Last minute Berlijn

22 juli 2017 - Berlin, Duitsland

Last minute Berlijn.
We hadden al in februari een mooie 2e hands tent gekocht, pas geleden opgezet en toch nog twee dagen voor vertrek een nieuwe gekocht. De weersverwachtingen zijn niet bijzonder en in ons tweepersoonstentje ( voelde als 1 persoons) was geen extra ruimte behalve slaapruimte. De tent waren we snel kwijt op marktplaats en dus nog even  's avonds naar de winkel. Prachtige tent gevonden zelfs al klaar voor onze oude dag volgens Jan; de voortent is stahoogte:) Pakruimte iets meer maar gelukkig heb ik Jan:)
Op vrijdagmiddag werken we school en werk op tijd af en pakken we alle spullen in, maar waar zijn de pannetjes:(
Inmiddels heb ik alles twee keer overhoop gehaald. Ik weet toch zeker dat het in de fietstas zat.... of had ik het uitgeleend? Bij navraag blijkt het nog bij Thijs te staan... Het nadeel van last minute inpakken. "KALM en  rustig, alles komt goed" zo leerde ik van mijn collega. Inderdaad om 22.00 staat alles klaar:) Eddy haalt ons heel lief zaterdag in alle vroegte thuis op en brengt ons naar de trein. Ook hier gaat het vandaag niet vanzelfsprekend. Er mist een treinstel en juist ja, die voor de fietsen:) We hadden toch al maanden geleden geboekt. De conducteur zegt eerst dat we niet mee kunnen Gelukkig heeft  het personeel medelijden met ons en mogen we mee. Uiteindelijk wordt er een hele coupe vrijgemaakt voor alle volgende fietsers. Er ontstaat meteen een band tussen de fietsers en we  helpen elkaar. Hoe grappig om te zien, de fietsen hangen tussen de stoelen, wat een geweldig begin.
De treinreis vliegt voorbij en voor we het weten zitten we lekker langs het water in de stad wat te eten.
En dan fietsen we naar Kreuzberg, de wijk waar we slapen en arriveren  in een beetje gribus buurtje. Er lijkt wat achterstallig onderhoud aan de flat:) We staan nog niet bij de flat of het begint giga te onweren. Net op tijd want de regen komt met bakken de hemel uit.
We hebben hier een air b&b.
waar we slapen bij mensen in huis. Ze zijn vreselijk aardig en willen ons in korte tijd veel vertellen:) Ze komen op ons over als hippies. De andere kant is iets minder: het bed is niet echt opgemaakt, het ligt rommelig net als de rest van het interieur.
Wanneer het weer droog is stappen we op de fiets voor een verkenningsrondje. Opvallend is het BVO-tje waar heel veel op straat mee lopen ( biertje voor onderweg)
Volgens de eigenaar maakt deze dingen de stad Berlijn zo speciaal. Berlijn een stad waar de wereld stopte bij de muur, waar je naartoe ging als je niet in militaire dienst wilde. Een stad waar mensen niet in een keurslijf willen passen. Een stad vol kunstenaars en Turkse mensen. De eerste trokken weg de laatste kwamen voor het vuile werk net als bij ons en bleven. Een stad met meer dan 3 miljoen inwoners. In een avond natuurlijk niet te zien dus we fietsen een rondje door de stad en genieten van de mooie grote gebouwen, brede straten en de uitgedoste homo's die we zien lopen. De gay parade is vandaag.
Morgen staat er een rondtoer met gids op het programma.
Liefs Jan en Marlies
l

1. Suze:
    23 juli 2017
    Wat heerlijk Marlies, vakantie en hup op pad. Veel plezier, prachtige stad Berlijn.
  2. Astrid:
    23 juli 2017
    Ah weer gezellige verhalen te lezen! Nu echter bij het ontbijt in Zweden. Goede reis.
  3. Piet en Tineke Hafkamp:
    23 juli 2017
    Geniet van deze prachtige stad met een heel indrukwekkende geschiedenis.
  4. Marjan:
    23 juli 2017
    Fijne vakantie! Begint goed zo te lezen
  5. Gert en Ankie Slokker:
    Beste Jan en Marlies
    Een mooi begin. Geniet van de historie en het moderne Berlijn. Benieuwd of jullie onze tips nog kunnen vinden
    Gr Gert en Ankie Slokker
  6. Paul:
    23 juli 2017
    Vanuit het zonnige Frankrijk is.het weer een feest om jullie verslag te lezen. Zet hem op en maak er weer.iets moois van deze reis. Liefs..
  7. Carla:
    23 juli 2017
    Heerlijk , klinkt weer vertrouwd als ik dit verslag lees ! Ben benieuwd hoe het is bevallen in de eerste air b en b ! Hoeveel bvo tjes heeft Jan inmiddels genuttigd ?
    Groetjes uit een bewolkt en regenachtig Oostenrijk xx
  8. Rom Guttinger:
    Beste Jan eng Marlies,

Wat een daverend begin van jullie nieuwe fietsreis. Wat zou het leuk zijn als je meer van dit soort onvoorziene, achteraf leuke momenten meemaakt.
    Veel plezier op jullie tocht!

Groet, Rom
  9. Anneke:
    24 juli 2017
    Dat is gelijk weer een avontuur, zo'n start van jullie reis! Veel plezier op jullie reis!
  10. Mieke Pieket Weeserik:
    24 juli 2017
    Heel veel plezier Jan en Marlies !! Ik ga de verhalen weer lezen .