De actieve Thai.

23 februari 2022 - Nakhon Sawan, Thailand

De actieve Thai

Ongelofelijk dat we nu al zolang in Thailand zijn en toch nog elke dag verrast worden. Vandaag volgen we weer de kleine weggetjes langs de rivier de Ping. De Thai is altijd vroeg op en er heerst al vroeg in de morgen overal bedrijvigheid. Veelal wordt er nog op hout gekookt. Daarom ben ik ook best bezorgd hoe dit land er over tien jaar uit zal zien. We zien dagelijks mensen bomen kappen langs de kant van de weg. Vaak met kaalslag tot gevolg. Vandaag werd ik blij verrast. Waar we reden viel het ineens op dat er bijna geen afval langs de weg lag en er stonden prullenbakken langs de weg. Ik hoop dat dit de toekomst zal zijn voor Thailand, want het is hier wat dat betreft vreselijk. De Thai gebruikt echt mega veel plastic en gooit het afval gewoon overal op straat/ langs de kant wanneer hij klaar is. Niet alleen de prachtige natuurgebieden liggen vol afval maar het ligt echt overal. Dit in combinatie met de houtkap en elke dag het afval/ land verbranden is wel echt een punt.

Gelukkig zien we nog altijd meer mooie dingen. Vandaag zag ik een groot beeld van een aap en voelde hem al aankomen. Ja hoor niet veel later reden we langs een tempel die compleet was overgenomen door de apen. Een blik op de binnenplaats was genoeg om meer dan 50 apen te zien. O mijn god, straks ruiken ze de ananas in Jan zijn tas, spookte al door mijn hoofd. Gelukkig ging Jan niet stoppen om te kijken naar de apen. Vanaf de muur van de tempel volgen diverse apenogen ons wat we doen. Ik vraag mij af of er nog mensen deze tempel bezoeken.
Als er zoveel te zien is langs de route vliegen de kilometers voorbij. Regelmatig krijgen we omhooggestoken duimpjes van voorbijgangers maar vandaag krijg ik een hand toegestoken van een vrouw op een scooter. We drukken elkaar de hand en kijken elkaar aan. Ik voel haar respect, wauw mooi gevoel dit.

Nadat we ingecheckt zijn in het hotel fietsen we naar een groot park rondom een meer in deze plaats. Er heerst een behoorlijke bedrijvigheid, leuk om zoveel sporters bezig te zien. Er loopt een baan van 5 kilometer waar mensen wandelen, fietsen of joggen. Binnenin worden allerlei andere sporten ( dans, fitness, voetbal, volleybal) beoefend. We kijken bij ‘woodbal’ een soort mix van golf en minigolf door elkaar. Een voor ons onbekende sport maar natuurlijk klappen we hard als iemand het goed doet😉 Tijdens het eten valt weer op hoe weinig Engels veel jongeren spreken. Ik denk dat bij ons de gemiddelde leerling van de basisschool meer woorden kent dan de middelbare scholier hier. Waarschijnlijk is het moeilijker uit te spreken. Zo is het Thai’s voor ons ook nog steeds lastig. Ze spreken op zoveel toonhoogtes. Regelmatig gebruiken we de mobiel van Jan met een vertaalapp. Soms met hilarische vertalingen. Zo kunnen we ingeblikte mama bestellen voor maar 15 Bath.

Woensdag 22 februari

We houden een rustdag en genieten van architectuur en straatkunst. We onderzoeken mogelijkheden wat we doen na Bangkok. Veel opties waar jullie ook mee kwamen kunnen niet omdat er nog veel landen dicht zijn zoals Vietnam, Maleisië, Japan of zeer strenge quarantaine/ mondkapjesplicht in Indonesië. Dus we denken nog even verder, eerst maar lekker verder fietsen naar Bangkok.

1. BERT van der roest:
    23 februari 2022
    leuk geniet er het snel verder groetjes uit huizen
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    23 februari 2022
    Hoi lieve schatten vonden het niet met al die apen mooie foto's de wind is gelukkig wat minder hier blijf veilig liefs van ANCA love you Mis je xXx pas goed op elkaar oké fijne reis nog xXx
  3. Carla:
    Hoi luitjes.
    Vanuit een zonnig ( ja ja, vandaag de hele dag zon ) Huizen geniet ik van je verhaal van vandaag . Aan de oostkant van Thailand heb je vast ook prachtige weggetjes en avonturen te beleven, ik zou lekker daar de vakantie verder fietsen 😄
    Maar Vietnam gaat half maart open dacht ik en de rest volgt vast wel, wie weet straks heerlijk door naar Bali , maar geniet gewoon van elke dag en elk moment, waar je ook fiets . Je lezers genieten toch wel, of je nu hier of in lutjebroek fietst 😂🤪🙈
    Groetjes Ron en carla 😘😘