Denemarken

26 juli 2019 - Helsingør, Denemarken

Denemarken

Volgens de berichten gaat het aankomende week regenen zowel in Zweden als in Denemarken. De hoogste tijd om vandaag nog van het weer te genieten. We rijden richting de oversteek naar Denemarken en onderweg bezoeken we een kustplaatsje. Ook hier voelen we in zee eindeloos grond onder onze voeten. Zelfs het strand is schoon er ligt geen sigarettenpeuk in het zand. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat dit in dit land zo gewoon is en bij ons totaal niet. De tegenstelling is wel dat we hier zo aan de zijkant op een haventerrein kijken waar containers worden gelost.

De tijd gaat snel als je luiert en aan het eind van de dag rijden we naar Helsingborg. Daar nemen we de veerboot naar Helsingør. Het is net zo’n stukje als naar Texel maar dan iets duurder. Hier wordt dik verdiend. Het is een prachtige veerboot en bij aankomst in het plaatsje zien we een grote oude vesting.

In Denemarken mag je helaas niet wild kamperen.. Volgens een app mogen we bij de haven wel staan op een camperplek. We vinden alleen een grote parkeerplek waar meer campers staan maar nergens lezen we of we er mogen staan.

Helaas is het havenkantoor al gesloten daarom nemen we de gok. Wel zien we een super druk visrestaurant bij de haven dus ... lekker visje gegeten.

Na het eten verkennen we de plaats per fiets. Wat een leuke plek en gezellige sfeer. We eindigen bij de vesting waar we vlak voor op de parkeerplaats staan. Het lijkt enorm op de vesting in Naarden. We lezen dat ook hier hulp is geweest van een Nederlandse architect. We zien veel stelletjes lopen met een flesje wijn en picknickmand, daar is het hier ook de ideale plek voor. Hier vandaan kijk je zo op het water waar de zon bijna ondergaat.

Het wordt een onrustige nacht. We staan duidelijk op een plek waar veel mensen tot laat nog praten en ik ben bang dat de parkeerwacht of politie ons wakker maakt. De angst slaat natuurlijk nergens op, we kunnen hoogstens een boete krijgen .. Was het achteraf maar zo dan hadden we nog wat spannends vandaag te melden:)

Liefs Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    27 juli 2019
    hoi stoere gasten erg mooi verhaal weer fijn dat jullie geen boete hebben gehad jullie hebben echt geluk gehad erg mooie foto's dank je wel liefs vanons xxx