De jungle.

26 april 2017 - Dambulla, Sri Lanka

De jungle.

Wat hebben we gisteren leuk gegeten bij de familie thuis. Wij gingen aan tafel, die gedekt was met noodverlichting, de stroom was net uitgevallen in de omgeving. Daar zaten we dan aan tafel te eten met mes en vork terwijl de drie kinderen op de bank aten met hun handen. Heel schuchter keken ze door hun wimpers naar ons. Wat zullen ze van ons denken?
We worden wakker en net voor half zeven zijn we alweer op pad. Op weg naar de grote rots. Je kunt dé rots van Sigiriya opklimmen maar wij nemen de andere op aanrader van ons guesthouse. Je hebt dan mooier uitzicht op de rots.
Net voordat we aankomen stapt er een man uit een tuk tuk. Het blijkt Daan te zijn, een jongen vergelijkbare leeftijd als Thijs en Bart uit Groningen. Het klikt leuk en we klimmen samen naar boven. Bij het  laatste stuk heb ik diverse keren een uitgestoken hand nodig want het is best klauteren en mijn benen zijn net te kort.
Wat een prachtig uitzicht hebben we. We genieten van de stilte en het weidse uitzicht. Daan gaat met ons mee en we ontbijten met elkaar in onze 'boomhut'. Wat een heerlijk  ontbijt, echt zoals ze hier eten, met ronde pannenkoekjes.
De eigenaar brengt ons bij een massagesalon en we zetten Daan op de bus. Het was een leuke ontmoeting.
Bij de massage krijgen we eerst een uitgebreide oliemassage en dan hebben het hier nog niet warm genoeg en gaan we in een saunahok met zeven kruiden. Een zeer bijzonder zweethok:)zie foto.
Helemaal 'nieuw' komen weer terug en stappen op het heetste moment op de fiets.
We stoppen na een uurtje bij een prachtig meer. Wat een idyllische plek. We zitten heerlijk totdat er een man langsfietst en stopt. Ik bied hem een stukje watermeloen aan, waarop hij omhoog kijkt en waarschuwt ons voor de apen. "Ja, ik zie ze nu even niet hoor", zegt hij. Ik bekijk het plekje ineens heel anders. Inpakken wegwezen toch. Zeker na de ervaring met de olifant wil ik nu geen risico.
We breken op en rijden door. Het pad loopt langs de vijver maar helaas kunnen we niet verder, we stranden op water en geen bootje zoals vorig jaar:) We rijden weer terug naar de  route. We stoppen al weer snel bij een moslim familie. Er zijn mensen druk bezig tabaksplanten bij elkaar aan het binden. De locals met weinig geld doen tabak in de bladeren en roken dit op. We worden hartelijk ontvangen en konden zelfs lunch krijgen:)
De weg naar Kandy is erg druk en vandaar dat we kiezen voor de kleine weggetjes. We komen op paden uit wat heel wat zitvlees vergt. We rijden in de middel off knowhere waar de meeste mensen niet eens Engels spreken.
Uiteindelijk komen we op de doorgaande weg uit waar we een hotel zoeken. Wanneer we de weg vragen zeggen ze dat het 2 km daar vandaan is. Uiteindelijk vijf kilometer later en heel wat heuvels verder komen we aan bij weer een bijzondere plek. Ik dacht dat het niet mooier kon maar nu zitten we in een prachtig huisje in de jungle!! We kunnen zwemmen in de bron. Een zwembad gevuld met bronwater,wat wil je nog meer. We eten met de eigenaar en zijn vrouw. Top kokkin dat is duidelijk. Hier zou je zo een maand kunnen blijven zo mooi.
Heel veel liefs van ons,
Jan en Marlies
PS als we weggaan vertelt de man nog dat we wel vannacht lawaai kunnen horen op het dak ( ik gok apen, maar ze kunnen niet naar binnen!) Ik hoop een rustige nacht

1. Tineke Smeele:
    26 april 2017
    Wat maken jullie toch een fantastische reis. Leuk om iedere keer jullie avoturen te mogen lezen.
    Hoop dat we tijdens onze vakantie jullie verhalen kunnen blijven lezen!
    Liefs Tinek en Ton
  2. Anca van de lande-van Roomen:
    26 april 2017
    Uit Groningen natuurlijk is het een goede gast en de beklimming ik heb de foto hiervan gezien respect hoor maar jullie zijn weer als nieuw dat hebben jullie wel nodig bij de komende avonturen groetjes and be safe
  3. Tineke Lahumeten:
    27 april 2017
    Mooie reisverhalen Marlies, zelfs in Indonesië geniet ik nog van je verhalen als het even kan.Wij genieten hier ook.Veel plezier nog ! Liefs ons