Weerzien.

6 mei 2017 - Negombo, Sri Lanka

Weerzien.
Vandaag hoeven we maar een klein stukje te fietsen. Redelijk op tijd fietsen we naar Negombo, de plaats waar we ook begonnen.
We zien vissers de netten repareren en eentje spreekt er Engels. Ze hebben een pittig leven. 's Nachts rond drie uur varen ze uit. Toen we ze om acht uur spraken waren ze al terug van het vissen en de netten aan het repareren. Een monnikenwerk. Er zitten veel gaten in de netten veroorzaakt door  krabben. Tussendoor gaan ze even thuis slapen maar rond vijf uur eindigt hun werkdag! In het natte seizoen is de zee ruig en zeer gevaarlijk werk. Diverse mannen komen hierdoor  al jong om het leven.
Wanneer we doorrijden komen we bij de vismarkt. Zowel dames al heren gooien een stuk plastic op de grond en spreiden de levende vis erop uit. We zien allerlei soorten vissen enorm groot tot klein en  zelfs Nemo:(
Er wordt druk gehandeld. Aan de achterkant van het gebouw komen vissers binnen en wordt op grote tafels de vis al verwerkt. Wat een bedrijvigheid.
Iets verder zien we grote velden met vissen die te drogen liggen. Een man werpt zich op als gids en hij leidt mij rond langs de velden. Er is geen vogel of hond te bekennen? Dan blijkt dat de vissen die hier liggen te drogen hiervoor 24 uur in het zout hebben gelegen en hierdoor niet meer voor andere dieren aantrekkelijk zijn. De vis wordt na 12 uur handmatig door de vrouwen gedraaid. Daarna worden ze verder verwerkt voor de export. Zo ligt er een veld vol met viskoppen voor China maar ook dikke lappen gefileerde vis voor de lokale bevolking in de bergen. De mannen en vrouwen die dit werk doen leven in kleine hutjes op het veld.
De verschillen in dit land zijn groot in woon en werkomstandigheden. Zo zien we vette auto's rijden maar ook veel mensen zoals hier die weinig verdienen en lange dagen maken.
We pAsseren de brug naar Negombo, hier stonden we de eerste middag te kijken naar de vissersboten. Ook nu staan we stil en even later spreekt een man mij aan. "Ken je mij nog? Ik zag jullie drie weken geleden bij de kerk". Het is de aardige man die een reprimande kreeg van de pastoor. Hij vertelt mij dat hij al een brief naar ons heeft gestuurd. Zo lief toch! We hebben heel veel adressen gekregen die mensen ons ongevraagd gaven. Hier dus nog de tijd van de brieven:)
Toch zien we hier ook iedereen met een mobiel die ze ook rustig opnemen als ze met je staan te praten. Computers zien we minder er wordt nog veel handmatig verwerkt.
Het laatste stuk van de route geeft veel herkenning, al lijkt het heel lang geleden dat we hier waren..
Ook herkenning bij de hoteleigenaar en een warm ontvangst. Er zijn nog meer gasten die ons ook herkennen:" jullie waren toch in Ella?" We vielen duidelijk wel op:)
Wat genieten we van de prachtige accommodatie. Zeker na vannacht waarderen we dit weer extra. We laten ons nu nog masseren. Het is behoorlijke stevige sportmassage waarbij de beenspieren echt behoorlijk aangepakt worden. Toch voelt het daarna als herboren.
Morgenochtend vroeg vliegen we weer naar huis. Een weerzien met onze kids en dierbaren. Wat nemen we weer veel mooie herinneringen met ons mee terug. Het was aan alle kanten een fantastische tocht en belevenis. We hebben genoten van 'overal tijd voor te  hebben' en de gastvrijheid van  de mensen in dit land. We hebben door het reizen met de fiets veel van het echte leven in Sri Lanka gezien. Ook een foto van de route die we hebben gefietst. De stippellijnen zijn de stukken die we met  de trein/ taxivervoer hebben gedaan.
Iedereen bedankt voor het lezen van de verhalen en jullie leuke reacties. Sorry voor de taalfoutjes maar met het één vinger typen op de mobiel is dat bijna niet te voorkomen. Morgenavond zijn weer als alles op tijd loopt weer thuis.
Liefs van ons Jan en Marlies

1. Mieke Pieket Weeserik:
    Goede reis terug
  2. Agnes Smeele:
    6 mei 2017
    Het was ook voor mij drie weken genieten van al je verhalen!
    Ik wens jullie een goede thuisreis en tot het volgende blog!
  3. Anca van de lande-van Roomen:
    6 mei 2017
    Sta je toch raar te kijken als iemand tegen je zegt .....kennen jullie mij nog dan heb je toch een indruk achter gelaten en er is een brief onderweg.....bizar maar jullie zijn ook bijzondere mensen wereld reizigers dus we zijn blij dat jullie weer onderweg naar huis zijn ondanks de mooie verhalen hebben we jullie gemist goede terugreis groetjes Fred en Anca
    Remember my song "LEEF"
  4. Anneke:
    6 mei 2017
    Wat hebben jullie prachtige weken gehad. Ik heb genoten van de verhalen. Goede reis morgen!
  5. Amy:
    6 mei 2017
    Wat heerlijk om mee te mogen genieten met jullie verhalen. Goede reis morgen!
  6. Astrid:
    6 mei 2017
    Dank jullie voor het 'meereizen' ik heb ervan genoten.
  7. Carla:
    6 mei 2017
    Mooie verhalen en heerlijk om mee te hebben mogen genieten via de mail . Slaap lekker en goede reis morgen.
  8. Hannes Duurland:
    6 mei 2017
    Dank je wel Marlies. Ik was de afgelopen weken ook een beetje op reis dankzij jouw mooie blogs en de foto's. Wat een kleurrijk land, in alle opzichten!
  9. Tineke en Ton:
    Lieve Jan en Marlies,
    Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt! Dank voor al jullie verhalen!
    Een hele goede reis terug!
    Wij genieten hier ook volop! Maandag beginnen we onze reis door de Rocky Mountains!
    Liefs en tot gauw!
    Ton en Tineke
  10. Hettie Siemons:
    7 mei 2017
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Dank voor je verhalen. Leuk om er zo een beetje bij te zijn. Tot ziens dinsdag op het koor.
    Goede reis naar huis. Groeten, Hettie
  11. Rosemary:
    7 mei 2017
    Dank voor het meebeleven van jullie mooie reis. Goede terugreis en tot maandag.
  12. Ton:
    7 mei 2017
    Geweldig genoten van jullie verhalen Wat een prachtige ervaringen. Goede reis en een behouden thuiskomst.
  13. Rom Guttinger:
    7 mei 2017
    Welkom thuis weer. En bezin(k).

Groet, Rom
  14. Paul:
    8 mei 2017
    Hoi mijn reactie is dus te laat.
    Welkom thuis en bedankt voor jullie prachtige foto's en verhalen.
  15. Marianne:
    10 mei 2017
    Hoi Marlies, Buurman Bert wil ook graag meelezen kun je hem contacten. [email protected]