Zeehonden

31 juli 2019 - Ribe, Denemarken

Zeehonden

Vandaag trekken we van het noorden richting het zuiden. De vakantie schiet nu erg op en voor we het weten is het helaas alweer zaterdag en moeten we de camper inleveren.

We rijden langs de Noordzee waar we uitstappen en een strandwandeling maken. Het strand is enorm breed en er is bijna niemand. Wat opvalt is dat er heel veel stenen liggen en nauwelijks schelpen. Heeft iemand een idee hoe dat kan?

We maken een lekkere wandeling en zien regelmatig koppies omhoog komen van zeehonden. Het is jammer genoeg niet te fotograferen. Als Jan heerlijk tegen de duinrand ligt te zonnen zit ik met mijn toestel klaar in de hoop een zeehond te kunnen spotten. Ineens zie ik iets groots, gil naar Jan en begin die kant op te rennen. Totdat ik inzie dat het maar een golf is...Jan ligt nog heerlijk op zijn plek naar mij te kijken:)

We stoppen vlakbij Ribe bij een national park Vadehavet, op een camper parkeerplek meteen aan het strand. Als we aankomen is het nog vloed. We eten op tijd en na het eten gaan we op de fiets naar het eiland. De weg die we fietsen ( grindpad) is alleen mogelijk tijdens eb en stroomt met vloed weer onder. Het pad is op  mijn Santosfiets een kwelling elk steentje voel je. Jan zijn mountainbike is prettiger en onderweg wisselen we af.

Het eiland Mandø is echt een eiland met huisjes zoals je zou verwachten. Het heeft een megastrand. Wanneer we het strand oprijden om te kijken of we hier ook nog zeehonden zien,  zien we een grote flits. In de verte is het donker en er komt onweer aan. Ik moet er niet aan denken dat we zware regen hebben op het pad, het is zo al moeilijk genoeg te fietsen. Het wordt uiteindelijk een kort bezoekje aan het eiland. Als we onze fietsen neerzetten bij de camper barst de bui los, echt net op tijd, wat een noodweer:)

Liefs Jan en Marlies

1. Ellès:
    Lijkt wel een beetje op Zeeland 😁
  2. Rom Guttinger:
    Beste Marlies en Jan,
    Wij hebben naast Fynn ook heel Jutland rondgereden langs der westkust omhoog naar Skagen en langs de oostkust zuidwaarts en daarna overgestoken naar Fynn, het bloemeneiland van Denemarken. In Ribe (spreekt Rive) waren wij ook en hebben genoten van het mooie stadje met de ooievaarsnesten op de daken van de huizen. Een van de weinige stadjes die hun oude centrum bewaard hebben, want er woedde een ware moderniseringsgolf door Denemarken na WOII.
    Wij vonden die westkust ruig en prachtig met hoge duinen en woeste zee omgeving Henny - Esbjerg. Wat ons opviel dat er bijna geen mensen de zee in gingen. Te gevaarlijk misschien?
    Geniet van de laatste dagen en natuurmomenten. Een goede terugreis toegewenst.
    Groet, Rom
  3. Bert van Aggelen:
    1 augustus 2019
    Om zeehonden te spotten kan je ook naar Ameland. Misschien een idee om een keer een wadlooptocht te doen. Ik ga waarschijnlijk volgend jaar weer. Gaan jullie mee?
  4. Froukje:
    3 augustus 2019
    Lieve Marlies en Jannes, bedankt voor je mooie verhalen en de foto's, wat een interessante toestanden maken jullie mee.Goede terugreis en tot ziens. Groeten van Froukje