Lopen met liefde.

24 oktober 2017 - Ponte De Lima, Portugal

Lopen met liefde.
Wat was het gisteravond een gezellige maaltijd. Ongelofelijk onze gastvrouw heeft elke dag zeker 10 gasten voor wie ze kookt. Het smaakt heerlijk, groente uit eigen tuin, kip en vlees, wat wil je nog meer. Net voor we eten vraagt ze even onze aandacht. Ze legt uit dat je op twee manieren de caminio kunt lopen. Gewoon met jezelf of ook denken aan alle anderen. Lopen en je gedachten laten uitgaan naar allen die het zo moeilijk hebben, mensen met kanker die ook hier lopen. Ze gelooft dat wanneer we met liefde aan ze denken dat kracht geeft. De intentie van haar speech raakt mij diep.
Ik hoor veel mensen op de camino antwoordt geven op mijn vraag waarom ze dit lopen dat ze graag wat tijd voor zichzelf willen. Ze hebben het gevoel geleefd te worden. Ze willen weg van de drukte van alledag. Anderen  worstelen met een dilemma waar ze graag in alle rust over na willen denken. Hoe belangrijk is het de ander niet te vergeten in het bezig zijn met jezelf.
Ook ik denk deze dagen meer aan mijzelf, Jan en de jongens moeten zichzelf redden.Egoïstisch voelt het niet voor mij en toch .. ik ga en gun het wel mij alleen.
Ik luister graag naar de beweegredenen waarom andere mensen lopen maar ik heb nog nooit mensen gehoord die de camino lopen als het laatste wat ze willen doen. Het is wel een mooie gedachte.
Camino is voor mij genieten van de kleine dingen van de dag. Vandaag hebben we geen grote afstand. Het is of 15 of 37 km en daarbij een pittige klim. We hebben voor het eerste gekozen en komen bij een prachtige oude plaats Porto de Lima uit. Het heerlijke weer,  uitzicht op de brug en een overheerlijke salade maken mijn dag compleet. Ik geniet enorm van elke dag ondanks mijn blaren. Ik heb er al diverse door mogen prikken maar ooit zei iemand:”pijn is fijn” en als je dat vaak in jezelf  zegt is het een mooi ritme om op te lopen:)
Toch zie ik wat liefde voor elkaar doet. Ik zie dat door telkens je verdriet te vertellen de scherpe randjes eraf gaan. De prachtige iets oudere maar krachtige Duitse dame zie ik opbloeien doordat ze haar verhaal kan delen, samen kan eten en toch ook alleen kan zijn tijdens het wandelen. Dè kracht van de camino.
De liefde van de camino ontvingen we vanmorgen van een Portugees. Al wandelend dacht hij nog even wat mee te snoepen. We kregen een hand en een vette zoen op onze wang. Gelukkig hebben we de liefde ontvangen en gegeven. Toch onze goede daad vandaag gedaan:)
Liefs Marlies

1. Suze:
    24 oktober 2017
    Wat een ontroerend mooi verhaal Marlies! En zo te zien heb je heerlijk wandelweer. Sterkte met de blaren en nog veel plezier.
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    24 oktober 2017
    Tjonge jonge Marlies wat een heftige gedachten en dan moet ook nog lopen dat geeft toch stof tot nadenken over het leven wow ......
  3. Lisanne & co:
    24 oktober 2017
    Tranen in mn ogen! Prachtig beschreven en beleefd. Knuffel!
  4. Paul:
    24 oktober 2017
    Wat een heftig verhaal schrijf je vandaag,Marlies.
    Ik heb het wel 3 keer gelezen en word ook wel een beetje jaloers op je dat je tijdens je loopavontuur ook zulke gedachten kunt hebben en delen. Dank je wel..
  5. Roelie Loois:
    24 oktober 2017
    Je komt helmaal tot je recht Marlies tijdens deze wandeltocht. Jouw doel is het wandelen op zich in het ritme van de tijd. Fijn dat je dit zo mee kunt maken en dat je zelfs de pijn van je blaren kunt verdragen super!
  6. Tineke Smeele:
    Heel mooi verwoord!
    Wat een wandeling in een prachtige omgeving wel niet met je kan doen!
  7. Mirjam:
    25 oktober 2017
    He Marlies,
    Klinkt als een leerzame, rustgevende, groeiende, energierijke en krachtgevende tocht.
    Heerlijk voor je.
    Mirjam
  8. Bob Salomon:
    25 oktober 2017
    Tja liefde doet veel al niet alles. mooi dat je hier van geniet. Vooral delen maakt sterk, mooie ervaring het lopen en in gedachten diegene die van jou houden en om wie jij geeft. Dit maakt je nog rijker!