Tempels in Ayutthaya

27 februari 2022 - Ayutthaya, Thailand

Tempels in Ayutthaya

We zien weer een fietser die onderweg is. Dit keer een Deense expat die in Bangkok woont. We ontmoeten haar in de ochtend en drinken samen koffie bij de supermarkt. Ze is gymdocent en had een week vakantie. Haar bagage is een stuk minder en haar tempo een stuk hoger, maar ze geeft ons leuke tips voor Bangkok en haar telefoonnummer om nog een keer in Bangkok samen te eten. We delen onze zorg om het plastic in Thailand en na twee maanden komen we er dus achter dat je flessen water kunt hervullen. We hadden de machines wel zien staan maar dachten dat ze leeg waren. Nooit aan gedacht dat je je eigen fles eronder moest zetten. Onderweg proberen we het meteen uit!  En ja hoor alle flessen gevuld.

Vandaag hebben we weer een gevalletje van weg is de weg. Nu stopt de weg ineens bij een steenfabriek. Via een zandpad duwen we de fietsen omhoog. Daar is een pad in aanbouw waar we overheen kunnen lopen maar iets verder zien we wegwerkers die net nieuw beton hebben gestort. Als je zo in Nederland zou komen aanlopen. Wat zou er dan gebeuren?

Hier komen de wegwerkers meteen aansnellen duiden dat we er niet overheen kunnen maar komen meteen helpen om de fietsen op het zand ernaast te tillen. Super vriendelijk, dit is echt weer de glimlach van Thailand. Wel wil een vrouwelijke wegwerker met mij op de foto. Mooi moment voor mij om haar samen met haar collega’s ook op de foto te zetten.

Vandaag komen we door de voormalige hoofdstad van Thailand Ayutthaya. Net voordat we de stad inrijden passeren we een olifanten verblijf. Niet zoals we eerder zagen maar hier staan tientallen olifanten vast aan een ketting onder een bamboe afdak. Dit is echt voor de toeristenvervoer, te triest dat dit nog bestaat. De stad is bekend om zijn prachtige overblijfsel van de tempels. Het doet ons denken aan de Angor Wat. Echt de moeite waard om te stoppen. Bangkok moet nog maar even wachten. We checken in bij een super fijn hotel met zwembad. De eigenaar vertelt ons dat er vanavond een optreden is waar ze de geschiedenis van de koning na te spelen. Als we de tempels willen bekijken is het al gesloten. Wel zien we de crew die vanavond optreedt en wel wil poseren voor een foto.

De show is inderdaad een echt spektakel met groots vuurwerk en tijdens de show keiharde knallers waarmee de gevechten worden nagebootst. Het is niet te verstaan maar met de geschiedenis is het achterhoofd begrijpen we het verhaal. Hilarisch voor Jan en mijn achterburen want ik schrik elke keer en schiet omhoog.

Zaterdag 26 februari

We blijven nog een nacht hebben we bedacht. Zo kunnen we de tempels beter bekijken. Het is de moeite waard. Bij een tempelcomplex zie ik vier prachtige aangeklede vrouwen staan en vraag of ze naar een trouwerij gaan. Wat blijkt langs de kant van de weg zitten diverse winkels waar je deze kleding kunt huren of kopen. Ik zet de dames op de foto maar we zien daarna dus nog heel veel meer vrouwen en een enkele man in deze kleding foto’s maken.

We fietsen hierna naar de drijvende markt.Hier zien we  olifanten vast staan aan een ketting (met hun nek ) van nog geen halve meter. Op hun rug een draagstoel voor de toeristen. Dit is zo naar om te zien. Al snel zijn we hier klaar en fietsen we terug naar het hotel. Hier relaxen we bij het zwembad. We blijven hier nog een dagje langer het is hier zo relaxt. Wel zitten we veel op ons mobiel om het nieuws te volgen. Laten we alsjeblieft hopen dat de oorlog snel stopt.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Marjolein:
    27 februari 2022
    Heerlijk om zo onderweg te zijn. Dan wil je toch niet meer naar huis. En dan weer in het keurslijf van werk en andere verplichtingen. Geniet er nog maar even van.
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    27 februari 2022
    Geniet nog maar lekker hoor is zo voorbij is zo gek dat jullie zo ver weg zijn mooi verhaal geniet elke keer een beetje mee liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  3. Ton en Simone:
    27 februari 2022
    Zeker mooi tempelcomplex.Mooie herinneringen, dank hiervoor.
  4. BERT van der roest:
    28 februari 2022
    geniet maar je weet waar deze oorlog op uit draait groetjes