Weer een mooie dag.

19 april 2017 - Anuradhapura, Sri Lanka

Weer een mooie dag.
Vanmorgen gaat om 5.30 de wekker en binnen drie kwartier zitten we op de fiets. Heerlijk ik kan het nog, zonder te stoppen lekker kilometers wegrijden. De temperatuur is prima en we zien de zon opkomen. Een mooi gezicht om de zon van de andere kant te zien opkomen.
Het feesten is voor de Singalezen afgelopen en we zien de mensen vertrekken naar school of werk. Iedereen ziet er netjes gekleed uit. Kinderen gaan in uniformen naar school met de schoolbus. De gewone bus rijdt hard maar stopt vaak om de mensen overal op de weg op te pikken. Dit gaat razendsnel. Grappig, meestal stinkt een bus maar wanneer deze bus voorbij rijdt ruikt het naar wasmiddel. Wie je hier ook ziet arm of rijk iedereen ziet er schoon uit.
We fietsen vlot en al rond negenen arriveren we bij de plaats Anuradhapura. Juist.. een moeilijk uit te spreken naam zeg hem maar hardop.
Wanneer we op zoek zijn naar een guesthouse weet een oudere man er wel een. Hij fietst voor ons uit en brengt ons vlot naar een guesthouse. Wanneer we de kamer bekijken blijft hij rustig staan wachten. Voel je hem al aankomen:) Wanneer ik de tassen ga halen zie ik dat hij wat commissie krijgt. Mooi, heeft hij ook weer een goede dag!
We hebben besloten om niet alle tempels af te racen maar er twee goed te bekijken. Het is een groot gebied, zeer uitgestrekt wat ze de oude stad noemen. Lang voor onze jaartelling was hier al deze stad van Sri Lanka in volle bloei. Omdat op dit gebied een stek bevindt van de heilige boom ( van India),wat een grote waarde heeft voor de boeddhisten, mag er niet op het terrein gebouwd worden. De oude stad is een bedevaartsoord. Even verderop  hebben ze een nieuwe stad gebouwd waar de mensen wonen.
De tempels mag je niet met schoenen betreden, wel met sokken. Helaas sokken vergeten en dus heel snel lopen en je voeten verbranden:(
Bij de tweede tempel hebben we lotusbloemen en wierook geofferd. Als dank kregen we witte geluksdraadjes om onze pols gewikkeld. Overal zitten mensen op een groot 'plein' in het wit gekleed te bidden of zingen mantra's. Het heeft wel iets puur, iedereen ( op ons na dan) in het wit. De kleur wit heeft  hier ook een betekenis. Wit draag je als je naar de tempels gaat maar ook bij begrafenissen of bruiloften. Het terrein hangt vol met gekleurde vlaggetjes. Ook al deze kleuren hebben een betekenis.
Op het plein staat een boom waar mensen geld in stoppen om te offeren. En natuurlijk de vele boeddha's waarbij je geld of geschenken kan offeren.
Wanneer we teruggaan komen we prachtig geklede meisjes tegen. Ze spreken bijna geen woord Engels en blijken Tamils te zijn. We wisten niet dat die er zo kleurrijk uitzagen. Natuurlijk wisselen we foto's uit.
We fietsen toeristisch terug door wat kleine paadjes als er vlak voor Jan een slang wegschiet van 1.30m. Wauw geen idee wat voor slang het was. Doorfietsen maar weer:)
We rijden langs een ruïne van een tempel als we toch nieuwsgierig stoppen en het gaan bekijken. Een local spreekt Jan aan en er ontstaat een leuk gesprek. Of we zin hebben om langs te komen? Ja dat hebben we wel:)
Hij woont richting vliegveld dus hebben we afgesproken over ongeveer 2.5 week. Ze waren allebei leraren, ja dan moet het wel goed zijn hè:)
Lijkt mij echt leuk! We zien ook weinig toeristen op een dag misschien één of twee keer dus vallen wel op, zeker met de fietsen:)
Veel liefs van ons,
Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    19 april 2017
    Al lekker vroeg op pad goed plan mooie zonsopkomst wegschietenden slangen mede collega's tegen komen bakkie doen over 2 1/2 en de Tamils niet uit Schiedam maar uit Sri Lanka de familie is groot
    Groetjes eet smakelijk
  2. Piet en Tineke Hafkamp:
    19 april 2017
    Alweer een bijzonder dag met leuke ontmoetingen! Mooie foto's ook, Marlies.
  3. Paul:
    19 april 2017
    Het zijn weer leuke en gezellige verhalen. Al die lokale contacten geven telkens een bijzondere wending. Dat is genieten.
    Ben verder benieuwd naar de beelden vanuit de drone. En ook de locals zullen dat wel bijzonder vinden. Geniet lekker !!
  4. Froukje:
    19 april 2017
    Hallo Marlies en Jan, wat maken jullie weer een mooie reis en wat maak je allemaal mee. Heel leuk om jullie te volgen, veel plezier gewensten groeten van Froukje