Langs de kust.

29 januari 2022 - Prachuap Khiri Khan, Thailand

Langs de kust.

De wekker gaat vroeg maar ach voor ons is dit niet zo erg, we zijn echte ochtendmensen. Het is bijna half acht als we wegfietsen van het hotel. De temperatuur is super en we schieten lekker op. Onderweg is er genoeg te zien, iedereen staat hier vroeg op.

Vandaag stoppen we bij kokosnoten die uit de boom worden gehaald. Met een lange stok die voorzien is van een mes worden de kokosnoten vakkundig eruit gehaald. De stok is van bamboe dus niet zwaar maar wel zeker zo’n 8 meter lang. Knap stukje vakmanschap dus. Een oudere man die meehelpt met deze klus begint een eenrichtingsgesprek met Jan. Het maakt hem niet uit dat Jan het niet verstaat, hij praat rustig door. Het grote verschil met Azië is dat wanneer ik hier vraag of ik een foto mag maken mensen echt super trots hierop zijn en meteen vol  zelfvertrouwen poseren. En hij heeft gelijk. Kijk eens naar het mooie gezicht en het  lijf van deze oudere man.

Er werd ook druk gewerkt aan de weg. We zien trappen om een spoorwegovergang veilig over te steken. Er is niet verder meer aan gewerkt dus staat er half af. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een Thai deze omweg zal nemen i.p.v. deze rustige spoorwegovergang. Misschien ook hier uitgedacht achter een bureau.

Onze route gaat de aankomende dagen nu regelmatig langs een stuk snelweg. Het is of de trein pakken of langs deze drukke weg fietsen. Vandaag is het fietsen, dus muziek op de oortjes en maar gaan. We eindigen bij een hotel waar ze geen woord Engels spreken maar super aardig zijn. Het hotel ligt bij de zee maar het water is hier echt vies en niet aantrekkelijk om in te zwemmen. We wandelen door het stadje en op aanraden van Petty zoeken we een masseur op. Oei, ze vindt elke spier die pijn doet, maar daarna is het inderdaad fijn Petty! Ik moet dagelijks oefeningen van haar doen voor mijn onderrug, minstens 10 minuten. Hij is ‘very bad’ ik hoop dat ik dat vol blijf houden. Mijn buik is al weg maar nu nog die buikspieren omtoveren tot blokjes🤣

Weer terug bij het hotel zit de hele tuin vol met gasten die komen eten. Niet veel later snappen we waarom, je kunt er heerlijk eten.

Vrijdag 28 januari

We hadden ons al voorbereid op rijst als ontbijt maar gelukkig is er ook toast. In de ochtend heeft dat toch onze voorkeur. We fietsen nog maar kort als we door een groot militair terrein komen. Dit is overdag open voor iedereen die wil maar wordt ook nog actief gebruikt als kazerne. Na een controlepunt zien we allerlei activiteiten die je kunt doen zoals koffie drinken op het strand, rijden op een quad en .. een golfbaan. Even twijfelen we nog, we hebben geen GVB. Ach hier geen bezwaar en niet veel later scheuren we met het golfkarretje over de baan. De uitslag stelt natuurlijk niks voor, al zaten er af en toe mooie slagen bij. We hebben lol en dat is het belangrijkste. Daarna rijden we niet veel verder meer. Het is alweer een stuk later, goed warm en volgens kenners is dit een mooie badplaats.

We zien ineens enorme hoeveelheid apen afstormen op een auto. Niks voor mij. In mijn voortas zit eten en geen idee wat deze brutale apen doen. Dus gas erop en zo snel mogelijk er doorheen. Jan niet hoor:) die gaat uitgebreid filmen😀Gelukkig sluit hij even later ook weer ongedeerd bij mij aan:)

We hebben een mooi hotel maar het strand valt wat tegen. Het is vies en groen. Ach we kunnen niet elke dag alles hebben, soms is dat zo.

We hebben al heel wat hotels gehad bedenken we. In Nederland is dit onbetaalbaar maar hier zijn de prijzen al laag en nu vanwege de uitblijvende toeristen natuurlijk helemaal. Toch merk ik dat ik vandaag even geen zin heb. Heb trek in een Hollandse hap en regen. Dan is het wel erg met je gesteld hè. Klinkt vast raar in jullie oren, maar ja soms heb je dat. Morgen is dat weer over hoor dan eten we gewoon weer rijst.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Pierre Pourchez:
    29 januari 2022
    Leuke verhaaltjes Marlies, af en toe ‘fiets’ ik mee! En van die Hollandse hap snap ik helemaal! Heb je drop bij je?
  2. Ton en Marianne Tieman:
    Leuk dat jullie ook echt overal op af gaan. Zelfs gaan golfen 🏌️‍♀️ 😆
    Zo leuk om jullie te volgen 👍
  3. Petty:
    29 januari 2022
    Hoi toppers, geweldig om weer een stukje mee te mogen genieten 🙏🏻 En fijn om te horen (lezen) dat de rugpijn minder is 🙏🏻 In ieder dorp is wel een oud vrouwtje, met eelt handjes, die de rug even los kan maken😂😉
    Nu geen honden meer achter de fiets aan maar apen 😬 zolang het maar geen olifanten worden 😂 have fun 🥰
  4. Ruud Borst:
    30 januari 2022
    Geweldig dit zo met jullie mee te maken. Ik geniet van de verhalen.
  5. Roxanne:
    31 januari 2022
    (Nog even een latere reactie hier:)
    Haha! dat van Hollandse Hap is super begrijpelijk! Ik verlangde in Azië naar kwark en gestoomde / gekookte groenten 😅🤣 hopelijk kunnen jullie straks in een grotere stad iets vinden waar jullie gewoon even zin in hebben.