Zweedse westkust

25 juli 2019 - Varberg, Zweden

Zweedse westkust.

Het is voor het eerst dat we op dezelfde plek nog een keer overnachten, maar het is hier heerlijk dus ach waarom niet.

Vanochtend gaat Jan met de kajak het water op. Hij is bijna twee uur wezen varen en niemand tegen gekomen!

Ik geniet ook van mijn stilte momentje zwem en zit heerlijk bij het meer.

Dit keer zie ik de start van de zwemles. Ze spelen tikkertje als warming up. Daarna neemt de instructrice ze mee naar het water waar ze de kids met een telspel zover krijgt om hun neus in het water te doen. Haar lach en enthousiasme werkt aanstekelijk en ik zie vrolijke koppies het hoofd in het water doen.  Een poosje later zie ik de kids met blauwe lipjes heen en weer zwemmen. Helden! toppers!

We hebben nu een aantal dagen wild gekampeerd maar moeten echt water tanken, wc legen etc dus vandaag op zoek naar een camperplek bij zee met faciliteiten.

We komen uit  in Varberg een plaatsje aan de kust bij een vliegveld voor sportvliegtuigen.. Wat een drukte hier.Achter ons parkeert een Zweedse camper waar de zoon wel op een hele speciale fiets rijdt. Het is een nieuwe fiets gebaseerd op her model uit van rond 1885.. Hij heeft hem voor de fabrikant uitgeprobeerd en er 300 km mee gereden. Het nemen van heuvels was wel een uitdaging vertelt hij ons. Dat geloof ik graag met één groot en één klein wiel best wel gevaarlijk lijkt mij. Aanstaande zaterdag is er een bijeenkomst van wel tien van dit soort fietsers. Helaas is dat voor ons te laat.

Ons plan is om morgen met de boot over te gaan en via Denemarken terug te rijden.

Vanmiddag fietsten  we naar het natuurgebied bij de zee. Het blijft gek om strand zonder golven te zien. In het natuurgebied is zelfs net voor de zee heide in bloei te zien.

De zee is heel lang zeer ondiep dus uitermate geschikt voor kinderen. Het is een geliefd stukje van Zweden want het is gezellig druk.

We blijken op onze stek tegenover Nederlanders te staan. We denken dat ze alleen een dochter hebben maar tijdens een gesprek blijken ze ook nog over twee puberjongens te beschikken. Zij vieren hun vakantie in de camper of in dit geval bij het restaurant van de stek. Je snapt hem vast al daar is WiFi. Heel kort zie ik één van hun zonen in en uitstappen. De witte tornado is er niks bij:)

Liefs van ons

Jan en Marlies

1. Anca van de lande-van Roomen:
    26 juli 2019
    hai jan en marlies mooi verhaal weer leuk die kinderen zwemles kregen nog een fijne vakantie kijk goed uit niet zo heel warm meer hier blij toe was niet uithouden buiten binnen lekker koel fijneavond liefs van ons xxx anca fred xxx