Hoe goed kan je dag beginnen?

15 april 2017 - Negombo, Sri Lanka

Hoe goed kan je dag beginnen?
We slapen in een prachtig questhouse wat van alle gemakken voorzien is inclusief een heerlijk zacht bed. Lekker uitgerust ontbijten we aan de waterkant. We zitten nog maar net of ja hoor daar komt hij aangevlogen. De blauwe kleur is zo helder dat ik moet blijven kijken. Even later zien we er zelfs twee, klaar om te vissen. Met de camera lijkt het of de ijsvogel bijna naast mij zit. Wat een begin van de dag:)
Daarna is het even werken, de fietsen uitpakken:)Gelukkig hebben ze de reis goed doorstaan. Hoogste tijd dus voor het zwembad en proberen te wennen aan de hoge luchtvochtigheid. Er staat een stevig windje voor nu prima hopelijk morgen niet tegen.
Ook de drone wordt aan inspectie onderworpen. Het gaat echt net goed. Hij was bijna onthoofd door de ventilator. Was wel een mooi verhaal geweest:)
Tijdens onze verkenningstocht zien we mensen in allerlei kledij lopen. Het is hier echt een mix van culturen.In Negombo, wat het Rome van Sri Lanka, schijnt te zijn zien we de restanten van de stille tocht van de goede vrijdag. Buiten zijn grote beelden van de kruistocht die weer lijden naar een grot. We stappen zonder na te denken de kerk in. Hier zijn ze druk in de weer met camera's opbouwen, vanavond is de paasviering. Zoals overal worden we ook hier aangesproken door een local.
Even later stapt meneer pastoor woedend op de local af. Deze krijgt de wind van voren dat hij met ons praat en dan wordt Jan door de pastoor de kerk uitgejaagd. De reden, we zijn totaal vergeten dat hij een mouwloos hemd droeg. Oei, schuldbewust doet Jan snel een t shirt over zijn hemd aan, maar zelfs daarna wordt ons geen blik waardig meer gegund.
De wegen zijn goed te rijden al is links blijven rijden wel even wennen voor mij. Als ik een splitsing nader heeft het verkeer van links voorrang daar  moet ik echt bij nadenken maar zal wel wennen. We fietsen langs de haven en genieten van alle gekleurde vissersboten. Op de terugweg zien we een grote mensenmassa richting het strand gaan, hoogste tijd om even te verkennen. In tegenstelling tot internet blijkt het vandaag boeddhistisch nieuwjaar te zijn. Mooi om te zien dat de gehele bevolking dit feest samen viert aan het strand. Mensen gekleed met burka's, nikabs, Hindoestaans kleding samen vieren ze feest. Zowel volwassen als gaan met kleding aan zwemmen, voetballen, vliegeren en eten of genieten van een ouderwetse draaimolen. Ook hier vallen we vast op met onze kleding maar niemand zegt er iets van.
De duisternis slaat snel toe maar het feesten gaat door. Wij hebben genoeg indrukken gehad, het lijkt wel of we al een week weg zijn.
Morgen de eerste fietsdag!
Liefs Jan en Marlies

1. Hilde de Jong:
    Hoi Marlies en Jan,
    Veel plezier op de fiets. Ik zal jullie " volgen".
  2. Piet en Tineke Hafkamp:
    15 april 2017
    Geweldig, starten met ijsvogels! Dat belooft wat voor de rest van de reis. Slaap lekker en morgen een mooie Paas fietstocht.
  3. Carla:
    15 april 2017
    Een ijsvogel, nou, je dag kon vast niet meer stuk !!
    Wees voorzichtig met fietsen links en blijven nadenken maar .
    Ik verheug me ook op jullie eerste fietsdag met de daarbij behorende indrukken en verhalen. Goede start morgen xx
  4. Anca van de lande-van Roomen:
    15 april 2017
    Jaja wat een beleving de kerk uitgejaagd worden we hopen dat het fietsen beter gaat want volgens ons ben je daar vogelvrij of je nou links of rechts rijdt wees voorzichtig want we zijn fan van jullie groetjes
  5. Sylvie:
    15 april 2017
    Wat een cadeau! Een ijsvogel! Super mooi, wat een mooi accomodatie hebben jullie, en een prachtig zwembad ! Oppassen met de drone, je mag het niet overal gebruiken, zijn nog flinke boeten als je wordt gepakt! Veel liefs en dikke kus!!
  6. Amy:
    15 april 2017
    Ohhhh wauw! Deze foto's, fantastisch!
  7. Ton:
    16 april 2017
    Prachtig die ijsvogel, blijft toch een zeldzaam beestje.
    Veel fietsplezier morgen! Let wel goed op het verkeer, want volgens mij kennen ze zelf de voorrangsregels ook niet zo goed.
  8. Paul:
    16 april 2017
    He , wat heerlijk weer, om de dag te beginnen met een verhaal van jullie. We kijken nu al weer uit naar die van de volgende dag. We hopen dat jullie fantastische dagen zullen hebben. Geniet ervan.
  9. Marjan:
    16 april 2017
    Geniet van de foto's...wat bijzonder, al die kleuren.
  10. Caroline:
    Lieve Jan en Marlies,
    Wat een avontuur alweer!
    We wensen jullie hele mooie fiets dagen met een engel op jullie schouder ( voor de veiligheid) en de wind in jullie rug! Heb het goed samen
  11. Hettie Siemons:
    16 april 2017
    Wat een mooi begin. Prachtige foto's. Wat een drukte op het strandHeel veel plezier bij het vervolg. Ben heel benieuwd naar jullie fietservaring daar.
  12. Tineke Hafkamp:
    16 april 2017
    Met plezier hebben we jullie verhaal gelezen en de foto's bekeken! Benieuwd naar de avonturen van morgen.
  13. Rom Guttinger:
    17 april 2017
    Beste Marlies en Jan,

Een mooier begin kun je toch niet hebben?
    Laat dit een voorbode zijn voor wat nog komt.
    Veel plezier!
    Groet, Rom
  14. Mieke Pieket Weeserik:
    18 april 2017
    Wat een mooi begin van deze reis