Dolfijnen spotten.

14 augustus 2016 - Don Det, Laos

Dolfijnen spotten
Gisteren een dag van luieren gehad. Stukje wandelen, lui bij het zwembad gelegen en in de middag nog even op de fiets de twee eilanden verkend. Na zo'n 4 km ben je bij het einde van het eiland. Er is een klein 'strandje' maar alles, ook de weg er naartoe, is erg primitief.
Zo komen we bij de brug wat twee eilanden verbindt waarbij in de gidsen staat dat je gewoon moet doorfietsen. Zo niet moet je willekeurig tol betalen. We doen het eerste wel:) Het heeft wel wat.
Vandaag staat er een actieve dag op het programma. We gaan kajakken op de Mekong, watervallen bekijken en dolfijnen spotten.
We zijn duidelijk de oudste van de groep, maar op de terugweg zien we dat de jongeren bekaf zijn.  De stroming van de Mekong is behoorlijk sterk en het water is roodbruin van kleur. Het nodigt niet echt uit voor een zwempartij. We hebben gehoord dat het het afvoerputje is dus ik voel mij niet echt aangetrokken voor een zwempartij. Jan denkt daar anders over en neemt rustig een duik.
Bij de stop lopen we over een brug gemaakt van planken. Er mogen er maar twee mensen tegelijkertijd gaan. Je moet geen hoogtevrees hebben want tussen de  planken door zie je het water tekeer gaan en de brug wiebelt behoorlijk.
Weer terug in de kajak gaan we een stuk tegen de stroom in, dat is pittig paddelen. En ja hoor daar zien we de Irrawaddy dolfijnen:) Zelf dacht ik dat we ze nooit zouden zien, dat het meer een verkooppraatje was, maar niets is minder waar. De dolfijnen springen niet zo uit het water zoals wij Flipper kennen maar je ziet ze duidelijk duikelen. We spotten er veel, vaak zwemmen ze met zijn tweeën of drieën bij elkaar. Daarna volgt de lunch op het vasteland...  Cambodja. Het is leuk om er te zijn ook al is het maar voor even:) De mensen die we tegenkomen kijken verbaasd op wanneer ik ze begroet in het Cambodjaans.
Ongelofelijk wat een trip krijgen we en dat voor zo weinig geld. Na de lunch kajakken we namelijk weer terug naar Laos waar een busje ons staat op te wachten. Natuurlijk staan de verkoopkraampjes al klaar met drinken en lekkernijen. Een Laotiaan heeft  in zijn mandje zijn maaltijd al klaar liggen, een grote Leguaan?
In de busjes gaan niet alleen de kajakken maar ook wij:) Een beetje proppen dus. We rijden naar de breedste waterval van de wereld. Het ligt in een prachtig aangelegd park en er is een stoepa waar een boom in ligt. Dit is volgens de gids een zeer heilige boom en ze vereren hem net als Boeddha. De boom heeft jaren op de waterval gestaan maar is helaas omgegaan en met een hele reddingsactie uiteindelijk in de stoepa gezet. De waterval is echt mooi en levert prachtige plaatjes op. Net wanneer we wegrijden zijn we getuigen van een begrafenisstoet. Voorop in de processie lopen diverse monniken daarachter mensen in het wit gekleed en daarachter mensen die de 'kist' dragen op een kar. De kist ziet er anders uit dan bij ons. Geen idee hoe het verder gaat omdat we helaas verder rijden. Bij begraafplaatsen die we eerder bezocht hebben zie je echt een bak met beenderen van de overleden zitten in de 'kist'. Soms staan deze gedenkplekken tussen de rijstvelden maar meestal bij een tempel waar soms ook de monniken ook wonen. Wat een totale andere cultuur is het Boeddhisme.
Even later regent het zo hard dat de chauffeur moet stoppen omdat hij niets meer kan zien. We zitten onder een afdak maar zijn totaal doorweekt doordat er gaten in het dak zitten en de zijkanten van de bus open zijn:) Jan die half achterop staat besluit ook maar in de auto te gaan zitten maar stoot zijn hoofd. In combinatie met de regen ziet Jan er na een paar seconde uit als in een griezelfilm, het bloed druipt over zijn gezicht. We schrikken geen van beiden, het zal wel meevallen. De anderen in de auto kijken eerst wat benauwd maar waarschijnlijk doordat we zo rustig zijn, kijken ze nog regelmatig maar berusten ze zich er ook maar in. De weg is inmiddels veranderd in een modderbad met zoveel gaten dat we er stapvoets doorheen rijden. De groep ligt half te slapen in de auto als we weer bij de oever aankomen waar we het laatste stukje moeten kajakken.  De oudjes zijn nog fit en pakken het goud, we komen als eerste bij  de overkant aan:)
Morgenmiddag verlaten we het heerlijke plekje weer en slapen nog een keer op het grote eiland voor we weer langzaam terug gaan. Liefs van ons Jan en Marlies

1. Marjan:
    14 augustus 2016
    Prachtige reis zo! En Janneman doet zo hier en daar nog wat antistoffen op. Gatver die rivier! Dolfijnen weer geweldig. Dat wordt een dia-avondje.
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    14 augustus 2016
    Welwelwel jullie houden het wel spannend het hele eiland verkennen een loopbrug met te weinig planken en namaak flippers maar een heerlijke maaltijd .....leguaan toch doen de oudjes het goed karakter heet dat en dat hebben jullie alle respect wat een mooi en lang verhaal weer leuke fotos morgen gezond weer op het is gezellig met tessa heel veel liefs van ons xxx
  3. Mieke Pieket Weeserik:
    14 augustus 2016
    Wat een indrukken weer !!! Dat wordt afkicken hier in Huizen.....
  4. Rom Guttinger:
    Beste Jan en Marlies,

Dit was nog eens een spannend verhaal over een (in)spannende dag. Chapeau voor deze sportievelingen. Goud verdiend!
    Goede (terug?)reis verder.

Groet, Rom
  5. Froukje:
    15 augustus 2016
    Hallo Oudjes, wat een mooie en spannende dag ,leuk om te lezen over de dolfijnen, de waterval,het vieze water waar jan in ging zwemmen en de leguaan als maaltijd en het kajakken en de modderstromen.goed dat jullie meer kunnen dan de jonge garde .Goeie dagen verder en de groeten van froukje