We hebben de Bodensee bereikt!

24 juli 2015 - Wallerfangen, Duitsland

We hebben de Bodensee bereikt!
We hebben een heerlijke overnachting op de kampeerboederij.  Er zijn erg veel jonge kinderen en  vooral voor hen is het een eldorado. Er zijn allerlei jonge beesten en een leuke speeltuin met crossbaan. Alles bij elkaar een erg gemoedelijk sfeertje.
We fietsen naar de Bodensee wat hiervandaan niet meer ver is. Onderweg zien we veel hopplanten, je zou denken voor het bier, maar hier eten ze het ook als culinaire specialiteit. Als we bij het meer arriveren kun je de overkant helaas niet zien, eigenlijk wel logisch, want met zijn 539 km2 is hij op het meer van Genève na het grootste meer. Het meer is ontstaan in de ijstijd en doordat de gletsjers een trog uitsneden in de ondergrond is het zelfs 252 m diep op het diepste punt.
We genieten van de bootjes die dobberen over het water en nemen vandaag wat vaker een korte pauze.
Ik ben best trots op ons, we zijn toch al heel ver gekomen. Bij Bregenz gaan we richting Zwitserland en Oostenrijk. Grappig om ook Zwitserland even ( ~500 m:)  aan te doen. We vervolgen weer de Rijn die hier de grens vormt. En wanneer we een grote rivierbedding zien vol met stenen kunnen we het niet laten en duiken we het water even in ter verkoeling.  We rijden nu telkens rondom in de bergen en ze boezemen ons  best wel angst in. Wat zijn ze hoog!! Oef als we dat maar gaan redden. Helemaal in gedachte fiets ik als ik een bel hoor. Hee, ze hebben hier ook een ijscoman bedenk ik. Het blijkt Bertha te zijn die naast mij in een weiland aan het grazen is:)
Alle stops kosten tijd en het is bijna 18.30 als we de camping oprijden in Gisingen ( vlakbij Feldkirch)
Het staat er scheerlijn aan scheerlijn en de onweer dreigt als de de camping oprijden. Gelukkig hebben ze nog een plekje. We zetten de tent in recordtempo op en eten nog sneller en ja hoor de regen barst los. Jan heeft wat last van zijn rug en we duiken vroeg ons mandje in.
Internet is zowel in Duitsland als nu in Oostenrijk erg moeilijk. Het bereik is erg slecht, misschien vanwege de bergen? Ik heb geen idee maar lastig is het wel om mijn verhaal te posten.
Liefs van ons
Neuhaus- Gisingen 70 km

1. Carla:
    25 juli 2015
    Mooi he, ik ervaar het altijd als prachtig, telkens als we in Oostenrijk zijn of binnen rijden. De bergen zijn indrukwekkend en zeker als je ze op de fiets gaat verkennen . Lopend ook hoor !
    Mooie foto's ook, jullie hebben het goed zo te zien.
    Vandaag hier in Nederland een echte zomerstorm, dramatisch voor alle festivals en vakantiegangers en verkeer.
    Veel takken en bomen omver. Hopelijk blijft het bij jullie goed fietsweer en gaat alles naar wens door de bergen.
    Groetjes Carla xx
  2. Tineke Hafkamp:
    25 juli 2015
    Dat is een hele prestatie, Marlies. Zo ver al! Vorarlberg is een prachtig gebied, wij zijn er al vaak (o.a. met de wintersport) geweest. Succes verder en graag tot een volgend verhaal.
  3. Stephanie Hinfelaar:
    25 juli 2015
    Knap hoever jullie al zijn gekomen! Ik geniet van jullie verhalen iedere dag. Veel plezier nog!