Pai

11 februari 2022 - Chiang Mai, Thailand

Pai

Vandaag maken we een toer met de scooter. Pia is een rustig stadje wat pas in de avond tot leven komt. Dan komen de rijdende kraampjes vol met eten in een aantal straten staan. Het draait hier vooral om eten dus er is voor ieder wat wils. Deze stad heeft geen blue zone wat betekent dat ze geen alcohol mogen schenken. Dit wordt opgelost door het te serveren in allerlei soorten bekers. En dus rijden we iets verder van Pai weg. De eerste stop zijn de warmwaterbronnen. Er zitten best wat mensen in het water en dus besluiten we eerst even langs de ‘village people’ te rijden. Het was vast niet het dorp zoals op de afbeelding bij de warmwaterbron. Dit zag er in onze ogen erg armoedig uit en zeer zeker niet bekend met toeristen. Een vrouw is druk bezig een bamboeschutting te maken en kijkt niet op of om van ons bezoek. Weer terug bij de warm waterbronnen is er niemand. Yes, gauw bikini aan en erin. Nog geen 5 min later arriveert er een gezin en komt er een man van middelbare leeftijd in het water. De moeder kleedt het kindje van 3 weer om en slaat het eerst een handdoek om zodat je vooral niets ziet. Ik vind het een beetje overdreven. Nu wordt het druk div Thaise naakte jonge kinderen met volledig geklede ouders komen in het water en ik roep naar Jan dat ik er pas om 5 uur weer uitkom. Ik zit daar in mijn bikini in het water. Er arriveert een gezin zoals Thijs en Sona. Hij Engelsman, zij Thais samen met hun leuke zoon Oli die moeiteloos met mij praat en dan weer overschakelt in het Thais met een Thais jongetje. Inmiddels staan er ook 4 politieagenten en 2 militairen langs de kant. Het worden steeds meer mensen. Toch maar snel het water uit. Daar praat ik met de Thaise moeder van Oli. In het water zit dus een zeer belangrijk man uit de regering. Samen met zijn gezin en kleinkind. Het jongetje wat met een doek werd omgekleed. Nu is het ons duidelijk waarom er ineens zoveel politie staat. Als we bij het kraampje wat eten gaan ze weg. Politieauto met zwaailicht voorop, geblindeerde auto erachter gevolgd door nog twee volgauto’s. Ik denk dat we hem in pak niet op foto’s zullen herkennen:)
We vervolgen onze tocht en bezoeken een bamboebrug. Tijdens de regenperiode zal het hier schitterend zijn, nu staat het droog en is er alleen de mega lange bamboe brug die uitkomt bij een tempel. Onderweg schieten we mooie plaatjes van de velden maar zijn we ook getuigen van de aangestoken branden. Het ziet er gecontroleerd uit maar ook wel beangstigend en je voelt de warmte van het vuur.

Donderdag 10 februari

Vandaag gaan we weer terug met de scooter. Weer 2000 bochten. Om een indruk te geven zet ik een filmpje bij de video’s. Ben benieuwd of je wagenziek wordt. Op de route zit een National Park met een geiser. Jan is blij met de hoeveelheid cc van de  scooter, want ook hier is het pittig klimmen. Het is echt de moeite waard om de geisers te zien. Het ligt in een groot park waar we doorheen wandelen. Een stuk verder kunnen we een bad nemen in verwarmde mineraalbaden. Jan gaat los:) Onze badliefhebber geniet met volle teugen. We hebben al veel hotels gehad maar nergens met een bad. Helemaal nieuw rijden we nog een paar uur bocht naar bocht. Gelukkig zijn we nu weer veilig en wel weer in Chiang Mai. Een scooter gaat snel maar geef mij de fiets maar. Heerlijk om hier weer terug te zijn.

Veel liefs Jan en Marlies

1. Piet en Tineke:
    11 februari 2022
    Wat een bijzonder verhaal weer. Ik moet er niet aan denken om met een scooter zo’n bochtige weg af te gaan! Knap van jullie.
  2. Henny:
    11 februari 2022
    Heerlijk om elke dag jullie verhaal te lezen. We fietsen een beetje mee. Geniet van elke dag!
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    11 februari 2022
    Hoi stoere Werlend verkenners wat een prachtig verhaal weer erg mooie foto's jullie genieten wel he op de scooter weg brrr met al die bochten liefs van ANCA xXx love you Mis je xXx
  4. Annemiek:
    11 februari 2022
    Wat prachtig weer! Die warme baden lijken me heerlijk.
  5. Petty:
    11 februari 2022
    Jammer, kan t filmpje van de ‘bochtentour’ niet vinden😬 komt vast nog wel een keer😉 mooi verhaal weer Marlies, en geef Jan voor zn verjaardag een Hot tub voor in de tuin 😂 geniet lekker 😍💋
  6. Petty:
    11 februari 2022
    😬 video gevonden 🤪 sorry, kijk niet verder dan de neus…….
    Lijkt me toch ook wel leuke trip met de fiets hoor 😉😂😂😂😂💋
  7. Astrid:
    11 februari 2022
    Die bochten vallen nog mee, zolang je niet langs de afgrond rijdt. Dat links rijden lijkt mij nogal een dingetje. In Londen was ik al bijna omver gereden met oversteken. Rotondes zullen ze er niet veel hebben, dus dat zal linksom niet nodig zijn. Geniet verder weer al fietsend.
  8. Joshogenbirk:
    12 februari 2022
    Hoi Jan en Marlies,geniet van jullie belevenissen, het leest als een spannend ( jongens) boek ! Straks weer zwemmen in de meent 😉 groet jos