Schijn bedriegt.

13 februari 2022 - Chiang Mai, Thailand

Schijn bedriegt

Op onze eerste dag in Chiang Mai waren we krasse zeventigers tegengekomen  die hier jaarlijks 6 maanden verblijven. De vrouw vertelde ons dat de tempel op de berg een leuke tocht was om naartoe  te fietsen. Veel bomen en dus schaduw. Ach zei ze tegen haar man:” Ik ga hem morgen nog een keer fietsen”. Vanochtend dachten we, ach laten we die tocht ook eens rijden. Misschien voel je hem al aankomen. We reden helemaal niet zo vroeg weg. Eigenlijk dacht ik dit doen wij wel even. Nou pfff niet dus hoor. Het was 18 km fietsen waarvan 11 km pittig klimmen naar zo’n 1000 meter hoog. Natuurlijk hebben we het met stops gehaald, maar petje af voor de dame. Terug ging iets sneller😉

Op de terugweg rijden we langs de dierentuin en dus gaan we er even kijken. We mogen de nijlpaarden voeren. Je gooit het gesneden eten gewoon in zijn bek. Dit was erg leuk maar verder valt het wat tegen. Veel dieren zitten moederziel alleen in een hok en er is veel achterstallig onderhoud. Gelukkig zijn ze ook bezig met nieuwe onderkomens voor de dieren. Hopelijk krijgen de dieren dan ook een maatje.

Zaterdag 12 februari                                       We hebben besloten dat dit onze laatste dag in Chiang Mai is. Vandaag een ‘lekker niks doen dag’. Het hotel is zo super dat het jammer is om hier weg te gaan. Toch gaan we vanaf morgen weer op de pendalen naar Bangkok. Daarna wordt het een probleem want Indonesië is wel open maar de voorwaarden zijn niet gunstig. Een week in quarantaine zien we niet zitten. Vandaar dat we vandaag ook druk bezig zijn om de plannen om te gooien. Zoals het er nu uitziet willen we na Bangkok richting zuid Spanje of Portugal reizen. Totaal niet onze oorspronkelijke route maar het is niet anders. Deze landen zijn qua temperatuur nog het beste in maart. We hebben nog even dus wie weet gaat het toch nog open. Voor nu eerst maar koffie in de stad😉

Wanneer we langs een tempelplek rijden horen we muziek. Natuurlijk zijn we, zoals altijd nieuwsgierig gaan we kijken. Diverse jongens bespelen onbekende instrumenten. Ik luister en maak een foto. Pas dan kijk ik om mij heen en zie de reden waarom de muziek in mineur wordt gespeeld. Achter mij staat de kist van een overleden vrouw. We nemen meteen gepaste afstand en kijken we wat er gaat gebeuren. De kist staat prachtig op een verhoging omgeven met bloemen en geschenken. In Thailand proberen mensen niet te huilen om de overleden want dit kan ertoe leiden dat de geest van de overleden bang/ ongerust wordt. Het gaat hier om het overlijden van een moeder. De dame ziet er op de foto al op leeftijd uit. Haar zoon ziet er prachtig uit in een zwart pak. Hij heeft het druk. In de tempelruimte en daarbuiten zitten al heel wat mensen. Bij iedereen die aankomt volgt hetzelfde ritueel. Er wordt een foto gemaakt met het gezelschap inclusief zoon voor de kist. Soms heeft de zoon het moeilijk en zien we toch tranen en wrijven mensen hem wat over zijn rug. Als er geen mensen zijn om te ontvangen gaat hij bij de gasten zitten. Alle gasten krijgen een CoronaCheck ( temperatuurmeting en spray) en een sticker dat ze goedgekeurd zijn. Iedereen is in het zwart gekleed en ziet er prachtig uit. Zoon neemt een aantal keren een enveloppe in ontvangst( een bijdrage voor de crematie) Er rijdt een karretje het terrein op. Flesjes water worden uitgeladen en we zien dat de zoon er naartoe snelt om te betalen. Hij moet overal tegelijk zijn. Een andere man betaalt de flesjes en geeft dit duidelijk als cadeau want we zien de zoon hem bedanken. We willen graag zien wat er verder gebeurt maar voelen ons toch ook niet op ons gemak bij dit verdiet. Is het wel gepast? Na een klein uur fietsen we dus toch maar door. Na wat speurwerk op internet lees ik dat de overleden diverse dagen bij een tempel staat om te waken. De ceremonie zelf wordt geleid door monniken waarna aansluitend de crematie plaatsvind. De mensen die komen geven inderdaad diegene die achterblijft geld en betalen zo mee aan de crematie. Wel bijzonder en mooi gebaar.

Als we wat later door het oude prachtige  Chiang Mai lopen bezoeken we een zeer oude tempel (uit 1400) in de Chiang Mai. Hij was ingestort door een aardbeving wat ze nu aan het herstellen zijn. In het complex van tempels staat nog een tempel met een beeld van een man die angstaanjagend eng is. Het lijkt wel een wassen beeld, brrr.     Liefs van ons Jan en Marlies

1. Nathalie:
    13 februari 2022
    Ik. Lijf hopen dat Indonesië gunstiger wordt om naartoe te reizen🤞🏽
  2. Melanie:
    13 februari 2022
    Wat bijzonder om zoiets mee te maken. Ik hoop toch echt dat Indonesië voor jullie open gaat!
    Wanneer hakken jullie de knoop door?
  3. Denise:
    13 februari 2022
    En mocht Indonesië niet doorgaan en het wel Portugal worden... Je weet ons te vinden!💓

Heerlijk zo jullie reis te volgen!
  4. Petty:
    13 februari 2022
    Duimen voor een open Indonesië 🙏🏻 Zou een afknapper zijn als je straks in Benidorm langs ‘broodje van Kootje’ rijdt, na al die prachtige tempels en rijstvelden 😬 heb geduld, ben al begonnen met duimen 🤪😉😂💋💋
  5. Carla:
    Hoi Jan en Marlies.
    Bekende plekjes voor ons nav de foto’s .
    Nou ja, als jullie Indonesië niet te doen vinden, blijf dan lekker in Thailand, groot genoeg om steeds weer opnieuw nieuwe plekjes te ontdekken . Ook de vele eilandjes , lijkt mij geen lastige keuze ! Maar , geniet van alles , ook Portugal en Spanje zijn mooi 😃😘
  6. Anca van de lande-van Roomen:
    13 februari 2022
    Jeetje wat een verhaal weer nu zonder een crematie op veilige afstand mee te maken stoer met de fiets naar Portugal doe voorzichtig genieten he dit pakt niemand van jullie af liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  7. Ton en Marianne Tieman:
    13 februari 2022
    Wederom een prachtig verhaal. Hopelijk hebben jullie mazzel en kunnen jullie je geplande reis voortzetten.
  8. Caroline:
    Lieve Jan en Marlies,
    Na onze eerste schrik reactie hier thuis, dat jullie misschien voor het vervolg van jullie reis moeten uitwijken naar zuid Europa ,
    realiseren we ons dat jullie ware wereldreizigers zijn!
    Want zo je reis ombuigen en er het beste van maken, spreekt van ware klasse.
    Wie weet wat dat gedeelte van jullie reis zal brengen aan schoonheid en mooie ontmoetingen; ik ben er zeker van!
    Natuurlijk hopen we alsnog dat Indonesië gaat lukken maar uiteindelijk is het overal super mooi en bijzonder.
    In ieder geval veel sterkte met jullie besluit!
    Wij blijven meelezen.
    Liefs
    Hapé en Caroline
  9. Rom Guttinger:
    Beste Marlies en Jan,

Jullie hebben toch heel wat meegemaakt en gezien in Thailand. Prachtige verhalen en foto's. Echt indrukwekkend. En nu dubben wat het vervolg gaat worden. Ik hoop voor jullie dat het Indonesië wordt. Ik ga duimen (alweer).
    Goede reis in het vervolg.

Groet, Rom
  10. Linda Schoonoord:
    13 februari 2022
    Ben weer bij met lezen. Wat maken jullie veel moois mee! Hopelijk door naar Indonesie.

Groetjes Linda
  11. BERT van der roest:
    13 februari 2022
    misschien kan naar Vietnam gaan is langs kust gaan
    groetjes uit huizen
  12. Sjef en Janny:
    14 februari 2022
    hoi. lekker genieten hoor.. en inderdaad, Vietnam? is ook schitterend. xx
  13. Harry:
    14 februari 2022
    Hoi Jan en Marlies, ik lees al jullie fantastische reisverhalen. Reizen en ontdekken verrijkt je leven. Hopelijk blijven jullie in Azië. Als Indonesië niet lukt, dan kun je toch ook uitwijken naar naast gelegen landen zoals Laos (een absolute topper met weinig toeristen). Maar ook Cambodja en Vietnam zijn te overwegen.
    Portugal en Spanje kunnen altijd later nog een keer.
    Groetjes Harry
  14. Ruud Borst:
    14 februari 2022
    Ja, toch hopen dat je door kunt reizen naar Indonesië. Was weer interessant je verhaal te lezen.
  15. Kate Den Otter Noon:
    14 februari 2022
    Hoop dat jullie reis nog door gaat naar Indonesië. Denk aan jullie . Keep safe 😊
  16. Judith:
    Hoi!
    Dat zou jammer zijn als jullie naar Europa terug moeten reizen.
    Hier wordt er versoepeld en wie weet ook in Indonesië. Een alternatief zoals hierboven werd genoemd misschien een beter idee: Dan kunnen jullie in Azië blijven
    groeten