Koh Tao

21 januari 2022 - Koh Tao, Thailand

Koh Tao

Reizen is angsten overwinnen merk ik wel. Wat in de avond een groot probleem lijkt, is in de ochtend nog maar een kleine hobbel. Jan lijkt nooit last te hebben van angst, maar ik zeker wel. Angst voor het duiken in het open water. Kan ik dat wel? Straks ga ik hyperventileren en dan. Nog nooit gehad maar in de avond denk ik dat ik dat kan krijgen. In de morgen zie ik de instructeur en lijkt het allemaal niet zo’n ding. Ik hoor mijn moeder nog zeggen: “Een mens lijdt dikwijls het meest om het leed wat hij vreest maar nimmer op komt dagen.” Ja en het is o zo waar.

We slapen in een prachtig hotel. Verblijf is inbegrepen bij de duikcursus. Het is super totdat we vanavond weer een kakkerlak zien lopen over het dressoir. Ditmaal proberen we iemand van het hotel te halen, maar helaas is er niemand meer bij de balie aanwezig. Jan probeert het nog zelf maar dan is de kakkerlak ineens weg:(  Vervolgens ruimt Jan de spullen op, poets zijn tanden en gaat slapen??  En ik, juist ik lig met een bonzend hart in bed. Stel dat hij vannacht over mij heen loopt… brr

Op dag 2 duiken we de hele dag ( 8:30-17:30) in het zwembad. In het begin van de dag kom ik toch nog een keer omhoog. Ik voel even  de angst, zelf de controle willen houden. Door telkens weer allerlei opdrachten te doen wordt het steeds vertrouwder om onder water te handelen zonder paniek. Bekaf maar zeer voldaan gaan we uit het zwembad. We eten heerlijk en na een ontspannen massage liggen we er al vroeg in. Als ik een paar uur later wakker word zie ik onze “Zaza” meteen zitten. Nu nog geen meter van mij af. Ik schijn op hem met mijn lamp op mijn telefoon. Deze moet echt onze kamer uit! Gelukkig krijg ik hulp, Jan wordt wakker:) ik gooi de deur open en sla hem met de handdoek de gang op. Yes gelukt!! Nu maar hopen dat Zaza geen familie heeft. En ja hoor het ritueel herhaald zich. Jan ligt en slaapt en ik speur toch nog of ik familie zie:) en vraag mij af of het duiken in open water wel zal gaan… ik gok van wel, nu slapen..

Als we ‘s ochtends bij de duikschool aankomen zie ik een instructeur met een mondkapje op en ligt er al een corona test voor ons klaar. Onze eigen instructeur  heeft covid:( Oeps en dan realiseren we ons ook dat we tijdens de training in het zwembad mondstukken moesten delen. Mmmm nou ja we zien het wel. Gelukkig testen we negatief en mogen we duiken. We hebben de booster en voor ons hier nu geen quarantaine dus? Regels zijn hier blijkbaar anders.

Steve, een zeer relaxte man neemt onze cursus over als instructeur. We maken twee keer een duik in de zee op 12 meter diepte. Tijdens deze duik moeten we diverse oefeningen doen die we ook in het zwembad hebben moeten laten zien. Het was spannend en super cool tegelijkertijd. De eerste duik ging  nog wat onwennig  maar de tweede duik ging echt goed. We zien hier ook al heel wat vissen al was de zee wat troebel doordat het volle maan was.

Vandaag hebben we de laatste twee fun duiken. Beide duiken zijn waanzinnig en veel te snel voorbij. We zien prachtig koraal, heel veel mooie vissen in allerlei maten en kleuren. Een grote rog, Nimo en bloemetjes in het koraal die zich terugtrekken als er wat om hun heen gebeurt om vervolgens weer te verschijnen. Als we bij de tweede duik na bijna 50 minuten omhoog gaan, is het alsof we net gestart zijn. Zo jammer dat dit voorbij is, wat een ervaring. Weer terug bij de duikschool vullen we het logboek in en nemen we afscheid. We hebben het gehaald!! Trots op ons! Toch nuchter als we zijn bedenken we in de avond dat we vergeten zijn een foto te maken van ons met Steve :(

Vier jongens uit Nederland zitten bij de duikschool als we klaar zijn. Willes, een van hem had gisteren problemen tijdens de duikcursus met zijn ademhaling. We nodigen hem uit om mee te gaan in de longboot die we voor de middag hebben gehuurd. Het is een leuke jongen, zelfde leeftijd als onze Tom en samen met hem genieten we van snorkelen en bezoeken we een ‘bounty eiland’ zo waanzinnig mooi. Ongelofelijk we zijn hier nu de enige bezoekers ❤️

We hebben het eiland verder nog niet gezien en dus blijven we nog een dag langer. Morgen gaan we nog een dag een scooter huren en zondagmorgen vroeg gaan we met de boot terug naar het vaste land.
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Carwin Gijsing:
    Weer een mooi verhaal🍀
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    21 januari 2022
    Wat gaaf allemaal weer leuke foto's zeker wel een mooie ervaring dat duiken nog veel plezier pas goed op elkaar liefs ANCA xXx love you Mis je xXx
  3. BERT van der roest:
    geweldig dit groetjes bert
  4. Ton en Marianne Tieman:
    21 januari 2022
    Moedig dat jullie hebben gedoken. En wat is het mooi hè, onder water.
    Eigenlijk raar, dat na al die ervaringen, een kakkerlak je uit je slaap kan houden. 🪳 Maar OH ZÓ begrijpelijk. Bbbrrrr 😳
  5. Audrey:
    21 januari 2022
    Geweldig Marlies en Jan en wat fijn dat je daar allemaal geen “last” hebt van Corona maatregelen.
    Stiekem wel een beetje sjakkeloers op deze mooie trip. Laat ons maar lekker mee genieten vannde mooie verhalen. Enne een kakkerlakje hoort erbij😘
  6. Tessa Van Zwieten:
    21 januari 2022
    Trots op jullie 💙 wat een mooie wereld hé in het water. Ik was precies hetzelfde Marlies de avond voor onze eerste duik heb ik geen oog dicht gedaan haha. Maar nooit meer terug gekeken. Het beste wat we ooit gedaan hebben. 💙 fijne reis nog liefs van ons xx
  7. Mieke Sturkenboom:
    21 januari 2022
    Wat heb ik toch een moedige nicht. Ik doe je dit allemaal niet na.
    Goed hoor! Geniet er samen van!
  8. Petty:
    21 januari 2022
    Whauw weer een ervaring rijker 👍💪🏼 Knap hoor , mag je nu overal duiken (padi?) genieten gaat jullie steeds beter af, op die vervelende kakkers na dan 😂 ze zijn banger voor jou, dan jij voor hun 🤣🤣 have fun 😍
  9. Marjan:
    21 januari 2022
    Wat een belevenissen allemaal! Mooie herinneringen...ik schrijf me vast in voor de dia avond😉
  10. Bertine:
    21 januari 2022
    Wat genieten we weer van jullie prachtige avonturen! En duiken wat gaaf! Blijf volle kracht genieten!
  11. Mirjam:
    22 januari 2022
    Kijk Marlies, als duiker kies je nu om naar vissen te kijken en NIET te eten!!🤣🤣🤣🤣😉
  12. Ariane:
    22 januari 2022
    Weer een prachtige ervaring erbij
    lieve groet van ons
  13. Lidy:
    22 januari 2022
    Geweldig he onder water. Het mooie is dat je onderdeel van de onderwater wereld bent, de vissen komen naar je toe en langs je heen. Er zwemt er geen 1 verschrikt bij je weg. En zo stil/rustig onderwater he. Hebben jullie ook je Padi gehaald?
  14. Leonie van Dort:
    22 januari 2022
    Het lijkt mij ook heel spannend! Gaaf om allemaal te zien hoor wat jullie allemaal doen!!!