Oeps😅

2 mei 2024 - Gythion, Griekenland

Oeps😅

Dinsdag 30 april

Allereerst dank jullie wel voor jullie reacties op het blog. Ik vergeet het elke keer te schrijven daarom nu maar bij de start. Super leuk dat jullie meelezen.

Vandaag een luie dag. We wandelen wat door het leuke stadje Stoupa, genieten van de mooie kasteelhuizen en steunen de lokale horeca. We trotseren de kou en zwemmen in de zee maar meer dan dat doen we niet echt. Het voelt lekker maar ook een beetje gek om niet te fietsen. Aan het eind van de dag wil Jan nog bij de zee filmen met de drone. Je mag in Griekenland overal vliegen.Toch als Jan druk bezig is komt er een auto aan met ik gok groenteverkoop en een geluidsspeaker op het dak. Jan schrikt en grote paniek is af te lezen en te horen🤬Hij denkt dat het de politie is die hem sommeert om de drone naar beneden te halen🤣

Woensdag 1 mei

We starten vandaag vroeg en drinken eerst koffie bij het strand. We raken niet uitgekeken op de kustlijn hier. We gaan allebei nog even naar de toilet en Jan vraagt of ik even op zijn spullen let en ja hier gaat het mis. We fietsen ongeveer 10 min verder wanneer ik stop om nog een foto te maken van de mooie kustlijn. Oei ,Jan grijpt hier mis bij het zoeken naar zijn mobiel. Snel de bepakking van de fiets  en  Jan  rijdt met een rotgang terug naar de plek waar we koffie dronken. Gelukkig lag hij daar. Inmiddels had ik dat ook al gezien op mijn mobiel maar de angst zat er toch wel even in.

Het is vandaag weer een schitterende tocht. Als we ergens stoppen zie ik een oudere dame haar waterflessen vullen. Wat is ze mooi. Ik zet mijn schroom opzij en vraag of ik haar op de foto mag zetten. Als ik haar de prachtige foto laat zien verschijnt er een trotse glimlach. Ik krijg een kushand van haar en we smilen allebei. Wat is ze mooi! We klimmen vandaag behoorlijk omhoog en halverwege stoppen we om een stukje te vliegen met de drone. Het water is ook hier weer blauw groen. Ik kijk naar de weg die we hebben afgelegd. Met een trots gevoel kijk ik naar beneden.

We stoppen in Areopoli voor de lunch in een plaats waar vroeger veel slaven werden verhandeld. We lezen dit in onze gids want zien er niks van terug. Hier ontmoeten we een Engelsman die ook op de fiets is. Hij heeft vandaag een rustdag en reist vanuit  Athene naar Italië. Hij bewondert onze fietsen en natuurlijk laat ik dat graag toe. Onze beste aankoop ooit, wat ben ik daar blij mee. Ook deze tocht laten ze tijdens het klimmen en dalen weer zien hoe safe ze op de weg liggen.

We lunchen op een bankje en dolen daarna nog even door het stadje. Een mooi authentiek stadje met veel kleine straatjes waar we lekkere koffie drinken. De kerk is al open en al mooi versierd voor het aankomend paasfeest. Wat een pracht en praal in de kerk. Daarna volgt een lange afdaling en steken we het land over naar de andere kant. Hier eindigen we hoe kan het ook anders weer bij een havenplaatsje Gythio. Als we door het drukke plaatsje lopen roepen de kerkklokken ons. Benieuwd wat we aantreffen lopen we de kerk in. Er zitten niet meer dan 6 mensen. Iedereen die binnenkomt kust een afbeelding met een Icoon en slaat heel wat kruisjes. De priester? staat met de rug naar ons toe bij het altaar en zegt af en toe wat afgewisseld door wat een vrouw voorleest. Af en toe horen we een bekend woord maar het is meer dat we even stil zijn.

Voor onze wandeling spreekt een man ons aan bij een eettentje om ons naar binnen te lokken. We willen eerst nog wandelen en beloven terug te komen. Als we dit doen is hij blij en ja hoor de eerste twee glazen sterke drank zijn van hem ( een soort Pernod) Jan boft  met twee glazen😉 Daarna eten we heel veel kleine gefrituurde visjes. Van onze Finse buren, een tafeltje verder, leren we dat je ze volledig kunt opeten, wij gingen ze eerst ontleden. We kletsen samen over Finland en de verschillende culturen. Ze waarschuwt ons voor de overnachting op 5 mei. Er is niet veel te krijgen. Als we terug zijn in het hotel wil ik toch maar vast boeken….en dan zie ik niks vrij😰

Morgenochtend nog maar eens kijken en vragen nu lekker slapen.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Audrey:
    2 mei 2024
    Lekker niks doen is heerlijk maar niet te lang, hop avonturen beleven zodat wij ook mee kunnen genieten. 😊
  2. Carla:
    2 mei 2024
    Heerlijk verhaal weer en mooie foto’s.
    Ik noem , wat jij een luie dag noemt , gewoon een vakantiedag 😂😉
    Fijne tocht verder en geniet van het mooie Griekenland
  3. Petty:
    2 mei 2024
    Gaaf verslag weer 🙏🏻😎 zo maakt Jan nog wat extra kilometers om zijn mobiel terug te halen, wie zijn hoofd niet gebruikt ……… 🤣😉
    Nog heel veel veilige kilometers en vooral veilig, we verheugen ons op je volgende verslag 😉😎😎👍💋
  4. Joshogenbirk:
    2 mei 2024
    Ik zal iedereen zaterdag bij de 100x100 de groeten doen in de sijs !
  5. Maria:
    2 mei 2024
    Heerlijk wat een mooie verhalen weer Marlies. En het doet herinneringen leven aan onze eerste vakantie naar precies die eilanden waar jullie nu zijn. Er lijkt niks veranderd.
  6. Inge:
    2 mei 2024
    Wat heerlijk om je verslagen te lezen! Goede reis verder👋🏼
  7. Suze:
    2 mei 2024
    Het is genieten om jullie verhalen te lezen. Veel plezier.
  8. Marja:
    2 mei 2024
    Mooie foto's van weer een belevenisvolle dag. Heerlijk om met jullie 'mee te mogen reizen'.
    Ik ben benieuwd naar het paasfeest.
    Succes met het zoeken naar een slaapplaats.
  9. Judith:
    2 mei 2024
    Heen en dan gelukkig met jouw mobiel ook weer, topper die Jan!
    Mooie herinneringen en verhalen maken jullie deze reis opnieuw:)
    Ik duim voor een slaapplek op 5 mei, gaat vast helpen 🤞🏻

Jouw reactie