnavigatie van Jan niet te vertrouwen. Eerst komen we bij de vuilstort uit:(  Niet veel later, wanneer we fout rijden worden we via een rondje weer teruggestuurd en zo rijden we dus 2 km rijker niet veel later op hetzelfde punt:) De route staat op racefietsen maar is af en toe meer mountainbiken. Uiteindelijk fietsen we onder het genot van een heerlijk zonnetje een derde van wat we met de auto hebben gereden:)