Blauw oog

1 maart 2022 - Bangkok, Thailand

Blauw oog

Ik word wakker en zie dat de wekker bijna afgaat. Naast mij wordt Jan ook wakker:”Zullen en nog een dagje blijven?” Hij heeft mij met deze zin al overgehaald. Door middel van één knop is de wekker uitgeschakeld. Het is hier zo fijn en mooi.

In de ochtend zijn we druk met het uitzoeken van de vervolg bestemmingen. In de middag zijn we aan het luieren bij het zwembad totdat er een Franse familie verschijnt met 4 jongens. De leeftijden lopen op van 5 tot 12. Ouders backpakken 6 maanden met de kids in Thailand en Cambodja. Vanwege Corona raakten ze hun inkomsten kwijt en namen ze  deze stap. De kinderen krijgen online les maar leren natuurlijk meer in deze reis. Super en mega avontuurlijke familie. Zij hebben met 4 kinderen en 2 scooters de weg met 2000 bochten gereden naar Pia! In het zwembad ontstaan  al snel 2 teams tijdens een lummelspel met de bal. Jan doet ook mee en het is vermakelijk om naar te kijken. Opeens zie ik Jan naar zijn oog grijpen.in het spel komt de oudste met zijn hiel tegen Jan zijn oog. Een beetje dizzy stopt het spel voor Jan en ik gok morgen een blauw oog.

In de avond flaneren we over de night market. Wat is het toch leuk om al die lekker uitziende etenswaren te zien staan. Alleen bij het zien van varkensoren gruwelen we . We eten heerlijk vis ( hierop drukken voor het filmpje https://youtu.be/2hTUlvwG4rY) en duiken daarna iets verder een bar in met live muziek. Als we onze bestelling plaatsen vraagt ze: “ Hoeveel bier wilt u? 1 ??“ en daarna herhaald ze dezelfde vraag bij de bestelling van de sodawater. We lachen samen en verwonderen ons dat deze vraag zo vaak wordt gesteld. Niet veel later zien we de bestelling komen bij onze buren. Voor één persoon worden er 3 flessen bier gebracht. Nou ja, zo weet je wel van tevoren wat er voor je wordt ingeschonken. Want de serveerster vult telkens je glas, je wordt hier op je wenken bediend. Als Jan naar de wc gaat staat de man die een tafel verder zit bij een urinoir naast Jan. Er komt een jonge man achter hem staan en masseert zijn rug en nek. Even later geeft hij de jonge man omgerekend 50 eurocent. Net als Jan bijna klaar is voelt hij ook twee handen op zijn schouders en ja hoor ook hij krijgt een heerlijke schouder massage. Alsof hij een volleerd Thai is geeft hij de man na afloop ook 50 cent. Hij moest wel zrlf zijn gulp omhoog doen😂Jammer genoeg is er niemand bij de dames wc’s, zal wel met de manier van plassen te maken hebben😉

Maandag 28 februari

Nu gaat dan toch echt de wekker in de ochtend, we willen vroeg vertrekken. Het is net 8:00 als we na een stevig ontbijt wegfietsen. Het is nu al behoorlijk warm. Bij de koffiestop in een klein dorp leest de eigenaresse de krant. Ik kijk of ik er ook iets over de oorlog in zie staan. Niks alleen covid. Ik laat een foto op mijn mobiel zien van Poetin. De vrouw kijkt naar de foto en wijst daarna vragend naar Jan. Geen idee dus. Dit geldt niet voor iedereen hoor want de eigenaar waar van ons hotel was goed op de hoogte maar vertelde dat het niet leeft in Thailand. Covid staat hier nog steeds als belangrijkste nieuws in de kranten.

Het eerste stuk is nog mooi maar al snel merk je dat je richting de stad fietst. Fabrieken, drukte op de weg en veel uitlaatgassen. Zodra we Bangkok naderen zien we hoge gebouwen verrijzen. Dat is eventjes geleden dat we dat zagen. De gebouwen worden steeds hoger en in Bangkok weet je niet wat je ziet. Het is hier opletten geblazen wat een drukte. Een soort Amsterdam zonder getoeter. Groot verschil hier scooters en auto’s en geen fietsers. Bij de stoplichten is het net een race. Alle scooters staan voor de auto’s en op de stoplichten kun je zien hoelang het nog duurt eer het licht op groen gaat. We rijden mee in de race, ik moet wel, Jan scheurt met 26 km door de stad. Bij de volgende stop geef ik aan dat 21  ook oké is.

Als we aankomen bij het hotel zijn mijn haren touw van de luchtverontreiniging en warmte. Is dit nou Bangkok? Toch verdwijnt deze gedachte na een heerlijke douche en we tijdens het diner zitten te genieten van de boten die langs varen. We kijken uit naar de immense skyline, wat een wolkenkrabbers om ons heen. We zijn gewoon na ruim 2000 km in Bangkok! Morgen gaan we de stad verkennen.

1. Angela:
    Heerlijk dat jullie zo genieten Marlies en Jan
  2. Henny:
    1 maart 2022
    Voordat ik op de fiets stap naar mijn werk eerst telkens jullie reisverhaal lezen.
    Heerlijk! Geniet nog lekker
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    1 maart 2022
    Wat een fantastisch verhaal weer erg mooie foto's fijn dat jullie zo genieten doe voorzichtig zorg goed voor elkaar liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  4. Petty:
    1 maart 2022
    Hey vakantie vierders mooi verslag weer 🙏🏻 Schrikken van een blauw oog bij Jan 😱 valt het op onder die bruine kleur ? 🤣 😬 Ja Bangkok, groot, druk, stinken maar toch ook weer mooi 😉 heel veel te bekijken, van liggende Boedha, tot fietsen door de geweldige klongs 🎉 dus neem de tijd, niet teveel eten he bij al die stalletjes, je moet straks immers in nederland weer die spijkerbroek aan kunnen 😂😂 have fun 💋
  5. Ton en Marianne Tieman:
    1 maart 2022
    Weer leuk om te lezen. Op het filmpje is gelukkig geen blauw oog te zien bij Jan. Of was dat een opname van vóór het lummelen.
  6. Kate Den Otter Noon:
    1 maart 2022
    Wat een prachtig verslag Marlies . Wat een bijzondere tijd maken jullie mee. Keep safe ,
    Veel liefs Kate