Gaan of niet gaan?

19 oktober 2017 - Porto, Portugal

Gaan of niet gaan?
Vandaag is het dan zover, ik vertrek voor mijn eerste solo camino. Ruim voor de wekker om 5 uur afgaat ben ik al wakker. Echt veel heb ik niet geslapen, daarvoor ben ik te zenuwachtig. Jan brengt mij naar Schiphol en dan ga ik met kloppend  hart alleen verder. Gek om hier alleen te lopen.
Het lijkt mij fantastisch om nog even de schilderijen van het Rijksmuseum op Schiphol te bekijken, maar dat ga ik volgens de bewaking niet halen. Ik moet dan weer door de douane..Deze waren al zo streng. Ik zie er schijnbaar zo gevaarlijk uit dat ik totaal gefouilleerd werd:(
KLM vliegt trouwens wel comfortabel; ruime plekken en een lekker broodje omelet als ontbijt en drinken wat je wilt. Ik verbaas mij alleen over mijn buurman een stoel voor mij. Rode wijn om 9.00 in de ochtend:( Waar laat hij die flesjes (2x)
Ik probeer nog wat te slapen maar dat lukt niet echt mede daardoor arriveer ik een beetje gammel in Porto. Met de metro reis ik naar de stad. Onderweg zie ik al mooie doorkijkjes. Porto is alles behalve vlak. Het is een wirwar van straatjes en ik ben binnen no time kwijt waar ik op de kaart loop. Ik zoek een boekhandel want ik  wil daar graag de trap bekijken. Door inspiratie van deze trap is de trap van Harry Potter ontworpen maar ik kom er niet. Elke keer weer loop ik fout.
Mijn tweede obstakel neem ik vlekkeloos; betalen bij een restaurant. Meestal schuif ik dat af maar in je eentje is dat wat lastig:)
Ik zie veel toeristen, helemaal bij de kathedraal. Wat een prachtige kerk en uitzichtpunt over de stad. Ik krijg er mijn eerste stempel. Dit is het startpunt van mijn reis.
Ik dwaal nog wat door de stad en maak een behoorlijke klim naar mijn slaapplek. Van buiten ziet het er niet zo bijzonder uit maar het is hier geweldig. Wat een bof op dag één. Warm onthaal, kleine slaapzalen, mega tv en een lekkere keuken.  In mijn eentje uit eten is voor mij vandaag te laat. Ik kook lekker zelf en gok dat ik er vroeg in lig. In dit hostel kom ik Hans tegen. Hij is filosoof en bevriend met de eigenaar en doet hier klusjes voor logies. Moet meteen aan het broodfonds denken Jan 😉Hij adviseert de alternatieve route langs de kust. Morgen begint mijn route dus weer met naar beneden lopen in Porto zelf en dan loop ik  langs de kust omhoog tot ? Ik gok net boven Lavra.
En de zenuwen...die zijn gelukkig weg.
Liefs Marlies

1. Suze:
    Veel (wandel)plezier Marlies!
  2. Anneke:
    19 oktober 2017
    Het avontuur kan beginnen! Heel veel plezier!
  3. Susanne Mulder:
    19 oktober 2017
    Heel veel plezier en pas goed op jezelf. Xx
  4. Anca van de lande-van Roomen:
    19 oktober 2017
    Hoi Marlies dit is toch ff wat anders in je uppie maar we zijn met zn allen bij je (in gedachte)succes 👩‍🌾
  5. Gert en Ankie Slokker:
    Een mooi begin
    Gr Ankie en Gert
  6. Carla:
    19 oktober 2017
    Daar is ze dan, in Portugal .
    Geniet, wees voorzichtig en maak mooie herinneringen.
    Wandel ze morgen , eerste dag .
    Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren, vast fantastisch !!
  7. Gerda:
    19 oktober 2017
    Succes, Marlies. Geniet van alles, maar dat zal vast wel lukken nu de meeste zenuwen weg zijn 👍🏻😃💋💋
  8. Roelie:
    19 oktober 2017
    De start is goed Marlies, je kunt het, stoer hoor in je eentje. Dit wordt vast een geweldige ervaring.
  9. Bob Salomon:
    19 oktober 2017
    Wau wat een avontuur, maar ontzettend leuk en spannend dat je dit doet. Laat je stem horen in Portugal! Heel veel loopplezier en kijkplezier. Groet Bob
  10. Mieke Sturkenboom:
    19 oktober 2017
    Succes en geniet van de mooie dingen om je heen.
  11. Stephanie:
    19 oktober 2017
    Maak er wat moois van Marlies! Ik hoop weer op bijzondere verhalen😊
  12. Ton:
    20 oktober 2017
    Jeetje ik wist helemaal niet dat je dit van plan was Marlies. Wat een onderneming😅. Heel veel plezier en geniet van je reis👍😉
  13. Rom Guttinger:
    Marlies,
    Wat een onderneming.
    Heel veel plezier met deze tocht in je uppie.

Groet, Rom
  14. Jeannette:
    20 oktober 2017
    Spannend, hoeveel km wordt het vandaag? Veel plezier!
  15. Catja:
    20 oktober 2017
    Geniet ervan Marlies, stoer dat je alleen gaat! Groet, Catja.
  16. Marijke Roos:
    20 oktober 2017
    Geniet Marlies, en dan geniet ik weer van je blog.
  17. Paul:
    20 oktober 2017
    Geniet van je solotrippie .We zijn zuinig op je dus kijk een beetje uit.We kijken uit naar je volgende blog. Groet, Paul en Ineke
  18. Marjan:
    20 oktober 2017
    Veel wandelplezier stoere Marlies!