Staande ovatie...

21 april 2017 - Trincomalee, Sri Lanka

Staande ovatie...
Vandaag een rustdag. We proberen uit te slapen en het voelt een beetje vreemd om de spullen gewoon te laten staan. We slapen hier twee nachten hebben we besloten.
Vandaag fietsen we naar dé badplaats volgens alle onze Sri Lankaanse vrienden, Nilaveli. Het is ongeveer 15 km hier vandaan. Gelukkig hebben we gisteren veel gefietst want het is vandaag warm. Onderweg zien we veel militaire kazernes. In Sri Lanka staat er vaak onderweg politiecontrole. In dit stuk voor mijn gevoel iets meer. Toch merken we niks van spanningen tussen de bevolkingsgroepen. We zien nu wel duidelijke verschillen. De Tamils zijn echt een stuk donkerder van huidskleur. Ze lopen vaak in erg fleurige kleding zowel de mannen als de vrouwen waarbij turquoise, kobalt blauw, rood en oranje echte voorkeurskleuren zijn. Op het strand is het heerlijk vertoeven en wat is het mooi. Grappig om te zien dat de koeien over het strand lopen!
We spreken af om morgen te gaan duiken. Lijkt ons super gaaf en hebben we nog niet eerder gedaan.
Het lijkt wel een zondag, we luieren wat, zwemmen in de zee met hoge golven ( watertemperatuur 28graden:) Bij dit stuk strand zitten een aantal (4) mensen in bikini, wat hier kan volgens de man van de duikschool. Regelmatig zie ik mannen langs lopen, het is net of we op het nudistenstrand zitten.
Dan gaan we zelf, gekleed in korte broek en t-shirt een stukje wandelen. We zien heel veel Tamils families: vader, moeder, opa en oma geheel gekleed zwemmen en veel plezier hebben. Kinderen die zandkastelen bouwen en spelen in de golven. Een badmeester fluit regelmatig op zijn fluitje wanneer iemand te ver de zee ingaat.
We lopen verder en kijken bij een familie die cricket speelt op het strand. Dikke lol hebben ze, tot de tennisbal in het water terecht komt. Een man loopt een klein stukje in het water maar gebaard naar iedereen dat ze moeten wachten tot de bal weer terugdrijft. Dan dringt het tot ons door; ze kunnen niet zwemmen! Jan aarzelt niet en duikt het water in om de bal te halen. Hij krijgt een staande ovatie van een hoop Tamils en diverse handdrukken bij terugkomst:)
We lopen verder en zien een man vissen met een net. Elke keer weer werpt hij zijn net in het water, wacht even en haalt hem weer binnen.
Hij komt het water uit en geeft Jan een krab uit zijn net. Jan, bang om hem te laten vallen, houdt hem voorzichtig vast. Wanneer hij hem terug wil geven gebaart de man dat hij in de zee mag. Uit een zak die hij om zijn middel heeft laat hij zijn vangst zien, grote vissen! Hij vertelt dat hij nu niet zoveel kilo heeft maar gisteren zeker 26 kilo had gevangen. Je zou dat maar om je middel moeten meeslepen!
We fietsen weer richting de stad en drinken bij een stop  de sap van een kokosnoot langs de weg. Meteen moet ik met een klein kindje op de foto die in mijn handen wordt gedrukt:)
We rijden terug via het Nederlandse fort Frederick, wat jaren geleden in ons bezit was (1667) Er zit nu onder andere een kazerne op het terrein. Het is al donker wanneer we verder door de stad fietsen, het begint al te wennen. Als enige fietsers fietsen we met licht:)
Tot slot nog wat grappige weetjes:
In de supermarkt ligt bij het maandverband bruine zakken. We zagen een vrouw heel snel maandverband in de zak stoppen en in haar mandje leggen en meteen gauw weer doorlopen. Gelukkig valt dat niet op!
Eten krijg je hier opgediend op een bord maar soms ook in een stukje krant.
De mensen wiegen hun hoofd wat heen en weer, lijkt voor ons of ze nee zeggen, maar betekent ja:)
Duidelijk toch:)
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    21 april 2017
    Geweldig verhaal weer en schitterende foto's! Benieuwd naar het duikverhaal van morgen. Wij hadden trouwens leuke Koningsspelen
  2. Carla:
    Ha die jan en Marlies.
    Wat heerlijk om zo lekker met vakantie te zijn en lekker warm. Jullie boffen. Ik heb alleen niet goed zicht hoe jullie fietstocht nu gaat ?! Kan ook aan mij liggen hoor
    Mooie foto's, vooral als jullie zo heerlijk ontspannen langs de weg op een stoeltje indutten na zoveel fietskilometers.
    Geniet lekker morgen van de strand en duikdag, ben benieuwd.
    Ik ga misschien de sijs morgen uitproberen brrrrrr.
    Dikke kus Carla
  3. Suze:
    21 april 2017
    Wat een belevenissen weer zeg! Prachtige foto's en heerlijk weer. Dat is hier even anders, koude wind tijdens de Koningsspelen. Veel succes en plezier met duiken. Groetjes.
  4. Anneke:
    21 april 2017
    Wat een prachtige foto's weer, de kleuren zijn zo mooi! Leuk om te lezen over al jullie ontmoetingen!
  5. Anca van de lande-van Roomen:
    21 april 2017
    Ja hoor ook daar dragen jullie ook een warm hart bij de Tamils en ook nog een staande ovatie terwijl ik dit schrijf krijgen jullie ook van ons een staande ovatie ondergetekende Anca Linda John Luca en Lorenzo oja Jan nog bedankt voor het opduiken van de tennisbal groetjes en welterusten
  6. Rom Guttinger:
    22 april 2017
    Hoi Marlies en Jan,

Nou blijf mar nog maar even in Sri Lanka op dat leuke strand en die heerlijke zee, want hier is het zembad de Sijsjes berg al weer open maar ze kunnen beter een ijsbaan toegankelijk maken zo koud is het. Neem svp wat mooi weer mee bij jullie huiswaartskering.
    Een mooie tijd de komende weken.

Groet, Rom
  7. Mieke Pieket Weeserik:
    23 april 2017
    Wat een prachtige verhalen !!! Heerlijk om te lezen en de foto's erbij te zien