Kwestie van vertrouwen.

4 mei 2017 - Galle, Sri Lanka

Kwestie van vertrouwen.
We zijn er al weer vroeg uit en onder begeleiding van de 'papa's' nemen we afscheid.
We rijden op de navigatie naar Galle. De weg bijna langs het strand is veel korter maar erg druk. Wij gaan meer voor de leuke stille weggetjes. Dat het niet altijd goed uitpakt bleek vandaag..
Het eerste stuk gaat goed al komen er al snel behoorlijke klimmetjes. Dan klimt de weg steeds meer omhoog en wordt steeds slechter. We zien vrachtwagens af en aan rijden voor de weg. Nergens staat dat doorrijden niet mogelijk is en meerdere tuk tuks passeren ons totdat we niet verder kunnen. Een man vraagt mij om geld en sigaretten. Dat is de tweede keer al vandaag en hebben we nog niet eerder gezien.
We kunnen gelukkig wel een andere weg in. Helemaal doorweekt van het zweet ( hitte en klimwerk) stoppen we en gaan toch maar ouderwets met de kaart plaatsen opschrijven. Een goede zet wat het is op deze manier een toproute. We rijden lekker door en stoppen bij de supermarkt voor de lunch. Meestal doet Jan de inkopen en wacht ik bij de fietsen. Nu draagt hij mij op dat ik het maar eens moet doen. Het geluk is met mij, ze hebben airco ( hebben ze eigenlijk nooit) en ik doe extra lang over de boodschappen:)
Op een rustig paadje zitten we te lunchen als de eigenaar van het huis even komt kijken. Hij loopt heel moeilijk, heeft een kunstbeen en maakt een praatje. Hij blijkt een leraar te zijn die met pensioen is. Hij vertelt dat het geen vetpot is maar dat hij arme kinderen helpt door aan hun Engelse les te geven. Wanneer ik vertel dat ik  'speciale kinderen' lesgeef krijg ik zijn naam en telefoonnummer. Als ik advies wil kan ik bellen, lief he.
De tocht is mooi en we rijden al vlot Galle binnen. Onze verre familie heeft hier een groot fort gemaakt en er zijn nog veel sporen te zien. We willen vandaag er doorheen fietsen en de stad morgenochtend verkennen. Daarna met de trein naar Colombo reizen zodat de cirkel bijna rond is.
Een man spreekt ons aan of we al accommodatie hebben gevonden. We gaan niet teveel op hem in en doen ons eigen ding. We vinden een hotel en staan om acht uur stil bij dodenherdenking ( weliswaar eerder dan in Nederland ) en gaan  daarna nog even de stad in. Nog maar net op pad of iemand spreekt ons aan. Of wij niet op de fiets zijn. Door onze eerdere ervaringen met de vraag om geld en sigaretten zeggen we dat het klopt en lopen door. Hij roept nog "wacht even" maar we luisteren al niet meer. Dan komt hij naast ons rijden in zijn tuk tuk met in zijn handen Jan zijn hoed...
Oei wat hebben we weer snel onze conclusie getrokken. De man, die ons vanmiddag vroeg of we al accommodatie hadden gevonden, had de hele middag gekeken of hij ons nog zag en ..zomaar voor niks...
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    4 mei 2017
    Mooi moment na 2 minuten stilte weer spannend verhaal van onze wereld reizigers en heb een beetje vertrouwen in de mensheid ik bedoel maar die hoed tuk tuk daar istie dan
    Groetjes
  2. Tineke Lahumeten:
    Mooi reisverslag weer Marlies ! Genieten nog samen, doen wij ook ! Liefs ons
  3. Anneke:
    5 mei 2017
    Wat een mooi verhaal weer!
  4. Astrid:
    5 mei 2017
    Ik geniet nog dagelijks van jullie reisverslag. Liefs Astrid.
  5. Sylvie:
    5 mei 2017
    Wat een mooi verhaal weer, ook het verhaal met de schildpad vond ik zo bijzonder . Wat zijn jullie mooi bruin! En ook gek bruin lieverd, zal een gek gezicht zijn straks bij het zwembad!Nog veel plezier voor de laatste dagen, het moet hiet warmer worden vanaf morgen dat hoop ik voor jullie anders zal het verschil heel groot zijn, nog steeds rond de 10 graden in NederlandMaar wij gaan toch iedere ochtend braaf zwemmen. Tot gauw en veel liefs
  6. Thea Smeele:
    5 mei 2017
    Dag Marlies en Jan ik heb weer genoten van jullie verhalen het zit er bijna op zeker.
    Ik wens jullie een hele goede terug reis. Liefs Tante Thea.
  7. Rom Guttinger:
    Beste Jan en Marlies,

Tot op de bijna laatste dag verrassingen. Wat bijzonder allemaal.
    Wat ik me afvroeg: hebben de mensen in Sri Lanka ook allemaal een smartphone en als ze die hebben kijken ze daarna ook de hele dag op (nou ja 150x per dag is ook goed)
    Goede terugreis naar de hoofdstad: de laatste etappe.

Groet, Rom
  8. Froukje:
    5 mei 2017
    Hallo allebei,weer bedankt voor je mooie verhalen, wat een mooi land met al die dieren, dat verhaal van de schildpadden is wel heel bijzonder, nooit geweten dat ze zoveel eieren leggen, maar dat is de natuur, als er maar een paar overleven is het genoeg. In tegenstelling tot jullie is het hier nog steeds steenkoud, ik heb nog maar 2keer buiten gezwommen. nog fijne dagen toegewenst van Froukje
  9. Olga:
    8 mei 2017
    Hoi Marlies.
    Ik heb erg genoten van jullie reis verhaal. Hoeveel km heb jullie gedaan?