Bergen en stilte.

30 april 2024 - Stoupa, Griekenland

Bergen en stilte.

Deze zondag voor het Griekse Pasen zitten in dit stadje de kerken in ieder geval niet vol. Net voor we het stadje binnenrijden is een kleine markt met beesten. Ook hier wil je geen kip, schaap of geitje zijn. De marktkoopman plukt af en toe een kip eruit om aan zijn klant te laten zien. De beesten zitten opgepropt bij elkaar maar gelukkig niet in de zon.

Er is ook een grote warenmarkt waar het wemelt van de mensen. Klopt ook wel want volgens het boekje is er de eerstvolgende 45 km geen winkel op de route.

Bij de bakker staat het ook vol met koekjes en grote versierde eieren voor de Pasen. Ook paasbrood met een rood ei erin. Hier wordt Pasen enorm grootst gevierd. Aankomende week is het hier een belangrijke week. Op witte donderdag, de dag dat Jezus het laatste avondmaal gebruikt komt het rode paasei in terug. Het symboliseert het bloed van Jezus. Het schijnt traditie te zijn dat die dag de eieren rood geverfd worden. Ook in de supermarkten worden veel  paas producten verkocht variërend van paasei tot veel paaskaarsen. Ik ben heel benieuwd wat wij er nog meer van zullen merken.

Vandaag fietsen we weer een mooie en afwisselende tocht. Overal waar je kijkt zijn bergen om ons heen. Het stikt van de bloemen in de berm en regelmatig zien we bijen. Niet verwonderlijk dat hier veel honing te koop is. Vandaag hebben we tijdens het klimmen veel last van grote torren. Ze zijn groot en super irritant. Zit je helemaal in je klim komt er zo’n beest die op je wil landen. Ik zit er net doorheen maar dat beest laat zien dat er toch nog heel veel energie in mij zit. Het lijkt wel dat programma van de commando’s. Ik maai om mij heen en trap weer verder omhoog.

We stoppen vandaag in een gehucht voor koffie. Iedereen zit er al aan het bier. Toch zien we dat niet vaak, meestal zitten de terrassen  vol met alleen mannen die koffie drinken. Cappuccino heeft hij niet maar wel nescafé. We vinden het prima. Ik verwacht oploskoffie maar we krijgen heerlijke ijskoffie. Ik moet even slikken tijdens de route, ging er helemaal vanuit dat het vandaag een korte route van 45 km was, helaas kwam ik er wat later achter dat er nog 15 bijkwamen.

We verwennen onszelf vandaag mega. We nemen een superluxe hotel vlakbij het strand met een zwembad. We zwemmen nog wat en eten weer een megabord vol. Ongelofelijk wat we hier eten. En daarna met een rotgang terug naar het hotel. Het bed ligt namelijk goddelijk😀o, wat geniet ik hiervan. We lezen wat en kijken tv voor jullie super saai maar na een dag inspanning heerlijk en op zo’n heerlijk matras echt geen straf.

Maandag 29 april

Na een supernacht slapen en een mega ontbijt stappen we op de fiets. Oei, ik heb accuut spijt van mijn vraatzucht. We moeten bijna meteen de berg op en het klimmen valt nu even niet mee😅 Vandaag delen we de etappe op in twee stukken. Zo is de etappe wat  beter te doen en komen we wat eerder aan. We zouden natuurlijk ook iets eerder kunnen vertrekken maar 😉dat is lastig voor ons. Toch zijn onze gedachtes vandaag  veel bij Jan zijn broer. Hij belde ons vanmorgen. Morgen wordt er een biopt genomen uit zijn bijnier. Wat is het naar als je ver weg bent en dan dit soort nieuws krijgt. Het is een spannende tijd voor hem. Je staart wat naar de telefoon en praat nog wat met elkaar. Daarna zijn we vandaag wat stiller  en fietsen allebei in gedachte de berg omhoog.

Het landschap verandert naarmate we meer naar het zuiden gaan. Dit gebied heet Mani. De bergen zijn rotsachtiger en minder begroeid.  Ook de stijl van de huizen  is anders. Hier veel meer vierkante huizen en wat uitbundiger van kleur. Veel huizen tegen de bergen hebben de vorm van een kasteeltje.

We rijden tussen enorme bergen en het strand in.  Onderweg zien we veel campers die ons passeren of langs de kust staan. Er zijn veel kleine strandjes zoals je op ansichtkaarten ziet. Ook wij eindigen bij een prachtige baai. Na even zoeken hebben we weer een toplocatie gevonden. Een klein huisje met zwembad en een zwaluwnest bij de voordeur. Zwaluwen zien we heel  veel in Griekenland.

We liggen de rest van de dag heerlijk op het ligbed voor ons huisje. De temperatuur is geweldig, ruim in de 20 graden. Morgen houden we een rustdag hier en gaan we op ons gemak het kleine plaatsje bekijken en de zee proberen.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Piet en Tineke Hafkamp:
    Dankjewel voor dit verhaal en de mooie foto’s. Sterkte voor Jan zijn broer 😘
  2. Carla:
    30 april 2024
    Helemaal top hoor na een inspannende dag heb je zo een hotel wel verdiend toch ?!
    En saai ? Bij jullie is toch niets saai 😂
    Lekker genieten van actie, saaiheid, overvloed en kleine dingetjes . Groetjes
  3. Henny:
    30 april 2024
    Mooie schrijfstijl Marlies! Je tent hoef je inderdaad niet mee te nemen. Mooie onderkomens. Morgen lekker een dagje vrij!
  4. Lidy:
    30 april 2024
    Hoe grappig dat Pasen in Grirkenland op een andere dag valt. Ik dacht eigenlijk dat het overal op dezelfde datum viel. Nou weer wat wijzer. Dank je wel Marlies.
  5. Judith:
    30 april 2024
    Voorjaar in Griekenland, lekker eten, super bed, markt en mensen; dat is top- vakantie! Alleen het klimmen moet je even wegdenken 😖
    Zo leuk dat wij mee kunnen reizen!
  6. Arlette:
    2 mei 2024
    Een verhaal om stil van te worden.
    Maar dit kan samen met genieten van een mooie fiets reis.

Veel plezier

Jouw reactie