Pauze in Ban Krut

26 januari 2022 - Tambon Thong Chai, Thailand

Pauze in  Ban krut

Mijn verhaal is net weggestuurd als we terug komen in het hotel en Stewart op ons zit te wachten. Hij is een Australiër, maar woont al 21 jaar in Thailand en is bezig met zijn eerste fietstocht. Vol spanning wacht hij op dé fietsers:) Hij heeft een mountainbike en wil graag horen wat wij hebben gedaan. We besluiten om morgen samen te fietsen en om 7:00 te ontbijten.

Zoals we wel eens eerder hebben gehad slapen we spartaans. Het matras is keihard en de airco maakt een hels kabaal. Een beetje brak staan we op. Net als ik mijn tas aan mijn bagagedrager wil hangen schiet het in mijn rug. Echt niet fijn. Zitten is pijnlijk, maar in dit hotel blijven is met dit bed geen optie. Pijnstillers en gaan dus. Fietsen lukt gelukkig, al is dieper ademhalen tijdens het klimwerk lastig.

Onderweg hoor ik ineens een Nederlander aan de andere kant van de weg roepen: “ Hé hier is het restaurant hoor!!” Heerlijk ja het is wel duidelijk, fietsers in het buitenland kunnen bijna alleen maar Nederlanders zijn😀

We fietsen een paar uur met zijn drietjes tot we Stuart ineens kwijt zijn? Hij gaf al aan alle kleine weggetjes te rijden. Geen idee of we te langzaam gingen maar we vinden het weer prima zo met zijn tweetjes. Je kunt toch makkelijker stoppen als je wat ziet. Zo stoppen we nu af bij een aantal mensen die bezig zijn met het verwerken van kokosnoten. De groene kokosnoten gebruiken ze om het sap van te drinken maar deze kokosnoten zijn geel en al wat ouder. Ze worden hier verder bewerkt. Onder een net zijn drie mensen hard aan het werk. Een man ontvelt de kokosnoten. Daarna hakt een vrouw er een stuk af en laat het sap in een grote ton lopen. De volgende handeling is de kokosnoot schillen en in stukken breken. Als laatste wordt het gestort in een grote bak waar de kokos in gespoeld wordt. Zie video op deze site. Wat een handenarbeid voordat wij de kokos in een blikje of pakje in de winkel kopen. Staan we eigenlijk niet zo bij stil totdat je het hier ziet.

Het is bijna middag als we stoppen voor een mooi hotel aan het strand. Toch nog aardig wat km gereden. We hebben het warm, ik voel mijn rug en ben helemaal op. Zelfs de honden doen mij de laatste kilometers niks. Ik tel echt de kilometers af voor we bij de kust zijn. Na het inchecken is het douchen en slapen met de airco aan en we besluiten al snel dat we eerst weer fit moeten zijn voor we op de fiets stappen. De warmte is hier echt heftig. Om 11:00 is het 31 graden met een luchtvochtigheid van 66%. We wisten het hoor, maar het is wennen en gaat de ene dag makkelijker dan de ander.

Het hotel is super luxe met heerlijke bedden en na een goede nachtrust laten we ons brengen naar een tempel hier vlakbij. Het is een mooie Wat ( wat??) met geweldige glas in loodafbeeldingen van goed en kwaad. We wandelen relaxt terug en lopen door een kleine wijk met veel vissers. Hier is duidelijk meer armoede. We zien schamele huizen met golfplaten, werkkleding, blote voeten met veel eelt en zoals overal hier, blaffende honden. Langs het strand vinden we prachtige schelpen en zien we nog vissers aan het werk in het water. Verder houden we vandaag een rustdag en aan het eind van de dag voelen we ons weer fit. Jan bestelt een Heineken aan het strand. Dit mag na 17:00. Tot onze verbazing wordt het geserveerd in een ‘hello Kitty’  beker. Gelukkig wel lekker koud.

Voor de zekerheid toch nog een covidtestje gedaan maar gelukkig negatief. Bij jullie rijzen de besmettingen de pan uit lezen we, maar gelukkig is alles weer open. Super fijn voor alle mensen in de horeca etc.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Aly van Beek:
    26 januari 2022
    Ha Marlies en Jan ,iedere dag geniet ik van het verhaal dat jullie sturen .
    Gisteren bij AH kwam ik Arianne tegen ,zij leest het ook en we wisselden uit ,leuk.
    Het is lastig om niet goed te kunnen horen met die mondkapjes voor [ik liplees ,o,nee dat heet spraakafzien ]!Corona is vervelend ,mensen houden soms geen afstand.
    Fijn dat jullie zo genieten en mij daarin laten delen .
    Heb het goed en liefs van Aly.
  2. Petty:
    26 januari 2022
    Hoi toppertjes, gaaf verhaal weer🙏🏻🎉 en Marlies ik heb een gouden tip voor jou, NEEM EEN THAISE MASSAGE EN DE RUG PIJN VERDWIJNT ALS SNEEUW VOOR DE ZON !!
    ( spreek uit ervaring) en is op elke straathoek te doen voor weinig 😉 wat mooi he al die wats, de een mooier dan de ander, en de boedha’s.
    Hier alsmaar grijs en bere koud, dus geniet er nog maar lekker van, dikke 💋💋💋
  3. Carla:
    26 januari 2022
    Heerlijk, die verhalen van jullie, geniet lekker .
    Leuke naam Ban Krut , soort van bankroet 😂
    Hopelijk is je rugpijn snel over .
    Groetjes 😘
  4. Anneke:
    26 januari 2022
    Wat een prachtige Wat :-)
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Sterkte met je rug Marlies!
  5. Margot Reeuwijk:
    26 januari 2022
    Weer leuk om je verhaal te lezen gr frans en margot
  6. Anca van de lande-van Roomen:
    27 januari 2022
    Wat een super verhaal weer en de foto's zijn prachtig niet fijn he lieve stoere Marlies pijn in je rug doe maar rustig aan hoor jullie hebben tijd zat haha liefs van ANCA xXx love you Mis je
  7. Kate Den Otter Noon:
    27 januari 2022
    Leuk Marlies en Jan . Wat een adventuur. Zo bijzonder . Take care , veel liefs x
  8. Rom Guttinger:
    Beste Marlies en Jan,
    Het is weer een mooi fietsavontuur. Mooi beschreven ervaringen, maar wat een verschil in welvaart en luxe met ons eigen land maken jullie mee. Maak het niet te gek hoor, hou je gezondheid in de gaten. Veel reis- en fietsplezier de komende dagen.
    Groet, Rom
  9. Peter van Ham:
    27 januari 2022
    Hoi Jan en Marlies, wat leuk om jullie verhalen zo mee te maken. Ik kan me alles voorstellen omdat wij 33 jaar geleden ook een lange tijd in Thailand hebben gefietst.
    Toen geen telefoon, eens in de 6 weken post en geen airco. Wel supervriendelijke mensen, bloedheet en heerlijk eten. Ja op de fiets beleef je dat het meest intens !!
  10. Joshogenbirk:
    28 januari 2022
    Hoi Marlies en Jan, wat een mooie avonturen maken jullie mee , vandaag na plm 14 dagen weer eens een zonnetje te zien , we zwemmen weer volop in de meent ! Geniet ervan greetz uit huizen
  11. Froukje voortallen:
    29 januari 2022
    Hallo Jan en Marlies, wat maken jullie veel mee. Mooi verhaal over de duik school en mooie film van het verwerken van kokosnoten en wat een prachtige tempels. Fijne reis verder en het beste met je rug. Liefs van Froukje