Zweten!

7 maart 2022 - Bang Sao Thong, Thailand

Zweten!

We rijden best vroeg weg uit het hotel, maar zelfs dan voel je de warmte al als een deken over je heen komen. Binnen 5 minuten gutsen de druppels al over mijn gezicht en niet veel later zijn we doorweekt. Jan probeert ons Bangkok uit te loodsen maar zo min mogelijk over de autosnelweg. Zo rijden we door smalle straten maar soms lijkt het wel of ik door het gangetje achter ons huis fiets. Altijd komt het weer uit op een andere weg. We stoppen vandaag sneller dan normaal voor koffie of bij een winkel om de watervoorraad (weer) aan te vullen. We krijgen heel wat duimpjes maar vragen ons af of we de goede beslissing hebben gemaakt. Wanneer ik kijk op de weerapp zie ik dat de gevoelstemperatuur 38 graden  is met een luchtvochtigheid van 69%. Het laatste loopt op tot 79%, echt een sauna dus.

We zijn moe van de warmte en zoeken vandaag vroeg een hotel op. Helaas is het zwembad gesloten vanwege covid maar lang douchen is heerlijk. Daarna vallen we in slaap onder de airco en voelen ons weer een ander mens wanneer we wakker worden. Doordat deze extreme warmte komt weer de twijfel, toch maar naar Spanje, uit deze enorme hitte? We zijn zo gesloopt dat we kijken naar de tickets en bijna boeken.  Het is dat het boeken niet goed lukte😉

Als we later wat gaan eten wil ik alweer blijven. Waarom? Door de super vriendelijke mensen hier. We zien een kraampje en de man maakt iets van pannenkoekbeslag. Met de vertaalapp proberen we het te ontcijferen maar krijgen wat woorden wat lijkt op kruiden te zien. En dus bestellen we er maar twee, we zien wel.  Het smaakt lekker, een soort pannenkoek met een worstje erin. Jan gaat even drinken halen en ik wil net  nog zo’n pannenkoekje gaan bestellen als de meneer ineens voor mij staat met twee pannenkoekjes met love erop. Zomaar voor ons, hij gaat naar huis❤️

Zondag 6 maart

Na een goede nachtrust kunnen we er weer tegenaan. Vandaag belooft het weer een warme dag te worden maar we rijden naar de zee dus hopelijk ook een windje.
We fietsen veel paadjes over lange smalle houten steigers met aan de kant vissers woningen. Langgerekte ‘dorpjes’ passeren we zo. Tegenliggende scooters tegenkomen betekent echt even stoppen zo smal is het.

Als we  later door  een kruip en sluip route rijden horen we muziek. Zou er weer een bruiloft aan de gang zijn? Bij de tempel zien we een hoop mensen staan. We treffen het en zijn net op tijd. Het blijkt geen bruiloft te zijn maar een feest omdat een jongen monnik wordt. We zien dat hij op de nek van een ander omhoog wordt gedragen naar de tempel. Kinderen en  volwassenen lopen daarvoor met verschillende offers. Dit alles onder luide muziek van een band. Daarna zie ik iemand een paraplu uitklappen en omgekeerd omhoog houden en anderen houden meegebrachte grote plastic schalen omhoog. Zowel volwassenen als kinderen zien we verwachtingsvol omhoog kijken. Daar verschijnen ineens een aantal mensen die ‘bloemetjes’ naar  beneden gooien. Op dit strooien volgt één grote chaos waar zowel volwassenen als kinderen de grond afstruinen. Een jong Thais meisje komt niet veel later bij mij staan en geeft mij een ‘lotusbloem’ en uitleg over wat er gebeurt. Ik zie iedereen de bloemen uitpakken en dan blijkt dat er geld in zit. In de lotusbloemen 10 baht en in de andere kleinere bedragen. Van twee kanten krijgen we lotusbloemen aangeboden❤️

Zondag 6 maart

Ook vandaag is het weer goed warm al staat er gelukkig een beetje wind. Accommodaties zijn in dit stuk dun bezaaid en dus is de keuze snel gemaakt, we rijden 60 km en niet ruim 100. We eindigen vandaag in een hotel met zwembad wat zeer welkom is. De route geeft een verschil van 20 km aan met de voetgangersroute t.o.v.  de rest van het verkeer. Dat moet wel een heel speciaal weggetje zijn denken we.  Dat is het zeker!! We ontkomen er niet aan om de voetgangers oversteek te nemen tussen ons in zit de snelweg. Tassen eraf, 35 treden fietsen omhoog tillen, daarna de tassen en aan de andere kant weer alles 35 treden naar beneden. Ach ja, zo is het nooit saai.

Velen van jullie vragen naar ons plan. Door een leuke tip weten we het nu ( Peter bedankt!) De bedoeling is de kust af te rijden en net voordat je bij de grens van Cambodja bent naar een soort bounty eiland te gaan, Ko Chang. Een ideaal eiland voor huwelijksreizen staat er op internet en   om te snorkelen en lekker te genieten van de zee. Klinkt ons als muziek in de oren. We rijden er alleen toeristisch naartoe dus het duurt  nog wel even eer we er zijn.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Petty:
    7 maart 2022
    Thanx weer voor t mooie verslag 🙏🏻 Jullie komen hier vast nog eens terug, jullie hebben vast nog niet alles gezien in Bangkok 😉 nu snel de rust opzoeken, en met een grote boog om Pattaya heen, “verkeerde sex industrie” en dan op weg naar het heerlijke Koh Chang 😍😍 zou daar zeker een maand blijven 🙏🏻🎉🎶🍷genieten 😎💋💋💋
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    7 maart 2022
    Jeetje wat een mooi verhaal en prachtige foto's erg he die oorlog hier ook erg mooi weer maar wel koud fijne dag liefs van ANCA xXx love you Mis je
  3. Joshogenbirk:
    7 maart 2022
    Bedankt voor jullie mooie tocht/ verhalen, vanavond nog een keer in de meent plonzen en daarna naar Gran Canaria 🙏blijf save