Bangkok

3 maart 2022 - Bangkok, Thailand

Bangkok

Als je niks doet vliegt de tijd en de dag voorbij. Het hotel is heerlijk en met een groot zwembad om banen te trekken. We doen twee activiteiten per dag en zijn de rest van de dag bezig met mogelijke vervolgbestemmingen te onderzoeken. Dit is het saaiste stuk wat heel veel tijd in beslag neemt. Wat het gaat worden? Alle opties vliegen heen en weer. Het is onderhevig aan velen regeltjes, weersomstandigheden, maar ook met de angst voor de oorlog die nu bezig is. Welke kant gaat dit op? Surrealistisch idee dat wij ons druk maken om een vakantiebestemming terwijl  de mensen in de oorlogsgebieden huis en haard moeten verlaten en alles kwijt zijn. We ‘kopen’ onze gedachten af door van een afstand ook wat bij te dragen voor de noodhulp. Zo voelt het echt, maar met naar huis gaan bereiken we ook niet meer.

Ooit is Jan samen met Bart in Bangkok geweest. Ze waren toen op doorreis naar Thijs die vrijwilligerswerk deed in Cambodja. Hij bouwde daar letterlijk een school waar jongeren houtbewerking konden leren. Ik boekte een hotel voor Jan en Bart en zag een superaanbieding in het toen hoogste en mooiste hotel van Bangkok. Ze voelden zich daar net een jet-set. Even duur voordat ze aan een ander soort leven begonnen. Een groter contrast was er  niet mogelijk tussen de locatie van Bart+Jan en Thijs. Vandaag willen we koffie drinken in het ‘hotel Lebua’ maar we komen niet ver. Het restaurant op de top gaat pas om vier uur open en vertelt de bewaker we moeten wel in gepaste kleding verschijnen om toegelaten te worden.

Dan maar naar een park😉die zijn voor iedereen toegankelijk. Het is vandaag goed warm en met het zweet op ons rug komen we aan. In het park zien we een reuzenhagedis. Niet echt een kleintje😉
We zitten op een bankje aan het water als we opspringen omdat het lijkt of iemand vanavond de achterkant met een mega waterpistool op ons spuit. Blijkt dat er een enorme sproei installatie aangaat. Lekker nat zoeken we een nieuw plekje😉

Terug gaan we met de skytrain. Dit is een metro maar dan hoog boven de grond.
In de avond koelt het goed af en is het aangenaam. We lopen naar een restaurant en willen oversteken bij een voetgangersoversteekplaats met stoplichten! Aan de overkant staan ook mensen te wachten en als het licht op groen springt gaan de mensen  daar lopen. Net op tijd trek ik Jan de stoep op. Bij ons scheurt een motor met passagier duidelijk door rood. Het scheelde maar weinig. Gelukkig is het goed afgelopen.

Woensdag 2 maart

In de ochtend zitten we achter de computer om dingen uit te zoeken. Gelukkig is er een hulplijn met mijn broer Ton want het is een wirwar aan regels vanwege covid.

Jan maakt de fietsen ondertussen schoon. Dat is wel nodig, ze ze zien er weer als nieuw uit. Daarna gaat hij op de fiets de stad in om wat te halen. Mondkapje op vanwege de uitlaatgassen. Doorweekt van het zweet komt hij terug. Vast in het tempo van de scooters gereden,  maar zegt hij, wel drie keer een duimpje omhoog gekregen van de Thaise bevolking

In de avond gaan we naar een enorm winkelcentrum. Het is hét in Bangkok. We kijken onze ogen uit. Wat een aankleding en architectuur. Super mooi om te zien. Elke etage is in een andere stijl aangekleed en alleen al de roltrappen zijn zo aangelegd dat je overal komt in het gebouw. We gaan morgen nog een keer terug om verder te kijken. Als we teruglopen beseffen we dat we nu twee maanden hier zijn maar ons nog nooit een seconde onveilig hebben gevoeld.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. BERT van der roest:
    👍 Leuk die verhalen groetjes Bert
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    3 maart 2022
    Lieve stoere schatten wat een prachtig verhaal weer jeetje haast 2 mnd Paul heeft me gisteren weer geholpen echt een kanjer heeft mooi rek in de schuur gemaakt fijne reis nog liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  3. Petty:
    3 maart 2022
    Lezen we al twee maanden jullie geweldige verhalen ?? 😳🤪 het is net een spannend jongens boek, ik wil nog heeeel lang lezen voordat het uit is 🙏🏻 Nog heel veel leuke, mooie en spannende pagina’s aub 😉💋💋💋
  4. Carla:
    Hoi die Jan en Marlies.
    Wij zijn erg benieuwd hoe jullie de reis gaan vervolgen .
    Geniet nog van het vriendelijke Thailand, en het drukke Bangkok met al zijn diverse plekjes. Al in China Town geweest op de fiets, vonden wij toen de moeite waard. Groetjes en fijne tijd daar 😘😘
  5. Rom Guttinger:
    Tja Marlies en Jan,
    die oorlog in Oekraïne houdt ons erg bezig. De Thai helemaal niet zo heb ik begrepen. Hun lokale conflicten gaan toch ook grotendeels aan ons voorbij.
    Het lijkt me wel vreemd om in een land te fietsen waar deze oorlog niet leeft terwijl je je er zelf zo betrokken bij voelt. Spui je gedachten maar naar ons achterblijvers.
    Ik hoop dat jullie een mooi vervolg aan je fietstocht kunt geven. Spannend om te gaan horen wat en waar het wordt. Sterkte met jullie keuze maken.
    En blijf mooie foto's maken. Ze zijn super.
    Veel reisplezier met weinig zorgen toegewenst.

Groet, Rom