Ontmoetingen.

21 juli 2022 - Klammstein, Oostenrijk

Ontmoetingen.

Vandaag wordt het goed warm, reden dus om de wekker te zetten. Super trots ben ik dat we al om 9:00 de camping af fietsen. Alleen besluiten we na 15 min om koffie te drinken. Zo’n leuk tentje in een park kun je niet voorbij rijden én zonder koffie wordt het niks vinden we gelukkig allebei 😇 Kortom we starten pas om 10:00:)

De route is prachtig. Ik raak niet uitgekeken op die grote bergen. Ze komen zo van de legpuzzels af. Totdat we de eerste klim hebben…Inmiddels is de temperatuur al aardig opgelopen. Ik zit tijdens de klim naarstig te denken hoe we in het verleden door Europa fietsten. Jan had toen een kar achter zijn fiets, wat ging daar toch veel in. Hij sjouwde zich rot en toch hoorde ik hem niet, echt een bikkel. Helaas paste de aansluiting niet op onze Santos fietsen. Nu fietsen we met ieder aardig wat kilo’s en behalve het tostiapparaat hebben we alles ook echt nodig. Het gewicht omhoog trappen kost veel kracht en zweet. Toch mogen we niet mopperen, we fietsen heel veel in de schaduw.

Ons brood eten we op bij de rivier. Met de voeten in het ijskoude water koelen we lekker af. We kunnen de verleiding niet weerstaan en nemen een ijsbad. Wel in het ondiepe want de stroming is sterk, we zien diverse boten raften op deze rivier.

Heerlijk afgekoeld stappen we weer op de pendalen. Het blijkt van korte duur te zijn, niet veel later komen we met rode verhitte koppen op een top aan. Kicken en afzien tegelijkertijd. Om 15:00 na onze stop heb ik het gehad alleen, tja we moeten nog naar de camping ruim 10 km verderop. Die prachtige bergen zijn ineens onmogelijk obstakels en op ‘karakter’ fiets ik door naar de camping. Het is een plek waar ze sport kinderkampen organiseren. De hele week raften, klimmen en fietsen welk kind wil dit nou niet.

Als we net hebben ingecheckt arriveren Roeland en Karin. Een Nederlands stel die voor het eerst fietsen en met dezelfde rode koppen aankomen. We boffen, we kunnen mee-eten en zelfs ontbijten en dus zitten we om 18:00 samen heerlijk en gezellig te eten. Onze buren zijn ervaren kampeerders maar dit is hun eerste lange fietstocht. We kletsen en spelen samen een kaartspel phase 10. Ze hebben iets minder mee maar slapen ook in een super klein tentje dus ja het kan wel 😅 Toch wacht ik even af hoe ze morgen het tentje uitkomen.😉

Ondertussen komt er nog een Nederlands stel aan. Ze hebben gewone fietsen met dunne banden. Wat een dappere mensen. Ik moet er niet aan denken om hiermee de bergen af te fietsen. Ze ogen nog heel jong maar blijken toch al allebei net over en onder de 40 te zitten. Kortom het is een Oostenrijkse camping met een Nederlands tintje😉

21 juli

Onze buren hebben weinig geslapen. Draaien was niet mogelijk zo klein is de tent. Ik ben toch blij met ons iets grotere tent.    We ontbijten met zijn zessen. Prima ontbijt met broodjes en yoghurt. We kunnen er weer tegenaan. Alles ingepakt en staat startklaar als ik ontdek dat mijn achterband plat is. En dus fietsen we met wat vertraging weg.

De eerste stop voor de koffie is in Zell am See. Een echte skiplaats maar al snel is het duidelijk  dat je hier ook veel zomersporten kunt beoefenen.

We zijn verbaasd hoeveel moslims en hierop gerichte winkels we in deze plaats zien. Veel vrouwen met een niqab aan. Zell am See blijkt een grote trekpleister te zijn voor de Arabische toeristen.

Het is super fietsweer, top temperatuur en windje in de rug als we door Brucke fietsen. Ineens horen we een gil, het zijn Judith en Peter, onze fietsvrienden uit Amsterdam. Alweer heel wat jaartjes geleden hebben we elkaar ontmoet op onze trip naar Venetië. We wisten dat ze hier zaten maar dat ze ons zagen fietsen is toch wel heel toevallig. Het is super gezellig en het wordt een iets langere lunchpauze.

Na nog wat routetips fietsen we door, er wordt onweer verwacht maar tot nu toe blijft het uit. Even twijfelen we maar we gaan toch voor een plekje op de camping. Ik vrees het al een beetje als ik lees dat er een prachtig uitzicht is. Helaas blijkt mijn angst gegrond. We moeten 3 km wandelen want de helling is 12%. Het is super zwaar lopen, maar eenmaal bij de camping ook zo weer vergeten.  We logeren bij een biologische boer. Een kleine camping met een hoop klein grut die zich vermaakt met tractors en ander rollend materiaal. Na het eten barst het onweer en de regen los. We zitten lekker op de overdekte picknickplek te genieten van het uitzicht. Per minuut is het weer anders. De laaghangende wolken zorgen voor een schouwspel waar je niet naar raakt uitgekeken.

De binnentent is gelukkig (nog) droog. Als we de weerapp moeten geloven valt er straks 4 mm regen en het volgende moment geeft de app aan dat het droog blijft. We gaan voor de  eerste optie. Morgen in ieder geval weer de zon.

Liefs  van ons Jan en Marlies

1. Marianne:
    21 juli 2022
    Wauw, wat is het daar prachtig!!
  2. Melanie:
    22 juli 2022
    Wat een avonturen weer. Smullen om weer mee te kunnen lezen. Ben ik toch wel benieuwd hoeveel tosti’s er inmiddels zijn gegeten 🤪?! Liefs!
  3. Carla:
    22 juli 2022
    Super knap om daar te fietsen zeg, pffffff.
    Zell am See heeft vele vakantiehuizen die gekocht zijn door de Arabieren, ze komen daar voor de kou 🤪, ha ha.
    Geniet van alles en iedereen, groetjes
  4. Astrid:
    22 juli 2022
    Ja, die Arabieren, dat klopt. Ze maken veel lawaai en daarom gaat mijn zus nooit in de zomer naar hun appartement in Oostenrijk. Jammer, kunnen we het ook niet gebruiken.
    Kan je nagaan dat we vroeger altijd fietsten met dunne banden en veel eenvoudigere derajeur. Wat zijn de fietsen verbeterd.
  5. Tineke Smeele:
    22 juli 2022
    Wat een avontuur weer Jan en Marlies! Ben jaloers op jullie energie!
    Lijkt me weer een prachtige route met mooie ontmoetingen!
    Liefs, Ton en Tineke😘🙋🙋‍♂️
  6. Ton en Marianne Tieman:
    22 juli 2022
    Ja, bijzonder hè in Zell am See. De moslim mannen lopen allemaal in korte broek en op slippers. Ze maken dan foto’s van hun volledig bedekte vrouw. Geen idee waarom. Je ziet toch niet wie het is. Of is het toch een vriendin, hun moeder of een paspop?
    Wie zal het zeggen. Verder prachtig hè in Oostenrijk.
  7. Lidy:
    22 juli 2022
    Wat een prachtige foto's. Geweldig om daar te fietsen. Succes.
  8. Jeannette:
    22 juli 2022
    Altijd weer leuk om "oude bekenden" te zien. Knap om in de bergen met bepakking te fietsen!👍🚲 veel plezier!
  9. Anca van de lande-van Roomen:
    29 juli 2022
    Wat een prachtig verhaal weer dit pikt niemand van jullie af geweldig wat een bikkels zijn jullie een hele fijne fiets reis nog liefs ANCA xXx love you Mis je xXx