Stukje Nederlands in Sr Lanka.

5 mei 2017 - Negombo, Sri Lanka

Stukje Nederlands in Sri Lanka.
Vanmorgen hebben we Galle bekeken. Een stukje geschiedenis van onze voorvaderen. Een mooi fort, wat lijkt op Naarden Vesting. Het is in 2004 tevens een redding is geweest voor de Tsunami. In het fort zijn opvallend veel juweliers te vinden en natuurlijk is er veel 'authentiek'  gemaakt voor de toeristen. We bekijken een 'dutch house' en zien inderdaad de hoge plafonds, kamers en suite en de mooie bovenlichten bij de deuren terug. We zien de vuurtoren omringt door palmbomen:)
Galle  is zeer in trek als fotoplek voor de bruidjes. Het doet ons meteen denken aan de bruiloft van Thijs en Sona. Het ene stel is nog mooier gekleed dan de andere.
We bezoeken de hervormde kerk en verbazen ons over de graven. Geweldig die oude Nederlandse spelling. Alles staat aan elkaar geschreven. Kijk maar naar de foto, interessant om te zien.
We dwalen nog wat door de stad. Iedereen is al druk bezig met de voorbereidingen  voor het volle maan feest van aankomende woensdag.
( kerst)Verlichting wordt overal aangebracht en we zien veel marktkraampje die lampions, witte kleding en maskers verkopen. Het is hier een belangrijke  feestdag.
Wanneer we aankomen bij het station blijkt er een staking te zijn en rijden er vandaag geen treinen. Eerst maar koffie en overdenken wat we nu doen. Naar Colombo fietsen is echt te ver en de weg heel druk.
Helaas kunnen we niet met de lokale bus ( met wat extra geld was dat wel gelukt, hoorden we later, maar dat wisten we niet)
Jan regelt een busje met een super vriendelijke chauffeur die ons afzet net  buiten de drukte van  Colombo. Hij spreekt goed Engels en rijdt prettig. Hij vertelt dat 85% van de bevolking diabeet is. Niet verwonderlijk met al dat suiker hier. Onze chauffeur vertelt ons dit, hij heeft veel lichamelijke klachten en last van zijn ogen, toch drinkt hij alleen al zes koppen thee per dag met drie scheppen suiker!
Colombo is een  megastad met 1,1 miljoen inwoners en een enorme haven. De plek waar hij ons afzet is al druk en auto's rijden als gekken laat staan hoe het is in Colombo zelf.
We rijden door een plaatsje en horen een fanfare. Wanneer we kijken vertelt de lerares dat het haar klas is. Ze hebben zondag een optreden. Ongelofelijk ze heeft 58 kinderen in haar klas! Ik moet er niet aan denken. De lerares draagt een prachtige sari die ik al heel lang op de foto wilde zetten. Veel vrouwen dragen deze kleding in Sri Lanka en wat staat dat mooi.
We rijden een behoorlijk stuk langs het strand als we een hotel ontdekken met zwembad. We zeggen iets te snel ja blijkt achteraf. De mensen zijn allervriendelijkst alleen de kamer iets minder dan we normaal hebben. We hebben airco en stroom alleen pas na vijf uur:) Echt schoon is het niet maar de eigenaar is wel heel erg vriendelijk,@ alleen zijn wij niet zo duidelijk. Dat blijkt wel wanneer we thee bestellen zonder suiker en thee krijgen met melk:) nasi rijst bestellen voor één persoon en een giga schaal vol krijgen waar wel drie personen van kunnen eten.
Morgen de laatste fietsdag. We willen kijken hoe de vissers  binnenkomen dus staan vroeg op.
Liefs van ons
Jan en Marlies

1. Hilde de Jong:
    5 mei 2017
    Wat een belevenis, Marlies!
  2. Carla:
    5 mei 2017
    Mooie momenten zo op het einde van de vakantie.
    Goede reis terug morgen of overmorgen ?Fijn jullie weer in Huizen te hebben
  3. Rom Guttinger:
    Beste Jan en Marlies,

Wast een prachtige kleding van zowel de vrouwen als de mannen.
    Zo veel moois zien wij in ons dorpje niet.
    Geniet van de laatste dag.
    En alvast een vlotte terugreis toegewenst.

Groet, Rom
  4. Froukje:
    5 mei 2017
    Hallo Jan en Marlies, mooi verslag, wat een drukte in die grote stad, maar waarom eten die mensen zoveel suiker? Ik begrijp dat jullie gauw terug komen, dus goede reis gewenst. Groeten van Froukje
  5. Anca van de lande-van Roomen:
    6 mei 2017
    Hoi marlies en Jan wat een mooi verhaal weer de foto's zijn prachtig erge mooie kleding geniet van de laatste dag goede reis terug bedankt voor jullie mooie verhalen liefs van ons xxx
  6. Maria:
    7 mei 2017
    Hoi Marlies en Jan,
    Wat een mooie en bijzondere reis weer. Ik heb genoten van de verhalen over jullie belevenissen. En de mooie foto's. Dank jullie wel voor het delen.

Maria