Rustdag

27 april 2017 - Naula, Sri Lanka

Rustdag
Het is hier zo mooi en zo lekker eten dat we besluiten om nog een nachtje te blijven.
Hebben we ook mooi de tijd om in Dambulla de tempel te bekijken en Jan zijn mobiel te laten maken. We gokken dat de mobiel het niet meer doet doordat hij elke dag in de hitte op het stuur zijn navigatiewerk doet. We zullen iets anders moeten laten vallen maar dit eiland heeft zoveel te bieden dat we toch niet alles kunnen zien.
We kunnen met de eigenaar en zijn tuk tuk driver meerijden naar de stad. Voor de tempel worden we afgezet en weer opgepikt, voortreffelijke service. Ook onze was wordt gratis gedaan, heerlijk alles weer schoon
We zwemmen wat in de bron en na de lunch leren we de kinderen van de eigenaar Master mind. Ze vinden het helemaal geweldig!
Vanavond zijn we uitgenodigd om mee te gaan naar een verjaardagsfeest van een jongen die 15 wordt hier in de buurt. Ik heb het idee dat we overal welkom zijn:)
We zijn nu op het feest. De jarige kreeg t shirts als cadeau en was heel erg blij.
De taart kwam binnen kaarsjes aan een slow motion uitvoering van happy birtday en daarna voert de jarige een stukje taart aan iedereen.
Nu is Jan volgens mij aan de alcohol, geen idee, de mannen zitten nu boven en wij beneden. Het huis is wat hoger dan bij ons maar erg mooi ingericht.
De master mind hadden de kinderen ook meegenomen en wordt hier druk gespeeld
Natuurlijk heeft dit land ook schaduwkanten bijvoorbeeld het verkeer. Er gebeuren dagelijks veel ongelukken vooral de lokale bus neemt enorme risico's zoals inhalen in de bocht. Eigenlijk verwacht de chauffeur van iedereen voorrang. Gisteren stopte er iemand voor een overstekende  voetganger op een zebra. De auto die erachter kwam knalde bovenop de auto die gestopt was. Tja wie stopt er ook voor een voetganger!
Ook qua scholing is er wel verschil of je veel of weinig geld te besteden hebt. Iedereen krijgt onderwijs maar je koopt extra lessen bij die je betere scholing geven en uiteraard hierdoor een betere toekomst. Engelse les is een voorbeeld van extra les.
Mocht je ook willen komen naar dit land. Deze vriendelijke familie verzorgen ook tours door het land van diverse dagen. Echt we kunnen dit enorm aanbevelen. Mocht je info willen geef maar een mailtje, of mail zelf naar [email protected]
Liefs Jan en Marlies

1. Rom Guttinger:
    27 april 2017
    Beste Jan en Marlies,

Heerlijk toch om in zo'n land vakantie te houden en te vieren, ondanks de schaduwzijden die het land heeft. Mastermind, toen wij in onze jonge jaren op een Grieks eiland waren hadden we dat ook bij ons en speelden we met Griekse pubermeiden. Geweldig vonden ze het (het was dus bekend) en bij ins vertrek hebben we het bij hen achter gelaten. Hadden we dat maar niet gedaan, dan was de Griekse crisis dertig jaar later ook niet op op komen zetten.
    Ik hoop dat jullie nog mooie e spannende avonturen meemaken. Het lijkt me best ook een spannend land.

Groet, Rom
  2. Thea Smeele:
    28 april 2017
    Dag Marlies en Jan,
    Wat heerlijk dat jullie bij de gewone mensen in huis komen dan kom je van het land veel meer te weten en vooral de gewoontes. Daar geniet ik nog steeds van toen ik in Nicaragua was met Theo. Heb nog steeds contact met ze en zie hun kinderen groeien. had van de week een epistel klaar maar ik moest iets opzoeken en even later alles weg kon het niet meer vinden. 15 jaar is in Nicaragua ook een speciale verjaardag leuk dat jullie die mee maakte.Liefs Tante Thea.
  3. Froukje:
    28 april 2017
    Hallo Jan en Marlies, bedankt voor je mooie reisverhalen, Prachtig dat met de olifanten en wat een vriendelijke mensen allemaal en de rustdag was ook nog gezellig.
    Nog mooie dagen gewenst, groeten van Froukje.