Mérida

5 april 2022 - Mérida, Spanje

Mérida

Vandaag staat er een flinke afstand op het parcours. De route lijkt ons prima te doen. Als we buitenkomen zien we dat we één component vergeten zijn, de wind. Er staat vandaag echt een straffe wind die we grotendeels zij maar ook volop tegen hebben. Je voelt dat de wielen bijna worden weggeblazen. Het is pittig maar “that’s the camino” roepen we gewoon. Tenslotte is deze tocht van oorsprong een boetedoening. We kunnen straks weer heel wat jaren extra leven😉

Om het dorpje uit te komen is het een behoorlijke klim maar de afdaling mag er zijn (14%) We zitten volledig ingepakt op de fiets en ik ben super blij met onze regenjacks, ideaal ook voor de wind. Goed voor ons om langzaam aan te wennen aan het Hollandse weer, want jullie hadden sneeuw. Hier gevoelstemperatuur nul graden. Toch met de zon heerlijk fietsweer. Als we stoppen in een plaatsje voor koffie zeg ik tegen Jan: Misschien nog even doorrijden?” Ik vond het tentje niet zo bijzonder maar hij dacht doorrijden naar de volgende plaats… Kortom 17 km verder was er koffie😉

Dit gebied moet bekend staan om zijn wijn want vandaag zie ik, waar ik ook kijk, wijngaarden soms gecombineerd met olijfbomen. Opvallend is hoeveel gieren we zien vliegen. Ze glijden door de blauwe lucht op de thermiek. Zelfs vanuit de grond zie je de scherpe poten en snavel. Geen idee welk soort het precies is maar het is mooi om te zien. Helaas zijn we nog niet getuige geweest van een duikvlucht maar misschien komt dat ook nog een keer.

Het laatste stuk is pal wind tegen de berg op, maar doordat we ons hier zo op hadden voorbereidt valt het best mee. En zo rijden we Mérida binnen, een prachtige Romeinse plaats waar ook invloeden van de moren is terug te vinden. Een enorme loopbrug geeft toegang naar de stad.  De zon schijnt en op een enorm plein ploffen we neer voor een welverdiend drankje.

We boeken een lekker schoon appartement midden in de stad waar we twee nachten verblijven. Zo kunnen we de stad rustig ontdekken er is zoveel te zien.

Maandag 4 april

We genieten na zoveel dagen uit eten altijd enorm van ‘thuis’ ontbijten en dineren. Dus dat doen we vandaag op ons gemakje. Daarna gaan we de stad bekijken. Indrukwekkend om te zien wat er nog bewaard is van de Romeinse tijd. Grappig om te lezen dat sommige gebouwen door bijvoorbeeld de Moren gewoon hergebruikt en aangebouwd zijn vermengt met eigen stijl.

Naarmate de dag vordert wordt het kouder. Het is vandaag bewolkt met een koude wind en de vooruitzichten voor morgen zijn slecht. Een Hollandse dag met regen en zeer lage temperaturen. Daarna komt de zon terug. Dus we blijven nog een dagje langer😊 We zitten hier lekker en droog en kunnen dan morgen mooi op Jan zijn verjaardag een gebakje eten in de stad en de rest bekijken.

Liefs van ons Jan en Marlies

1. BERT van der roest:
    Gefeliciteerd met zijn verjaardag En prettige dag toegewenst groetjes Bert 👍
    En bedankt voor je verhaal
  2. Petty:
    5 april 2022
    Schitterend verhaal en cq mooi foto’s, vooral die van 14% 🎉🚴🏼‍♂️💪🏼 Mis alleen de blauwe luchten 🤣 hadden jullie maar in Azië moeten blijven 😉 hier ook prut weer, maar “na regen komt…….” Dus rustig aan, en alvast gefeliciteerd met Jan zijn verjaardag 🎉🍰🎁🍷👍😎💋💋💋
  3. Judith:
    mooie foto's weer
    en die eeuwige wind, daar worden wij fietsers nooit! vrolijk van
    gelukkig gaat de route door mooi landschap en dat maakt veel goed én in ieder geval de lekkere afdaling
  4. Mirjam:
    6 april 2022
    Wat heerlijk om je verjaardag in spanje te vieren. Van harte vast.
    Neem maar een dagje "vrij".
    Geniet nog.
  5. Ton:
    6 april 2022
    Ook nog even via dit medium van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jan! 🥳
    Prachtige foto’s wederom. 😃👍
  6. Ton en Marianne Tieman:
    6 april 2022
    Prachtige foto's weer. Enne ... gieren maken geen duikvlucht om een prooi te vangen. Het zijn aas eters. Wat een machtig gezicht hè hoe ze zweven op de wind.
  7. Roelie:
    6 april 2022
    Alvast Gefeliciteerd met Jan z’n verjaardag en dank voor je mooie verslagen en foto’s.