Schoon

19 juli 2019 - Eketorp, Zweden

Schoon

Ongelofelijk wat is Zweden een schoon land. Nergens zien we langs de weg ook maar een papiertje liggen. Nu hebben ze natuurlijk ook niet de bevolkingsdichtheid zoals wij in Nederland, maar toch...

Er wonen in Zweden een kleine 10 miljoen mensen die duidelijk andere normen en waarden hebben, maar die ik graag ook in Nederland zou zien. Hoe leren ze dat de kids aan?

Om een voorbeeld te geven rijdt iedereen hier exact de snelheid die staat aangegeven, zodra ze in een dorp komen schakelen ze terug naar 50 km per uur of minder. Ik geef toe er staan veel flitspalen, maar ook op wegen waar geen controle is wordt niet harder gereden dan de max is. Fietsers of wandelaars worden met respect behandeld en mogen altijd eerst. Files hebben we nog niet gezien het is enorm rustig op de wegen, heerlijk:)

Geen idee of dit alles zoveel rust brengt maar zelfs in de winkels heeft men geen haast.

Toch zien we weinig toeristen, behalve de Zweden zelf die recreëren in eigen land met loeiers van campers. Wij vonden onze camper megagroot maar hier is het echt een ukkepuk. In totaal zijn we diverse Duitsers maar slechts 2 keer een Nederlandse camper tegen gekomen in de hele vakantie. De vraag is dan waarom?

Voor ons was het weer altijd iets wat ons tegen heeft gehouden om naar Zweden te gaan maar tot nu toe hebben we fantastisch weer. Volgende week zelfs behoorlijk warm. Het gevoel van vrijheid is hier enorm, je mag bijna overal staan zolang je maar rekening houdt met de ander.

Het land is wel duurder ( vlees en alcohol boven de 3,5%) dan bijvoorbeeld Spanje maar ook hier heb je de Lidl. Iedereen spreekt hier prima Engels, de meeste bordjes kun je ‘lezen’ omdat de geschreven taal veel overeenkomsten  vertoont, al haak je af als ze gaan praten:) En voor ons heel belangrijk ze hebben heel veel fietspaden:)

Liefs Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    19 juli 2019
    Wat fijn, die rust en ruimte, Marlies.
  2. Carla:
    19 juli 2019
    Heerlijk, geniet van de rust, ruimte en vredigheid daar met jullie ukkepuk camper 😂😂
    Wel wat anders als jullie fietstentje , groetjes
  3. Quino Smeele:
    Heel veel plezier!
  4. Astrid:
    19 juli 2019
    Twee jaar geleden waren wij ook in Zweden. Een prachtig land met zomerse temp. als in Nederland. Zweden is vertikaal,je ziet veel bomen en dus geen nederlanders 😀. Tip: oerbos Tived, fietsen kangs Götekanaal, spoorfietsen naar Torved!!!!
  5. Annelies:
    19 juli 2019
    Geniet er lekker van met jullie ukkepuk camper.
  6. Anca van de lande-van Roomen:
    20 juli 2019
    hoi lieve mensen fijn dat jullie het zo naar je zin hebt heerlijk he die rust geen gehaast en heerlijk schoon met jullie minni camper hele fijne reis nog liefs van ons xxx