Triëste

3 augustus 2022 - Saksid, Slovenië

Triëste

Na een perfecte nacht slapen ruimen we de tent als geroutineerde kampeerders vlot op. Helaas geen eigen gebakken brood van la mama en dus nog wat oud brood met een omelet en banaan! Soms is improviseren nodig. Volgens de route volgt er vandaag een  stevige klim. Eerst nog een lekkere afdaling en daarna komt hij. We zijn er klaar voor kom maar op. Elke keer denk ik weer, hij zal nu beginnen maar er gebeurt niks. Niet dat we niet klimmen maar dit is goed te doen. Voor we het weten komen we via het havengebied Trieste in. We zijn weer in Italië dit keer zonder een grens te zien.

Eenmaal in de binnenstad passeren we de haven waar een groot cruiseschip aan de ketting ligt. Wat een enorm schip. De zee ligt vol met grote kwallen, niet aantrekkelijk om in te zwemmen. De pier is lang en een stuk verder zien we een badplek. Van oudsher zijn hier de mannen en vrouwen gescheiden. Als ik even vlug kijk zie ik dat het goed druk is. Het lijkt ons niet zo gezellig en we  rijden verder door de stad en vergapen ons aan de prachtige gebouwen. Nu nog een slaapplek, dat is iets minder makkelijk. Camping is dicht en de meeste hotels hanteren woekerprijzen. Het is goed warm in de stad en het verlangen naar een lekkere douche wordt met het uur groter. We rijden langs een aantal hotels in de hoop dat ze toch nog een kamer vrij hebben maar helaas. En dan hebben we weer geluk Jan vindt een leuk adres. De kamer met airco is top!

Daarna doen we niet iets cultureels maar we gaan zwemmen😇 We hebben gezien dat er een super zwembad is met binnen en buiten 50 meter banen. Als zwemfanaten hebben we daar wel zin in. Vanwege corona blijkt het zwembad tijdsblokken te hebben maar de vrouw achter de kassa gaat ons  online inchecken terwijl wij zwemmen. Super blij lopen we iets later het buitenbad in. Er wordt alleen borstcrawl gezwommen en we doen dapper mee met de zwemmers die er zijn. In mijn baan zit ook een coach die telkens de tijden roept naar mijn baangenoot. Dan is het tijd voor de sprint. Mijn baangenoot moet tegen iemand van een andere baan en ik kan het niet laten maar doe ook mee. Hij eindigt net voor mij met een kleine armlengte voorsprong. Daarna is het wel aardig op met mijn energie😉

We vullen het weer snel aan met een pizza op een terras. De temperatuur is nu heerlijk en alle terrassen stromen vol. Ik snap het best, hier is het eten en drinken op het terras nog goed betaalbaar. Moe en voldaan slapen we als rozen en merken het niet eens meer dat de regen in de nacht aardig losbarst.

Dinsdag 2 augustus

We zetten bijna nooit een wekker en dit keer betekent het dat we laat wakker worden. Uiteindelijk ontbijten we om 9:00. Toch voelt het nog koel aan wanneer we wegfietsen. Wel vertrekken we met een illusie minder, het treintje waar we mee zouden gaan, gaat niet meer. De hoteleigenaar zegt dat we dapper zijn en dat het gaat lukken. Nou het is gelukt maar we hebben heel wat zweet achtergelaten. We konden van de 5 km een stuk fietsen maar het merendeel was lopen. Het was zeker 10% zo niet meer.

Al rap daarna komen we weer in Slovenië.  De zon is volop terug en de weg lijkt op de Ardennen, veel klimmen en dalen. Er zijn niet veel restaurants op de route en langzaam maar zeker raakt het motortje op. We stoppen bij Stanjel. Een plaatstje op een berg  die beroemd is om de tuin van Ferrari. We lopen de citadel in en een oudere man opent meteen vol verwachting zijn deuren. Hij heeft allemaal zelf gebrande schilderijen die hij vol trots laat zien. We vertellen hem dat we met de fiets zijn en niks meenemen maar mogen we een foto? Dat doet hij graag😉

Gelukkig hebben ze hier een restaurant. Het ziet er aardig haute cuisine uit maar er is geen keus. Wat het eten was geen idee;  kip met aardappeltje en room, het smaakte heerlijk, maar het zag eruit als kattenvoer. We denken het allebei maar zeggen niks te bang dat  de ander het dan niet meer lust. En dus spreken we het na de laatste hap aan elkaar uit. Nou onze magen zijn in ieder geval goed gevuld.

Onze stek voor vandaag is een wijnboer waar ook een camping is. Vele mede Nederlanders hebben dit ook gevonden😉 ‘s Avonds eten we weer een tosti😜 Jan kookt en als hij iets hiervoor uit de tent nodig heeft vraagt hij aan mij of het ‘in de kamer’ ligt🤣 Vast de warmte😅

Liefs van ons Jan en Marlies

1. Bettie Kamer:
    3 augustus 2022
    Prachtig! Van het bordje met eten begrijp ik dat het allerminst aantrekkelijk is maar zegt niet alles over de smaak😉 veel fietsplezier verder.
  2. Carla:
    3 augustus 2022
    Heerlijke op deze lezende manier jullie fietsverkeer te volgen.
    Geniet maar volop , groetjes Carla
  3. Carla:
    Fietsperikelen ipv fietsverkeer hoor 🤪😘
  4. Paul:
    3 augustus 2022
    Haha, dat tosti ijzer kom je steeds vaker tegen. Mooi jullie verslag te lezen.
  5. BERT van der roest:
    leuk groetjes bert